• Anonym (Ts)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

• Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?
  • riboflavin

Vi har hundar, så det blir lite smutsigare snabbare. Hade nog bytt och tvättat en gång i månaden eller vid behov annars.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • 8airam8

I vår säng blir det varmt och svettigt och lite grusigt. Somligt beror på kärlek och somligt beror på hunden. Vi samsas även med en bebis mellan oss från efternatten och framåt. Vår säng blir sunkig på 1-2 veckor. Då luktar den sunkigt, ser sunkig ut och känns sunkig.

• Anonym (frustina)

Byter en gång i veckan.Det är bara trevligare så. Det luktar renare, ser renare ut, man svettas mer än vad man tror och vi har sex varje dag.

• Carambolan

Det här har jag också funderat på! Skulle verkligen vilja se en studie på hur många som faktiskt byter sängkläder varje vecka och hur många som uppger det för att de tror att det förväntas av dem. Många gör det säkert på veckobasis men jag har verkligen svårt att tro att majoriteten gör det

• Bibbidi

Man svettas under natten även om man inte märker av det själv. Dessutom tappar man massa hud och sånt hela tiden även om man inte märker av det själv. Tror det är därför.

• AndreaBD

Det kan varierar ganska mycket. Min son som är i 20-års-åldern - hans sängkläder måste man byta efter en vecka. Våra efter två veckor. Och om det inte vore för min man, dvs om det bara vore jag, så skulle det räcka med var tredje vecka, tycker jag.  Fast jag går inte efter hur länge det här varit när det gäller våra sängar, utan jag känner om det börjar lukta illa på kuddarna. Då tvättar jag sängkläderna.

• Anonym (BrittaBerit)

Jag byter ungefär varannan vecka. Man fiser ju, svettas, och dreglar när man sover. Både jag och min man sover nakna så allt hamnar på lakanen. Vi har dessutom hund som drar upp sand och sånt. Jag älskar dessutom doften av nytvättade sängkläder!

• TigerLilySwe

Kring 10 dagar börjar sängkläderna lukta sunkigt, kännas ofräscha och det är inte skönt att lägga sig i dom. Det är en oerhört enkel vardagslyx att lägga sig i fräscha sängkläder.

• Anonym (....)

Varje vecka, helst oftare om jag skulle orka. Känns ofräscht annars. Älskar somna i nytvättat.

• LejonSa

Varje vecka (med vissa undantag då ja, man är bara människa!) på söndagar. Kuddarna brukar jag försöka byta mitt i veckan också. Örngotten då ja.

Känns bara fräschare så. Men är också det moment jag verkligen ogillar mest!! Haha byta lakan. Ren ångest.

Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?