• Znickers

    Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

    Solen2 skrev 2018-01-09 15:30:52 följande:

    Jag har mitt vul på torsdag och jag blir mer och mer nervös ju närmare vi kommer. Har ju inga tydliga symptom heller. Försöker vara positiv och glad men förbereder mig endå mentalt på det värsta.


    Kom att tänka på att våra BF måste då säkert bara vara någon dag emellan :) Är du också i vecka 9?
  • Znickers
    Nube skrev 2018-01-10 18:04:46 följande:

    Nu har vi också gjort RUL och allt var fint! Vilken lättnad och glädje :) Lycka till alla andra som ska ha ultraljud snart och grattis till alla som fått bra besked!


    Vad skönt!! Vilken lättnad och glädje :)
  • Znickers

    Imorse var vi på vår VUL, blev framflyttade ett par dagar. Så är i v.8+2 (v.9) och till min glädje såg man den lilla krabaten med ett tickande hjärta... allt såg bra ut, och växt ordentligt. Inget avvikande.

    Vilken lättnad. Den känslan är helt obeskrivlig!! Var förberedd på det värsta, tom fostersäck! Men där var den... lille plutten.

    I eftermiddags hade vi även inskrivning på MVC (barnmorskegruppen). Fick en underbar barnmorska som forskat inom IVF. Känner mig i trygga händer :)

  • Znickers
    vinterbebis12 skrev 2018-01-10 20:39:57 följande:

    Grattis! Jag är inte kvar i tråden längre men läser ibland och blev nu nyfiken på din barnmorska då jag ska göra ett FET om några veckor. I vilken stad finns din fantastiska barnmorska? Om jag blir gravid vill jag ev. gå till en annan barnmorska än vid mina tidigare graviditeter.


    Hej vinterbebis :) Jo men absolut ska jag dela med mig av henne ;) Hon har bl.a skrivit sin avhandling inom IVF, och fokuserat på den psykiska/psykologiska området hos kvinnan. En mycket sympatisk och förtroendegivande dam. Hon finns på Barnmorskegruppen i centrala Göteborg.

    Har du barn sedan tidigare? :) Vad har din upplevelse varit av dina tidigare barnmorskor?

    Hoppas FETen går bra för er! Håller tummarna!!
  • Znickers
    Hoppfullhet skrev 2018-01-10 20:37:38 följande:

    Va härligt för er bägge, grattis :)


    Tack snälla :) Känns underbart!
  • Znickers
    Hey.orange skrev 2018-01-10 20:50:44 följande:

    Så himla underbart!


    Ja, helt ofattbart.

    Lycka till imorgon... hoppas hjärtat slår ännu starkare nu :)
  • Znickers
    Solen2 skrev 2018-01-11 10:29:23 följande:

    Var på vul idag och såg ett pickande hjärta. Lyckan är total! Är i V8+2.


    Åh grattis. :) Vi är 1 dag ifrån varandra. Vad fick du för förlossningsdatum?
  • Znickers
    Hey.orange skrev 2018-01-18 13:29:54 följande:

    Jaha, v14 och jag mår illa och har svårt att äta! Neeeeej :(

    Hur tänker ni kring kostråden? Eftersom jag mådde lite dåligt igår blev jag orolig om det är något jag ätit! Men ska nog inte oroa mig för det. Har ätit lite lax häromdagen men den var ?upphettad? typ (sushi där laxen var röktgrillad) och så vet jag att jag ätit en oxfilebit som var röd i mitten. Men nötkött är väldigt ovanligt att innehålla toxomoplasma. Gah! Hjälp mig få bort tankarna :)


    Jag håller med tidigare - kostråden är aningen förlegade. Man får äta med sunt förnuft. Det jag huvudsakliven undviker är charkuteri i form parmaskinka, prosciutto (lufttorkade) och icke pastöriserade/olagrade ostar inklusive mögelost. Men jag har både ätit oxfilé (medium well - alltså lite rosa i mitten) och ätit sushi. Viktigast med fisk som i sushi är att den är färsk, att du ser dem förbereda den. Alltså inte färdigförpackade som finns att köpa nuförtiden. Extra noggran med handhygien när jag lagar mat själv.

    Jag tycker du ska försöka oroa dig mindre. Ät det du är sugen på men var medveten och noggrann! Undvik det som MÅSTE undvikas. Jag läste t.ex att all opastöriserad ost är inte farlig. Har den lagrats länge fast opastöriserad (som parmesan t.ex) då är det ok. Då har osten under 18-36 mån (eller vad det nu kan vara) fått så pass lågt pH-värde att det inte finns någon vätska i livsmedlet för att bakterier ska frodas. Så sunt förnuft ;) Hoppas du mår fortsatt bra!
  • Znickers
    kattnos skrev 2018-01-23 18:33:23 följande:

    Fantastiskt att läsa om hur barnen rör sig - hoppas att jag också får känna snart! Har moderkakan i framvägg så jag vet att det kan dröja...

    Idag berättade jag för mina närmaste kollegor - det kändes lite läskigt faktiskt men det var väldigt skönt när det var gjort! De blev väldigt glada såklart :) Jag har liksom inte vetat när jag ska berätta men så påtalade min chef igår att de snart ska söka efter en ersättare och då kan det ju vara bra att folk vet varför... och det finns ju egentligen ingen anledning att inte berätta, jag är ju iaf i v 16 nu.. men det syns inte på mig än så :)


    Längtar själv efter att få börja känma mer där inne. Går in i v.12 snart så det är väl ett tag kvar. Har ju inte heller börjat synas något än.

    Min chef vet att jag är gravid, hon har följt vår IVF resa. Sedan har jag 2 nära kollegor som jag berättat för. Men jag undrar när man ska berätta för resten av gruppen?! Har länge funderat på att vänta till den dag då det börjar märkas på magen, vilket kan vara ytterligare 4-5v till. Hm, ja man får se. Viktigast är att chefen vet, så det kan planeras för en ersättare.

    Jag har varit så sjuk senaste 4v så jag bokade in en UL till v.14 hos min barnmorska. Vill så gärna se lilla räkan igen. Första gången var i v.8+2. Kanske är löjligt men jag lan inte vänta till rutin UL v18 för att se krabaten igen. Behöver stilla mitt sinne att lillen är där innan och mår bra!

    Någon annan som bokat in extra UL/VUL för att stilla sinnet?
  • Znickers

    Hej allihopa, nya som gamla. 
    Jag har inte loggat in på flera månader och har inte heller hängt med i allas graviditeter. Jag hoppas innerligt att ni alla mår bra och ni som fått era bebisar, att era förlossningar var en härlig upplevelse och att ni njuter av massa bebisgos nu. Jag hoppas ännu mer för er som är mitt i era behandlingar, att det går vägen. Håller tummarna för er.

    Jag hade BF 21 aug, men är nu +4 dagar och lilleman har inte velat titta ut än. Min graviditet har varit en dans på rosor, jag har mått så oförskämt bra men inte vågat prata så mkt om det för jag har nästan skämts över det.  Men å andra sidan var ju inte IVF-resan en dans på rosor, varken psykiskt eller fysiskt. Så det kompenserar upp.

    Vilka fler än jag är det som har BF i slutet av augusti? 

  • Znickers
    kattnos skrev 2018-08-01 23:18:48 följande:

    Det kom en bebis till slut! En liten pojk som fick plockas ut med snitt den 30/7 efter att vattnet gått men en envis hinnkant var kvar efter nästan ett dygn värkarbete. Jag har inte läst journalen än men enligt personalen på operation så hade han legat lite snett. Hur som helst är jag jättenöjd med hela upplevelsen och vi planerar för att åka hem i morgon. :)



    Skönt att det kom ut en frisk och kry gosse trots akut snitt. Så underbart att 9 månader senare få läsa detta.. genom våra IVF resor och framtill nu när våra bebisar tittar ut en efter en.
  • Znickers
    Hoppfullhet skrev 2018-07-31 19:34:23 följande:

    Kul o få dölja med lite ff hos några :).

    Kattnos, blivit en bebbe än?

    Nu är min lilla tjej 2,5 månad o växer som hon ska. Glad att amningen fungerar ff då jag bara kunde amma stora tjejen en månad cirka innan bekymmer började. Dock mkt bekymmer med magen nu de första 8 v iaf o ville helst ej ligga själv o gärna äta hels tiden. Ominte optimalt med en 2,5 åring hemma men vi har fått göra de bästa av det. Magen fungerar bättre nu men vågar ff inte sluta med minifom drp o magdroppar. Storasyster är så glad för o snäll mot din lillasyster så en blir helt blödig. Lillan är snart nästan halvvägs runt med att vända sig fr rygg till mage o är väldigt nära till att börja med det här goa skrattet. Galet vad tiden går, man får verkligen stanna upp o ta in allt med jämna mellanrum o njuta av nuet då detta mest troligtvis är sista bebisen jag får snusa på.

    Hoppas alla kan njuta så gott det går i denna värmebölja.


    Och grattis till dig!! Wow, du är bland de första på listan som väntade bebis. Så underbart att ni njuter nu för fullt. Hoppas det gick bra med bebisen under den heta sommaren.
    Hur upplevde du din förlossning förresten?
  • Znickers
    kattnos skrev 2018-08-26 09:15:48 följande:
    Hoppas din lille gosse vill titta ut snart, väntan är hemsk speciellt efter bf! Ja visst är det fantastiskt att det kan bli så bra efter allt kämpande och misstro. Livet är ändå fint <3
    Det hoppas jag med. Varje ny dag känns som ett decennium :( Man längtar ihjäl sig nu. Får jag fråga vad det var som avgjorde att det fick bli akut snitt för dig? 
  • Znickers
    Emsoff skrev 2018-08-23 14:24:23 följande:

    Hörni! Nu borde alla bebisar typ vara ute! Nyfiken! Vad heter de? Vår son heter Herman, lillebror till Hedda 5,5 år. Så efterlängtad lillkille som kom 17 juni!


    Oj jisses. 3 år sent med mitt svar.

    Vi fick också vår efterlängtade plutt till slut. Han kom 28 aug 2018 med akut snitt efter 36h värkarbete. Det var en minst sagt jobbig, tuff och utmattande förlossning som tyvärr inte blev som jag hade tänkt. Men han kom till slut och mådde prima. Idag är han 3,5 snart och vi har sedan 1,5 år försökt med syskon (också IVF).

    Vi förbrukade våra frysta embryon via landstinget som tyvärr resulterade i 1 missfall i v.10 och ett kemiskt grav.

    Nu går vi privat, på 2a försöket och ruvar på en blastocyst. Får väl hoppas att jag som senast kan få en fin julklapp även denna gången.

    Vet inte om någon ens kommer lösa detta inlägg. Men så kul att läsa att så många av oss ficka sina efterlängtade barn!

    Hoppas ni alla mår bra och är friska! <3
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017