• Anonym (pizza)

Hur mycket pizza?

Hur mycket pizza äter ni när ni väl äter pizza? Alltså hur stora bitar? I mitt hem äter vi alltid en pizza var. Några vänner var hos oss nyligen och av någon anledning kom ämnet på tal och de sa att de inte känner några andra människor utöver oss som klarar av att trycka i sig en hel pizza under en och samma "sittning". Är det så ovanligt, verkligen?

• Svar på tråden Hur mycket pizza?
  • fluu

Det beror på hur hungrig jag är. Men oftast äter jag en halv eller två tredjedelar. Kan trycka en hel om jag är riktigt hungrig. Mina pizzor är iofs inte så mastiga eftersom de varken innehåller ost eller kött. Maken kan trycka en familjepizza själv.... Och väger ändå 20+ kg mindre än han borde...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tecum
    Studentpappa skrev 2017-10-03 19:48:34 följande:
    Vi tar alltid hem ungarnas, känns mer oförskämt att kasta 3/4 av en pizza som de lämnar även fast de delar en barnpizza.
    Håller med, varför ska man kasta god mat som man dessutom betalt för? Vi har faktiskt börjat ta hem det som blir över och det var inga problem.
  • CinnamonGirl

En halv är lagom för mig, men kan klämma i mig en hel... nästan i alla fall, jag tar då bort kanterna.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Mascaraklumpar
    Påven Johanna II skrev 2017-10-03 18:00:21 följande:
    Kan du äta en familjepizza själv? Förvånad Det måste ju vara 4000-5000 kcal. 
    Kan, kan nog de flesta, rent fysiskt. En genomsnittlig magsäck rymmer runt 1,5 liter vilket motsvarar en pizza som är drygt 60 cm i diameter och 0,5 cm tjock och jag skulle tro att en genomsnittlig familjepizza både är mindre och tunnare än så. Men ja, det har hänt ett antal gånger att jag ätit en familjepizza själv. Energimässigt är det inga problem då jag behöver gå upp i vikt, men jag mår som sagt inte så bra efteråt.
  • Pimpinellan

En hel pizza. Maken gick dock bet på en kebabpizza från vår pizzeria en gång. Jösses så stor den var!

• Eurybia
    Tecum skrev 2017-10-03 19:05:26 följande:

3/4 är lagom, då kan man värma den sista fjärdedelen till frukost

Om ni äter pizza ute, brukar ni be om en doggy bag för att ta hem det ni inte orkar?

Ber alltid om en take away-låda (doggybag låter så trist), om mer än 1/4 av portionen är kvar, om jag äter ute och ska direkt hem eller till jobbet efteråt, känns trist att kasta god mat.

Äter också vanligtvis ca 3/4 av en pizza, lite beroende på hur stor den är, men äter gärna den sista biten vid ett senare tillfälle.

• EmberEyes
    Aniiee skrev 2017-10-03 19:15:35 följande:
    Aldrig i Sverige (eller i Japan... det hade varit direkt ohövligt). Tillhör inte kulturen här, direkt. däremot i USA kan jag göra det.
    På mitt lokala hak så packar de alltid med resterna hem utan att fråga. Vilket kanske också är slöseri, kan tänkas att alla inte vill ha med sina rester...
  • pigglet

I vår familj äter ingen en hel pizza. Eller maken KAN, om han går in för det. Men oftast väljer han att spara halva.
    Vi andra äter inte mycket. Ibland äter barnen en halv, eller drygt det. Men kan lika gärna bli 1/4.
    Vi är 5 personer, barnen är 10, 13 och 15. 3 pizzor räcker och blir över. Men 2 av oss är inte så förtjusta i pizza heller, så det spelar säkert in. Vi äter ju inte bara för att det är gott, utan vi äter bara tills vi slutat vara hungriga.

• Stårschan

Äter vi hämtpizza så äter jag halva pizzan och spar resten till lunch till dagen efter. Äter vi ute så beställer jag antingen en barnpizza, som jag oftast orkar äta upp, eller så trycker jag i mig ca 80% av pizzan fast jag blir äckelmätt för att det är så gott och för att det känns omaga att lämna. Det har hänt att jag har bett att få med resterna. Oftast om vi är ute på resande fot, för då kan det vara gott med lite pizzarester några timmar längre fram på resan.

Svar på tråden Hur mycket pizza?