• Mamma123456

Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?

Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset

Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?

• Svar på tråden Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?
  • FruNyfiken

Nu finns ju viruset året om, även om det är vanligare vintertid. Dessutom varierar utbrotten från år till år.
    Vi följde vanliga rekommendationer, undvika folksamlingar och en god handhygien.
    Jag har inte låst in något av mina barn, trots att de varit småbarn vintertid, bara använt sunt förnuft.

• lövet2

Inget dagis för storasyskon. Handlade bara i vår lokala lilla matbutik och tog aldrig med babyn till något större ställe.

• stor grön drake

Min lilla föddes mitt i vinterns 'värsta utbrott". 1 dygn gammal fick vi besök på BB av kusinen som var ett halvår äldre. De lades brevid varandra för fotografering mm och var väldigt uppi varandra. En vecka senare blir kusinen inlagd på sjukhus för fullt utblommad RS och låg inne 4 dygn. Vår nyfödda bebis visade inga tecken på sjukdom. Så bebisen blir inte automatiskt sjuk för att det är RS tider

• Jemp

Bara besök av friska människor. Noga med handhygien.

Vid 6 v var vi på öppna förskolan första gången, då började det bli vår. Hade hunnit med läkarbesök (för mig) innan och åkt kommunalt men undvek köpcentrum.

• Carambolan

Vi undvek att träffa sjuka människor. Vi undvek absolut inte butiker eller kollektivtrafik, däremot hade vi barnet antingen i vagn med uppfälld sufflett eller i sjal innanför tröja så att inga gulligullsugna främlingar kunde stoppa dit händerna obemärkt.

• Physalis

Vi gjorde inget särskilt förutom att vänta med att gå till de värsta folksamlande ställena som gallerior och sånt.

Sen är vårt liv ganska lugnt ändå med vettiga människor omkring oss så allt skötte sig självt utan att vi behövde göra något särskilt.

Korrekturläser som en kratta
  • fjanten

Vi var hemma samtidigt, så ena kunde alltid åka iväg och uträtta ärenden medan den andra stannade hemma. När lillesyskonet föddes (också värsta RS-perioden) så hade storesyskonet inte börjat förskola ännu.

Annars har vi inte gjort något särkilt... God handhygien, gäster har tvättat händerna. Jag var dock riktigt förkyld redan när yngsta föddes, så det var ju bara att amma och försöka hosta åt ett annat håll...

• Anonym (X)

Jag är inte sån som hänger i köpcentrum i vanliga fall men det hade jag absolut undvikt med en nyfödd. När vi var ute med vagnen försökte folk ofta sticka ner både händer och ansikte till bebisen, det tackar jag gärna nej till. Helst vill jag inte att folk jag inte känner petar eller pussar/luktar på mig heller så samma regelverk gäller för barnet.

• 98Emelie98

Vi gick ur och gick mycket för att slippa sitta hemma bara. Jag tog med lillen på shoppingturer och liknande ovh var inte speciellt försiktig då ingen på bb eller bvc varnade mig för viruset.

Vet att när Lilleman föddes (februari -17) så var det besöksförbud för alla på bb pga rs. Men han klarade sig.

• Duckan

Inte alls skulle jag säga.
    Född -07 och det var ingen som sa nåt om Rs så redan första veckan hemma stod jag på bussen genom stan för att hälsa på en kompis och så fortsatte det.

Svar på tråden Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?