• Zadre

Det här med att byta sängkläder - ofta?

sextiotalist skrev 2017-10-05 08:38:58 följande:
    Jag är rätt fascinerad av att folk har den tiden att både byta (som tar en bra stund), tvätta, torka och vika lakan flera gånger i veckan.
    Hur gör de frekventa lakansbytare som bor i lägenhet och endast har tillgång till allmän tvättstuga? De måste ha tvättberg hemma och rejält med förvaringsutrymmen för sängkläder.
    Bot i lägenhet med gemensam tvättstuga. Byter lakan en gång i veckan och de tvättas samtidigt som alla andra kläder. Förstår inte varför det skulle vara så mycket jobbigare att göra det än att bara tvätta kläder. Tycker det är tradigare att vika mängder med underkläder och strumpor som ju byts varje dag än några stora lakan. Sparar alltid lakanen till sist för de är lättast.
  • Zadre
    Anonym (rollo) skrev 2017-10-05 11:00:21 följande:
    Men händer det aldrig att ni gör nåt annat en helg och inte är hemma och tvättar? Såsom du beskriver tvättar du ju lakan varje helg. Och även om själva tvättandet inte tar mer än några minuter (eller?) så måste ni ju vara aktiva i att tvätta, tumla, bädda om...

Vi är ofta borta på helgen, träffar vänner, sticker ut i skogen, till stranden reser till mormor. Så går det en extra vecka med lakanen.

Visst tycker jag också att det är trevligt och ibland helt nödvändigt med rena lakan, men jag har ingen lust att tvätta halva helgen.
    När du skriver sådär så låter det som att lakan är det enda man tvättar eller att man på nåt sätt får mer fritid om man inte tvättar just lakan. Man tvättar ju lakan samtidigt som man tvättar kläder och när ska man göra det? Mitt i veckan när man är trött efter jobbet?
  • Zadre
    Inga bekymmer skrev 2017-10-05 20:44:10 följande:

Menar du att du inte tvättar något i veckan efter jobbet för att du är trött? Jag tvättar inte bara på helgen utan kör några maskiner under veckan efter jobbet. Med två barn blir det ju annars världens tvättberg om allt ska tvättas på helgen. Våra lakan byter vi varannan vecka med vissa undantag. Jag svettas rätt så mkt på natten så efter två veckor känns det verkligen att de behöver bytas! Barnens byter vi var 3:dje till var 4:e v men de svettas inte heller lika mkt.

Tvättar för det mesta på fredagskvällar eftersom jag inte behöver gå upp tidigt nästa dag. Aldrig mitt i veckan efter jobbet (skiftar otroligt när jag kommer hem, allt från halv fyra till halv sex) eftersom ja, jag är trött och behöver komma isäng tidigt.
Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?