• Mamma123456

HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??

Hej. Det är så att min man stannade hemma med vår 5 veckors bebis idag och jag skulle ut på ett ärende. Han doppade nappen lite i honung en gång och gav vår son, han visste inte att detta var farligt för barnet eftersom detta är normalt i hans kultur att barnet får honung.. Det var bara en liten dopp bebisen fick men tror ni att det kan utvecklas till botulism? Jag är livrädd och väntar bara på symptom. Har läst att det till och med kan ta upp till 30 dagar innan symptomen visar sig ska jag verkligen ha det så här i en månad om inget visar sig tidigare? Jag kommer ju att dö av oro... Vet ni någon som har haft spädbarnsbotulism isåfall hur gick det för barnet? Hur lång tid tog det innan symptomen kom? Snälla hjälp jag är så orolig att jag springer på toaletten hela tiden .. Ringde till 1177 men dom ber ringa senare eftersom telefonkön är så lång nu. Jag vill inte ha några onödiga komentarer eftersom jag redan mår tillräckligt dålig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-09 20:44

• Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??
  • Bibbidi

Om det bara doppades och hände en gång tror jag inte att det är någon fara. Det är ju vanligt i hans kultur så det är ju många som ger sina barn honung utan att det händer något. Det är nog väldigt ovanligt att det utvecklas till botulism och om det ska göra det så krävs det nog mycket honung under fler gånger än vad ni gav ert barn. Jag är ingen expert utan det är bara en gissning från min sida så bra att du ringer till sjukvårdsupplysningen just nu, alltid skönt att prata med någon kunnig. {#emotions_dlg.flower}

• Carambolan

Så här skriver folkhälsomyndigheten: "Spädbarnsbotulism har varit relativt ovanligt i Sverige. Sedan 1969 har fyra inhemskt smittade spädbarn rapporterats. Ett av dessa har troligen smittats av honung, de övriga tre fallen har troligen smittats på grund av grävarbeten i närheten av där de vistats."

Ett enda barn på 50 år.

• Dementoria
    Carambolan skrev 2017-10-09 20:50:39 följande:

Så här skriver folkhälsomyndigheten: "Spädbarnsbotulism har varit relativt ovanligt i Sverige. Sedan 1969 har fyra inhemskt smittade spädbarn rapporterats. Ett av dessa har troligen smittats av honung, de övriga tre fallen har troligen smittats på grund av grävarbeten i närheten av där de vistats."

Ett enda barn på 50 år.

Å andra sidan vet de allra flesta att man inte ska ge honung till barn under ett år. Så vi vet ju inte hur vanligt det är eftersom vi inte vet hur många små barn som fått i sig honung.

TS, ring 1177 och fråga? 
  • Mittiprick

Men vem f*n doppar en napp i något sött till att börja med? Det är ett spädbarn! Vill hen inte ha nappen så låt hen slippa! Man ska aldrig doppa nappar i varken sötsaker eller läkemedel!

• Mamma123456

Mittprick Du skriver bara för att provocera .. Jag skiter i din åsikt om vem som doppar en napp i något. jag frågade inte om vem som gör saker utan jag är en väldigt orolig mamma som ville ha lite tips och normala åsikter både från 1177 och normala människor . Nej det skädde inte flera gånger bara en gång en liten dopp , men tillräckligt mycket för att han skulle känna smaken av sött. 1177 är verkligen överbelastad ikväll kommer inte fram än och hinner inte prova ringa hela tiden eftersom min bebis gråter väldigt mycket ikväll så jag måste bära runt honom.. Synd att det inte står på deras hemsida om det har något att göra vilken mängd man ger eller om det ger lika effekt vid bara lite och en större mängd. Ja det är ganska vanligt i deras kultur men oftast så har dom egen honung den kanske är mindre riskfri än köpt denna honungen som bebisen fick var dessutom inte svensk utan någon importerad vet ej varifrån då den biten av lappen är bort riven i samband med öppningen. Jag hoppas verkligen inget händer är väldigt orolig av mig själv och detta gjorde inte saken bättre alls .. Hade nog varit bättre för mig om mannen inte så något om detta , då hade jag inte vetat iallafall och skippat oroa mig i en månad framöver ..

• MVZ

"Den kan innehålla sporer som i sällsynta fall kan utvecklas till bakterier i tarmen"

Inte mycket lugnande mem det står ju iaf "kan" och "sällsynta fall".

Finns säkert dom som fortfarande doppar nappen i honung eftersom man förr ofta gjorde det och inte vet om det med honung.

Jag skulle nog fortsätta att försöka ringa 1177 vid tillfälle för jag är själv världens noja o har svårt att lugna mig, höra vad dom säger kan kanske hjälpa.

• Haskel
    Dementoria skrev 2017-10-09 21:05:39 följande:

Å andra sidan vet de allra flesta att man inte ska ge honung till barn under ett år. Så vi vet ju inte hur vanligt det är eftersom vi inte vet hur många små barn som fått i sig honung.

TS, ring 1177 och fråga? 

Nog kan jag garantera att det iallafall är fler än ett barn på 50 är som fått det. Honung påstås ju vara väldigt nyttigt, samt ha läkande effekt på många sjukdomar. Det är flytande och lent, sött och lämpar sig att ringla på gröt och annan barnmat.

Jag hade aldrig hört att det skulle vara farligt för spädbarn, så det är nog inte alla som vet.

Summa summarum har säkerligen 100-talet spädbarn fått i sig honung varje år. Hur stor faran då är, kan man nog räkna ut själv. Enligt min mening är det farligare att ha TV på, i rummet där barnet är.
  • elyse
    Mamma123456 skrev 2017-10-09 22:09:05 följande:

Mittprick Du skriver bara för att provocera .. Jag skiter i din åsikt om vem som doppar en napp i något. jag frågade inte om vem som gör saker utan jag är en väldigt orolig mamma som ville ha lite tips och normala åsikter både från 1177 och normala människor . Nej det skädde inte flera gånger bara en gång en liten dopp , men tillräckligt mycket för att han skulle känna smaken av sött. 1177 är verkligen överbelastad ikväll kommer inte fram än och hinner inte prova ringa hela tiden eftersom min bebis gråter väldigt mycket ikväll så jag måste bära runt honom.. Synd att det inte står på deras hemsida om det har något att göra vilken mängd man ger eller om det ger lika effekt vid bara lite och en större mängd. Ja det är ganska vanligt i deras kultur men oftast så har dom egen honung den kanske är mindre riskfri än köpt denna honungen som bebisen fick var dessutom inte svensk utan någon importerad vet ej varifrån då den biten av lappen är bort riven i samband med öppningen. Jag hoppas verkligen inget händer är väldigt orolig av mig själv och detta gjorde inte saken bättre alls .. Hade nog varit bättre för mig om mannen inte så något om detta , då hade jag inte vetat iallafall och skippat oroa mig i en månad framöver ..

Låt din man sitta i telefonkö då? Han är väl också orolig nu?
  • Mamma123456

Panduro , hur vet du att risken är minimal? Vill bara veta är nyfiken samtidigt väldigt rädd det är därför jag bara undrar.

Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??