Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??

Carabellis kusp skrev 2017-10-10 16:44:06 följande:

Det är bättre att du säger till Bvc som det är, eftersom din man behöver få hjälp med hur man lugnar barn och vad som är bra mat för bebisar. Att trösta med socker är superfint både för vikt och tänder och det man gör under bebistiden hänger kvar senare.

Fast det som man ofta använt som tröst innehåller bröstmjölk som är väldigt sött.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-10-10 20:45:13 följande:

Med den lilla skillnaden att det ej ger karies eller övervikt.

Nu var det en fem veckors gammal bebis med varken tänder eller risk för övervikt och det jag vände mig emot att detta skulle påverka i framtiden, att bebisen skulle få smak för sött.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 06:20:38 följande:
    Nej, men förälderns vana att trösta med sött så låg ålder gagnar inte barnet. Mjölken är söt för att höja blodsockret så att barnet ska orka äta mer.

Det förstör inte heller eller hur?

Jag är rätt säker på att denna sockerfobi (eller sötförbi) skadar mer än vad det gynnar barnet.
    Vi körde med sirap på nappen när sonen var otröstlig och vi inte kunde få ner honom i varv, och vilka livslånga skador han fick, har aldrig gillat godis, smal, vältränad och aldrig haft karies. Självklart inte varje dag (inte speciellt ofta), men en lösning för att få ett barn lugnt (ammade inte) när inget annat fungerade

• sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 14:42:27 följande:
    Ja, för att jag anser att man ska trösta med andra medel. Socker är verkligen något som skadar både barn och vuxna.
    Självklart ska sötsaker inte första hand vara tröst. Men om ett litet spädbarn är otröstligt och man testat det man kan testa och tar lite sött på nappen, så är det ingen katastrof. Det är ju inte så att man häller i barnet socker.

Socker skadar inte i mindre mängder (det är inte samma sak som att det skulle vara nyttigt) då och då. Om det sedan är som tröst, som belöning, bara för att man känner för det, är egentligen ointressant, så länge det inte bli i för stora mängder.
    Själv tillhör jag den generationen som fick saft, bullar, efterätt på söndagar, till jul åts det kakor varje dag (flera gånger om dagen tom) och vi är inte den generationen som har övervikt och faktiskt den friskaste generationen, dvs vi håller oss mer friska än generationen innan (och som det verkar generationerna efteråt). Vi har fått äta sötsaker i lagom dos, inga mängder.
    Numera är det antingen eller, massor eller ingenting, lagom verkar ha försvunnit
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-13 16:06:33 följande:
    Varför ger dom honung till bebisar?
    Honung är ett vanligt sötningsmedel i stora delar i världen och alla länder har inte samma restriktioner vad man ska ge/inte ge spädbarn.
    Så att man ger honung är inte alls konstigt
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-13 17:08:43 följande:

Jo, men varför?

För att man i stora delar av världen inte ser sött som djävulens påfund.
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-14 09:25:52 följande:

Det jag frågar är alltså: Vad finns det för anledning till att ge så små barn honung?

Troligen för att man inte funderar i de banorna.
Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??