• Anonym (Mamman)

Ni som har/har haft barn kring 75 cm i längd (oavsett ålder)

1. Hur gamla är/var de vid den längden?

2. Vad hade de för huvudmått?

3. Hur mycket vägde de?

Jag tycker att mitt barn verkar ha så stort huvud jämfört med andra barn i samma längd, därav frågan :) Svara gärna på alla frågor men fråga nr 2 är intressantast.

Mitt barn är 76 cm, 10 mån, huvudmått 49 cm och väger 10,5 kg.

• Svar på tråden Ni som har/har haft barn kring 75 cm i längd (oavsett ålder)
  • Anonym (Son)

Får återkomma med exakta mått om en vecka. Vid 8 månader vägde han 10,2, var 72,5 lång och hade 48 i huvudmått. Nu är han drygt 2 månader äldre, väger en bra bit över 11 och är kanske precis 75. Antar att huvet är minst 49. Han har alltid haft stort huvud. Det är ju numer det enda de utgår från vid UL och TUL och han låg på +34% enbart p.g.a huvet! Men det är ju normala variationer. Kan jämnas ut med åldern också. Man får klämma i när man köper mössor helt enkelt. Tungan ute 

• Anonym (Aannniiiee)

11,5 mån, 76 cm, 10,7 kg och 49 cm i hattmått. Både jag och fadern har stora huvuden, mycket finare än små.

• Anonym (K)

Stora som är 4 år nu:

1. Han var 76,6 cm när han var 10 månader.

2. 45,4 cm.

3. 9280 g.

Lilla som är 16 månader nu:

1. Han var 77 cm när han nyss hade fyllt 1 år. Han var 75 cm när han var 11 månader men då mättes aldrig huvudomfånget.

2. 46,9 cm.

3. 10,3 kg.

Barn är så himla olika så tycker inte du ska oroa dig för det! Min stora är lång och smal med litet huvud och lilla är kort och tjock med större huvud. Mössor som stora hade när han var lika gammal som lilla är nu la vi undan för länge sen. De mössorna lilla har nu hade stora förra året!

• Anonym (Celine)

Vad säger bvc?
    Om dom är nöjda så är säkert allting som det ska. 

• ebe91

15 månader
    74cm gissningsvis
    Kring 11kg
    Och huvudmåttet ligger kring 47-48cm.

• cosinus

Hmm, 75 cm har de varit vid typ

14-15 månader, 12 månader, 17-18månader och 14-15månader.

Då har de vägt c:a 8.5, 9.2, 8 och 10.

Huvudingång har inte mätta då men de har alltid legat på -1, -1, -2 och 0 på huvudkurvan.

• No Logo

10 mån

76 cm

1100 gr

49 i huvudmått

Nästan identiska mått!

Har en osedvanligt söt unge som fått många uppdrag som barnmodell, sin stora skalle till trots ; ) Har inte kunnat köpa mössor etc på barnavdelningen sen han var 7 år, har numer ett huvudmått som är lite över medel för vuxna män.

Båda föräldrarna har stort huvudmått.

• Anonym (Elin)

Sonen var 73 cm vid 6 mån och 78 cm vid 10 mån. Vid 6 mån vägde han 8,7 kg och vid 10 mån 9,6 kg. Har tyvärr inte koll på huvdmåtten.

• ssa123

Mina flickor har små huvuden och sonen något större. Minns inga mått.

Men det jag tänkte berätta var att en son till våra kompisar hade jättestort huvud. Alltså JÄTTEstort i förhållande till kroppen under förskoletiden. Kroppen började växa ifatt huvudet runt 6-7års ålder. Idag är han 12 och helt proportionerlig

Svar på tråden Ni som har/har haft barn kring 75 cm i längd (oavsett ålder)