Inlägg från: Anonym (rollo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rollo)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-05 09:06:30 följande:

.

Vi byter normalt var fjortonde dag  och det är rutin och går smidigt, verkligen ingenting som jag tycker är ansträngande. Jag känner att våra sängkläder är fräscha i 14 dagar, om inget speciellt händer förstås, då tvättas det naturligtvis vid behov.
    Varannan helg tvättas barnens sängkläder, jag säger till vid väckning på lördag eller söndag morgon att innan frukost skall sängkläderna läggas i tvättkorgen, det har de fixat sedan de var 10. Sen sätter jag på tvättmaskinen före frukost, någon timme senare slänger jag in det i torktumlaren och sen är det klart. Barnen bäddar själva sina sängar, med viss hjälp med påslakanet.
    Varannan helg gör jag likadant med min och makens sängkläder.
    På så sätt blir det rutin och inget man glömmer. Det tar ju inte många minuter sammanlagt heller.
    Vi byter då inte lakan utan bäddar om med de nytvättade. Vi har förstås massor med lakan men jag tycker det bli enklare att göra så, då slipper man vika och så.

Bor man så att man inte har egen tvättmaskin och torktumlare blir det förstås jobbigare.
    Men händer det aldrig att ni gör nåt annat en helg och inte är hemma och tvättar? Såsom du beskriver tvättar du ju lakan varje helg. Och även om själva tvättandet inte tar mer än några minuter (eller?) så måste ni ju vara aktiva i att tvätta, tumla, bädda om...

Vi är ofta borta på helgen, träffar vänner, sticker ut i skogen, till stranden reser till mormor. Så går det en extra vecka med lakanen.

Visst tycker jag också att det är trevligt och ibland helt nödvändigt med rena lakan, men jag har ingen lust att tvätta halva helgen.
Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?