• emmm28

Blod i avföringen

Hej! Min son nu 3 månader gammal har sedan ca 2-3 veckors ålder haft blod i sin avföring. Det började med någon "prick" i bajset i blöjan men blev sedan mer och oftare. Vi har utretts för ev mjölkproteinallergi då jag som helammar uteslöt det ur min kost under sex veckor. Dock kvarstår blodet på samma sätt som innan, så således inte det som är problemet.

I princip ser man blod, vilket alltid är färskt o rött, i någon blöja/dygn. Det ses ibland som prickar o ibland mer som strimmor.

Han har INGA andra symtom som visar på att något skulle vara fel; Inga utslag, ingen kolik/mycket skrik eller gnäll, äter bra o går upp fint i vikt etc.

Finns det någon som känner igen sig(/sitt barn)?

• Svar på tråden Blod i avföringen
  • Alvina

Man ska ALLTID kolla upp blod i avföring. Åk till akuten.

• LaFontaine
    Alvina skrev 2017-10-05 21:07:35 följande:

Men de är ju utredda!

TS - min dotter hade blod i avföringen efter en förstoppning hon fick en vecka gammal. Det kvarstod lite då och då ett par veckor efter, trots att hon inte alls var hård i magen, snarare tvärt om. Sen försvann det och har inte kommit åter. Barnet är inte hårt i magen alls?
  • EpicNurse
    Alvina skrev 2017-10-05 21:07:35 följande:

Man ska alltid kolla upp det men verkligen inte på akuten. Jisses...

Man pratar med sin BVC (vilket ts dessutom redan verkar ha gjort) för det är jättevanligt att bebisar får just så här pga att dom tex krystar när dom bajsar eller har lite snabb tarmpassage så tarmen blir lite irriterad och små kärl spricker.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Alvina
    LaFontaine skrev 2017-10-05 21:33:42 följande:

Men de är ju utredda!

TS - min dotter hade blod i avföringen efter en förstoppning hon fick en vecka gammal. Det kvarstod lite då och då ett par veckor efter, trots att hon inte alls var hård i magen, snarare tvärt om. Sen försvann det och har inte kommit åter. Barnet är inte hårt i magen alls?

Ok. Jag läste visst lite slarvigt. Var lite upptagen med annat samtidigt som jag läste.
  • emmm28
    EpicNurse skrev 2017-10-05 21:34:46 följande:

Man ska alltid kolla upp det men verkligen inte på akuten. Jisses...

Man pratar med sin BVC (vilket ts dessutom redan verkar ha gjort) för det är jättevanligt att bebisar får just så här pga att dom tex krystar när dom bajsar eller har lite snabb tarmpassage så tarmen blir lite irriterad och små kärl spricker.

Tack för intressant svar. Jag har pratat med BVC (och barnmottagning där vi utreds), och ingen har hittills presenterat det som ett tänkbart alternativ utan misstänkt mjölkproteinallergi i första hand. Dock är det ju inte det som orsakar blodet. Det du skriver låter som en tänkbar förklaring, men frågan är när man i så fall kan sig att det avtar? Det har ju som sagt pågått i snart tre månader.... Om det beror på att han krystar när han bajsar och/eller har snabb tarmpassage m småkärl som brister, så undrar man ju när det kan gå över. Tänker att eftersom han bajsar många gånger per dag så borde ju de små kärlen inte hinns läka o därav att det fortsätter...?
  • EpicNurse
    emmm28 skrev 2017-10-06 21:23:51 följande:

Tack för intressant svar. Jag har pratat med BVC (och barnmottagning där vi utreds), och ingen har hittills presenterat det som ett tänkbart alternativ utan misstänkt mjölkproteinallergi i första hand. Dock är det ju inte det som orsakar blodet. Det du skriver låter som en tänkbar förklaring, men frågan är när man i så fall kan sig att det avtar? Det har ju som sagt pågått i snart tre månader.... Om det beror på att han krystar när han bajsar och/eller har snabb tarmpassage m småkärl som brister, så undrar man ju när det kan gå över. Tänker att eftersom han bajsar många gånger per dag så borde ju de små kärlen inte hinns läka o därav att det fortsätter...?

Konstigt... det var det första vår BVCsköterska sa. :)

Vårt barn hade så typ en gång om dagen/varannan dag i ungefär en månad. Det var ytterst små strimmor med färskt blod. Nog för att han krystade! Sen slutade det. Hade hade är en omgång med mycket slemmigt och grönt bajs, minns inte om det var innan eller efter blodet, men borde vara relaterat till varandra. Hönan och ägget lixom.

Men jag kan tyvärr inte svara på hur länge det "bör" fortsätta... det kan ju vara att han är känslig mot nåt annat än mjölkprotein..?
  • emmm28
    EpicNurse skrev 2017-10-06 22:18:39 följande:

Konstigt... det var det första vår BVCsköterska sa. :)

Vårt barn hade så typ en gång om dagen/varannan dag i ungefär en månad. Det var ytterst små strimmor med färskt blod. Nog för att han krystade! Sen slutade det. Hade hade är en omgång med mycket slemmigt och grönt bajs, minns inte om det var innan eller efter blodet, men borde vara relaterat till varandra. Hönan och ägget lixom.

Men jag kan tyvärr inte svara på hur länge det "bör" fortsätta... det kan ju vara att han är känslig mot nåt annat än mjölkprotein..?

Ja vi har ju funderat på annat han skulle kunna vara känslig mot men verkar inte vara vanligt med blod i avföring som symtom vid annat än mjölkproteinallergi. Känns verkligen som en gåta! Får se vad barnmedicin har för plan nu, för man vill ju ha ett svar. Eftersom han inte har några andra symtom är det så svårt att få en tanke åt något håll gällande vad det kan vara.
  • EpicNurse
    emmm28 skrev 2017-10-06 22:48:48 följande:

Ja vi har ju funderat på annat han skulle kunna vara känslig mot men verkar inte vara vanligt med blod i avföring som symtom vid annat än mjölkproteinallergi. Känns verkligen som en gåta! Får se vad barnmedicin har för plan nu, för man vill ju ha ett svar. Eftersom han inte har några andra symtom är det så svårt att få en tanke åt något håll gällande vad det kan vara.

Skönt att han mår bra i alla fall! Och hoppas ni får svar!
  • emmm28
    alla har olika åsikter skrev 2017-10-07 22:35:52 följande:

Ljust rött blod tyder på ytliga blödningar. Något litet kärl som brister i ändtarmen, vilket inte är farligt. Hård i magen?

Nej han är verkligen inte hård i magen, bajsar flera gånger per dygn o alltid löst "typiskt bebisbajs". Jo men borde inte sådana små kärl läka till slut? Och varför brister de om han inte är hård i magen i så fall tro?
  • MammaLY

Hej!

Min son som nu är 10 månader hade problem med blod i avföringen när han var yngre. Han helammades då och jag åt mjölkproteinfritt redan, då vi redan förstått att han är känslig mot mjölkprotein. Således var detta inte anledningen. Han hade blod i avföringen från och till i flera månader. Vi träffade en läkare som undersökte vår son och menade på att blod i avföringen hos bebisar är vanligt och inget som sjukvården gör någon större grej av. Om det är färskt blod (i mindre mängd) är det ofta sköra slemhinnor. Sköterskan på BVC sa också att hon hade haft en annan bebis med samma problem och dessa problem försvann när barnet åt mer vanlig mat.

Det har blivit samma för oss. Inget mer blod i avföringen sen han började äta vanlig mat och bajsa mer sällan. Han kunde som bebis bajsa flera gånger efter varandra på kort tid och det var då det blev som värst. Så jag tror som läkaren sa att för min sons del var det nog sköra slemhinnor. Men man ska såklart alltid kolla upp det, vilket ni redan gjort ju. Förstår er oro, men hoppas ändå lugna dig lite.

Håller tummarna att det snart blir bättre för er också!

• Huhuhuhuuuu

Om det är färskt blod måste det väl komma från ändtarmens slut eller öppning och att det blöder när barnet bajsar? Om man blöder längre upp i tarmen blir väl bajset svart/mörkt?

Vuxna får, vad jag vet, oftast blodstänk i bajset vid analsprickor och hemorojjder, alltså besvär nära anus. Men jag antar att de tittat och undersökt där?

• Cah

Hei känner igen det du har skrivit. Har gett Sempers magdroppar men jag vet ju inte om det är därför han får blod i avföringen. Hur har det gått för dig?

• emmm28
    MammaLY skrev 2017-10-10 06:35:12 följande:

Hej!

Min son som nu är 10 månader hade problem med blod i avföringen när han var yngre. Han helammades då och jag åt mjölkproteinfritt redan, då vi redan förstått att han är känslig mot mjölkprotein. Således var detta inte anledningen. Han hade blod i avföringen från och till i flera månader. Vi träffade en läkare som undersökte vår son och menade på att blod i avföringen hos bebisar är vanligt och inget som sjukvården gör någon större grej av. Om det är färskt blod (i mindre mängd) är det ofta sköra slemhinnor. Sköterskan på BVC sa också att hon hade haft en annan bebis med samma problem och dessa problem försvann när barnet åt mer vanlig mat.

Det har blivit samma för oss. Inget mer blod i avföringen sen han började äta vanlig mat och bajsa mer sällan. Han kunde som bebis bajsa flera gånger efter varandra på kort tid och det var då det blev som värst. Så jag tror som läkaren sa att för min sons del var det nog sköra slemhinnor. Men man ska såklart alltid kolla upp det, vilket ni redan gjort ju. Förstår er oro, men hoppas ändå lugna dig lite.

Håller tummarna att det snart blir bättre för er också!

Va skönt att höra att det lugnade sig för er! Vi får se till att börja med smakportioner så snart som möjligt:) Det låter verkligen som er situation var som vår är, med mer blod då han bajsar ofta/tätt mellan gångerna.

Nu har vi tagit både infektionsprover, inflammationsprover och andra prover samt uteslutit att det är mjölkproteinallergi så förmodligen är det något med mage/tarm. Hoppas på sköra slemhinnor o att det snart lugnar sig! Tack!
  • emmm28
    Cah skrev 2017-10-10 07:26:58 följande:

Hei känner igen det du har skrivit. Har gett Sempers magdroppar men jag vet ju inte om det är därför han får blod i avföringen. Hur har det gått för dig?

Hur ofta har din son blod i avföringen/hur ser er situation ut?

Sempers magdroppar har vi inte gett. Vi ger honom (förutom bröstmjölken) Niferex järndroppar, d-droppar och Nexium men han har haft blod i sin avföring före dessa sattes in. Vi inväntar ny plan från sjukvårdens håll nu för att veta hur vi ska gå vidare. Även om han mår bra så vill jag verkligen veta anledningen till blodet; känns oroligt.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Hel ammar du?
    Vår yngste son hade blod i avföringen till och från och det vi fick som svar var att då du ammar så kan du blöda från bröstvårtorna utan att du själv märker det och barnet då dricker blodet samtidigt när han får i sig bröstmjölken.
    Detta försvann efter ett par månader av sig själv.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • jevana

Hej! Dottern hade precis som du beskriver från att hon var ca 3 veckor gammal. Blodet var rött och i prickar eller som en lång tråd. Eftersom hon måddes bra undersöktes hon på BVC men inga åtgärder togs förutom att vi förde dagbok över när och hur mycket blod det kom. Efter ett tag kunde vi tydligt se att det var först mot kvällen det oftast kom mer. Plötsligt efter några veckor kom det en lång, lång ?tråd? och efter det minskade det av sig själv. Kring den tiden var bajset ofta också alldeles grönt.

Detta hände några månader senare också min väninnas barn. De provade allt då de det höll på betydligt längre. Inget fungerade men plötligt slutade det av sig själv också för dem. Båda våra barn har varit blöjförbrukate och bajsat väldigt ofta som spädbarn. Jag helammade, väninnan bara delvis så det hade troligtvis heller inte med saken att göra.

Mina tips: ta det lugnt, ge det tid, följ upp och skriv dagbok så finns det dokumentation ifall det blir värre. Blir bajset helt svart eller helt vitt så sök vård genast!

Svar på tråden Blod i avföringen