• _DuVetHon_

Hur väljer man rätt storlek på blöja?

Precis som rubriken säger, hur vet man vilken storlek på blöja man ska ha?

Har en liten kille här hemma på 2 månader, 4,5kg tung men 57cm lång. Han hade strl 1 länge eftersom strl 2 varför stor runt benen men lagom i uppsugning. Jag bytte istället 1orna vääldigt ofta och han hade2or på natten när det var längre mellan bytena. Nu har han haft strl 2 i nån vecka och växt i dom bra. MEN jag tycker han fyller dom fort, efter 1,5-2 timmar är blöjorna helt fulla av kiss. Bajs kommer max en gång per dygn och då kommer det mycket, löst. (Utreds för mjölkallergi). Ofta när han bajsar läcker det och då läcker det uppåt mot ryggen. Även kissblöjorna läcker uppåt och runt benen om han har dom lite för länge (typ om han sover och jag inte väcker honom) Han är lång och smal i kroppen så blöjan passar bra i fysisk storlek liksom men uppsugningen är för dålig. Någon med tips på hur man ska lösa det?

• Svar på tråden Hur väljer man rätt storlek på blöja?
  • Anonym (märke?)

Testa olika märken? Jag tycker Pampers är överlägset bäst nattetid. Libero (eller andra märken för den delen) läcker bara. Dottern sover gärna på magen och med alla blöjor läcker det fram, förutom med Pampers som har kanaler.

• Anotherone

Prova dig fram!

Vi varvar främst Libero och Pampers (eftersom de blir billigare än butikernas egna märken pga kupongerna man får) och i ena märket kan vi ha storlek 3 medan vi behöver 4 i det andra. Sen dröjer det ett par veckor och så är det storlek 4 i båda osv.

• Annelie 76

Pampers har funkat bäst på mina storkissare samt att byta storlek så fort de nått ett nytt intervall.

• LittleSunshine84

Pampers är högre i ryggen! Byt oftare är mitt tips :)

• Annelie 76

Min uppfattning är snarare att i små storlekar (iaf stl 2) är Libero touch högre i ryggen än Pampers.

• nnnnnnnn

Sätt tejparna under där de borde vara.
    alltså:
    1 Lägg blöjan under rumpan på "rätt höjd".
    2 Drag framdelen så att blöjan smiter åt runt benen, även om framdelen kommer väldigt högt upp.
    3 sätt fast tejparna rakt fram, även om de kommer långt under där det var tänkt att de ska vara.
    4 vik ner framdelen om den sticker väldigt högt upp,

• Land234

Gå på kilona, har funkat för oss och när man märker att blöjorna fort blir fulla eller läcker kan man 1.gå upp en storlek eller också 2. Byta märke.

I regel har man endera "Pampers barn" eller också "libero barn". Men det är sällan man brukar vara nöjd med bägge.

Tänkte på en annan sak... utreds han för att han har lös avföring? Ger du ersättning eller ammar du? För om du ammar, så är avföringen i regel lös fram till man börjar med fast föda. Fast han kanske utreds mer pga "kolik"/magont? Tänkte så ni inte söker pga att det är löst... för sällan de är hårda i magen när dom är spädisar ;)

Lycka till i blöj djungeln!

• _DuVetHon_

Jag vägrar använda Pampers och andra märken som använder lotion i blöjorna. Vi använder libero och har gjort sen födsel.

Risken att jag sätter på blöjan fel är minimal, jag är förskollärare på en småbarnsavdelning så jag har några års daglig övning ????

Han äter mjölkfri ersättning nu efter veckor av förstoppning, magknip, spyor och nässelutslag. En vecka utan mjölk och han är nästan helt bra, men han är lite lös i magen av ersättningen.

Svar på tråden Hur väljer man rätt storlek på blöja?