• änglarsmå

Avvikelse hjärnan på RUL

Precis som rubriken lyder. Gick nyss in i v.19 och var på RUL idag. En energisk liten pojk låg där inne med fint hjärta och kropp i övrigt men.....barnmorskan uppmärksammade så fort hon kontrollerade hjärnan att det fanns en avvikelse nämligen att hjärnhalvorna inte var symmetriska. Vad kan detta vara??? Gråtit hela dagen förra året upptäckte vi att vår bebis låg död på RUL och nu denna gång med vårt nya mirakel så fick vi detta besked. Hittar inte nåt på google ......spelar ingen roll så klart men vill veta om någon annan vet vad detta innebär? Ska till läkare på måndag. Hoppas någon känner igen sig och vill dela vad de vet.

• Svar på tråden Avvikelse hjärnan på RUL
  • Meriall

Har läst om barn som föds svårt sjuka med detta och barn som föds helt normala och inte får några svårigheter. Det verkar väldigt individuellt...

• änglarsmå

Ok... vet du vad det är för barnmorskan sa verkligen ingenting. endast att det kanske inte är nåt men det är inte symetrisk och ser inte lika ut på båda sidor... gud vi är så knäckta här hemma

• EpicNurse
    änglarsmå skrev 2017-10-06 18:09:48 följande:

Ok... vet du vad det är för barnmorskan sa verkligen ingenting. endast att det kanske inte är nåt men det är inte symetrisk och ser inte lika ut på båda sidor... gud vi är så knäckta här hemma

Men ni måste ju fått inbokat ytterligare undersökningar/läkarsamtal?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • änglarsmå

Ja det har vi fått men man vill ju veta lite och förbereda sig om det är möjligt, veta vad det kan vara så man inte blir hysterisk på plats

• viseversa

Inte varit med om liknande nej men jag förstår att du är orolig. Hoppas nästa ul visar en helt normal hjärna hos barnet.

• Anonym (sun)

Försök att inte ta ut nåt i förskott. Ni vet inte än vad det kan komma att betyda. Det är bra att ni så snart kunde få en ny tid för ultraljud. Förhoppningsvis får ni mer information vid nästa ultraljud. Hoppas det löser sig för er!

Vi fick på Rul veta att navelsträngen inte såg ut som den skulle. Fick en ny tid två dagar senare. Jag googlade en hel del men hittade väldigt blandad information. Vid andra ultraljudet konstaterades att bebisen var frisk i övrigt men att vi ska göra ett nytt ultraljud v 28 för att se att fostret växer som den ska.

Jag känner att det är utom min kontroll. Oro kommer inte hjälpa min bebis utveckling. Förhoppningsvis kan navelsträngen förse fostret tillräckligt med näring, men vad händer om det inte blir så?

Jag känner mig glad att jag inte är ensam i detta. Får vi ett dystert besked så har jag och min partner varandra.

• änglarsmå

viseversa: Tack för orden, det enda vi gör är att be och hoppas på att allt i slutänden kommer ge oss en frisk välskapt pojke.

Anonym (sun): Det du skrev att man inte är ensam i det stämmer. Vi har varandra här med plus 2 friska barn men just nu känns allt bara jobbigt att behöva gå igenom detta igen...fy.

Jag hoppas verkligen ert barn klarar sig också och ska försöka tänka som du och ge fan i google läst sådana hemska diagnoser så man mår illa.

• änglarsmå

Tack för tipset, blev inte riktigt lugnare bara mer tankar. Hittar ingen som vart i min sits med samma typ av avvikelse här inne. Får väl ligga här som ett "psyk" till imon och hoppas innerligt att läkaren åtminstone är mänsklig och tar sig tiden till att ge oss svar osv. Känns nu som allt är helt jävla kört.

Svar på tråden Avvikelse hjärnan på RUL