Anonym (periodare) skrev 2017-10-10 14:21:32 följande:
Det är lätt att bli medberoende och det innebär att man helt existerar på någon annans villkor. Något som jag inte skulle rekommendera någon att göra egentligen, varken med familj, vänner eller kärlek. Att må dåligt är väldigt uppslukande och gör människor helt självcentrerade. Allt handlar om sjukdomen och att bara existera. Återkommande, ångest, bipolaritet osv är långvariga tillstånd med otroliga konsekvenser på omgivningen och är inte rättvist för någon att vara i. Personen måste ju försöka få ordning på sig själv först för att orka finnas för någon annan. Tror du kommer att dras med i hans depression och till slut drabbar det även dig. Han behöver psykolog och professionell hjälp i första hand. Men inte så lätt att få tillgång till i vår krissande vårdapparat med ökad psykisk ohälsa och knappa resurser.
Mitt råd till dig är att ta ett steg bort och tvinga personen att kämpa hårdare och engagera sina anhöriga eftersom han då blir tvungen. Säg att du finns där men måste ta hand om dig själv först och främst annars dör er kärlek och ert förhållande.
Ett av problemen är att personen har inga direkta släktingar, föräldrar finns ej, ett syskon som är något som inte stämmer med (social fobi, osjälvständig, autism?, också deprimerad mm), finns några vänner till personen som utan tvekan ställt upp med såväl praktiska grejer som att finnas som stöd men släpps inte in. Jag försöker vara "en normal människa/partner/vän" till personen. Har sagt att jag finns, fråga mig vad som helst, berätta vad som helst, jag finns där. Men jag är inte bästa vän. Tydligen. Gör mig sorgsen. Det hade varit lättare om personen berättar. El så är det de grejer som jag genom åren fått hört men som det inte släpps taget om o tunger mer än på en "vanlig frisk person". Jag är en glad prick så tror inte jag kommer trilla dit o bli deprimerad. Haft motgångar men det reder sig. Har du haft livspartner när du varit dålig? Pratade ni med varandra om "allt" hur stöttade isf partnern el fick du inget stöd därifrån? Jag förstår att man inte vill basunera ut över hela världen att det är jobbigt men för nån närstående? Kanske du hade en släkting el vän? Som stötta o lyssna? Jag försöker bara förstå vad allt detta är... Hoppas du mår bättre nu iaf, är väldigt tacksam för allt som skrivs!