Det här med att byta sängkläder - ofta?
Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.
Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?
Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:
Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?
Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.
Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.
Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.