Byta namn på raskatt?
Om man köper en raskatt, kan man byta namn? Man försäkrar t.ex och skriver in hos veterinären och liknande? Det är ju inte alltid man känner för det redan registrerade namnet.
Om man köper en raskatt, kan man byta namn? Man försäkrar t.ex och skriver in hos veterinären och liknande? Det är ju inte alltid man känner för det redan registrerade namnet.
Om inte annat är det väldigt vanligt att man kallar sin katt eller hund för något annat än det registrerade namnet.
Det gör inget om du uppger ett annat kattnamn (hos veterinär och id-register) än vad som står i stamtavlan. 2 av mina 4 katter är försäkrade i stamtavlenamnen, men även de heter sina vardagsnamn vid veterinärbesök.
Jag har bytt namn på alla mina utom den jag själv döpte i stamtavlan i min egen uppfödning.
så bra! Jag undrar också om man åtar sig att ha kontakt med uppfödaren efter köpet. Jag könner inte för att hålla på att uppdatera dem hela tiden framöver eller att de ska kolla så att katten har det bra osv. Inte att jag inte har det bästa att ge utan för att det är vår katt. En uppfödare jag pratat med sa att om de inte tycker att någon är lämplig så går kl
köpet tillbaka. Vad händer efter att kisen föyttat hem till en? är der vår och inget annat eller ska man ha en massa kontakt?
De flesta uppskattar nog lite kontakt men mest att svara om du ha några frågor och få information om katten blir sjuk (särskilt om det skulle vara något genetiskt). Ingen vänskap eller söndagsfika direkt :)
Har du köpt katten helt (dvs inte fodervärd) har uppfödaren rent juridiskt inga rättigheter.
Avel brukar dock kunna vara begränsat. Dvs det anses inte ok (generellt) att avla på en katt som du köpt till sällskap.