MammaLY skrev 2017-10-10 06:35:12 följande:
Hej!
Min son som nu är 10 månader hade problem med blod i avföringen när han var yngre. Han helammades då och jag åt mjölkproteinfritt redan, då vi redan förstått att han är känslig mot mjölkprotein. Således var detta inte anledningen. Han hade blod i avföringen från och till i flera månader. Vi träffade en läkare som undersökte vår son och menade på att blod i avföringen hos bebisar är vanligt och inget som sjukvården gör någon större grej av. Om det är färskt blod (i mindre mängd) är det ofta sköra slemhinnor. Sköterskan på BVC sa också att hon hade haft en annan bebis med samma problem och dessa problem försvann när barnet åt mer vanlig mat.
Det har blivit samma för oss. Inget mer blod i avföringen sen han började äta vanlig mat och bajsa mer sällan. Han kunde som bebis bajsa flera gånger efter varandra på kort tid och det var då det blev som värst. Så jag tror som läkaren sa att för min sons del var det nog sköra slemhinnor. Men man ska såklart alltid kolla upp det, vilket ni redan gjort ju. Förstår er oro, men hoppas ändå lugna dig lite.
Håller tummarna att det snart blir bättre för er också!
Va skönt att höra att det lugnade sig för er! Vi får se till att börja med smakportioner så snart som möjligt:) Det låter verkligen som er situation var som vår är, med mer blod då han bajsar ofta/tätt mellan gångerna.
Nu har vi tagit både infektionsprover, inflammationsprover och andra prover samt uteslutit att det är mjölkproteinallergi så förmodligen är det något med mage/tarm. Hoppas på sköra slemhinnor o att det snart lugnar sig! Tack!