• tulip79

Få och tappa tänder tidigt?

Finns det någon koppling mellan att få tänder tidigt och tappa dem tidigt? Någon som vet?

Sonen fick sina första två tänder vid drygt 3 månader. Han har ännu inte fyllt 6 år men han har redan tappat fem tänder (fått tre nya tänder.) Finns det nån koppling med att ha fått tänder tidigt eller beror det kanske mer på arv eller något helt annat?

• Svar på tråden Få och tappa tänder tidigt?
  • Scruffy

Inte direkt svar på din fråga men min dotter har det motsatta.

Hon fick sin första tand när hon var 13 månader. Vid 18 månader hade hon fyra tänder.

Tappade första tanden en månad innan hon fyllde 7 år. Är idag 12 år och har totalt tappat 10 tänder. 

• Carabellis kusp

Är tandläkare och ser den tendensen, ja. Finns alltid undantag, men när en tand lossnar beror det ju på att en tand knuffar på och om man är tidig med mjölktänder är man ofta det även med permanenta.

• Meriall

Hörde om en som hade så och sedan tappade de nya tänderna och fick en tredje uppsättning :) Så personen hade alltså två uppsättningar mjölktänder :O

• Pimpinellan

Hoppsan! Får se hur det går med sonen då som fick första vid 4 månader och hade 6 vid 8 månader. Men bättre tappa dom än måsta dra nästan alla mjölktänder som jag fick göra.

• Kasperina

Jag hade en tand när jag föddes (drogs direkt), men tappade första tanden när jag var 6 eller 7.

• cosinus

Hört att det ska vara så och stämmer på mina 4.

Barn 1 fick sin första tand vid 9 månader och tappade första ganska precis 6 år gammal.

Barn 2 10 mån / 6 år 3 mån

Barn 3 7 mån / 5,5 år

Barn 4 11 månader / närmare 7 år

Svar på tråden Få och tappa tänder tidigt?