• Mamma123456

HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??

Hej. Det är så att min man stannade hemma med vår 5 veckors bebis idag och jag skulle ut på ett ärende. Han doppade nappen lite i honung en gång och gav vår son, han visste inte att detta var farligt för barnet eftersom detta är normalt i hans kultur att barnet får honung.. Det var bara en liten dopp bebisen fick men tror ni att det kan utvecklas till botulism? Jag är livrädd och väntar bara på symptom. Har läst att det till och med kan ta upp till 30 dagar innan symptomen visar sig ska jag verkligen ha det så här i en månad om inget visar sig tidigare? Jag kommer ju att dö av oro... Vet ni någon som har haft spädbarnsbotulism isåfall hur gick det för barnet? Hur lång tid tog det innan symptomen kom? Snälla hjälp jag är så orolig att jag springer på toaletten hela tiden .. Ringde till 1177 men dom ber ringa senare eftersom telefonkön är så lång nu. Jag vill inte ha några onödiga komentarer eftersom jag redan mår tillräckligt dålig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-09 20:44

• Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??
  • Carabellis kusp
    sextiotalist skrev 2017-10-10 22:09:56 följande:

Nu var det en fem veckors gammal bebis med varken tänder eller risk för övervikt och det jag vände mig emot att detta skulle påverka i framtiden, att bebisen skulle få smak för sött.

Nej, men förälderns vana att trösta med sött så låg ålder gagnar inte barnet. Mjölken är söt för att höja blodsockret så att barnet ska orka äta mer.
  • Bollaloll

Jag jobbar på barnsjukhus och där ?smärtlindrar? vi ibland med lite sockerlösning på nappen när vi sticker de minsta bebisarna. Så själva idén med att ge sött på nappen i andra kulturer låter ju inte helt ologisk även om vi bara gör det i nödfall här.

Ta upp det med BVC och säg som det är bara och att du är orolig. Risken att ditt barn skulle få några följder av det låter ju minimal. Lycka till!

• sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 06:20:38 följande:
    Nej, men förälderns vana att trösta med sött så låg ålder gagnar inte barnet. Mjölken är söt för att höja blodsockret så att barnet ska orka äta mer.

Det förstör inte heller eller hur?

Jag är rätt säker på att denna sockerfobi (eller sötförbi) skadar mer än vad det gynnar barnet.
    Vi körde med sirap på nappen när sonen var otröstlig och vi inte kunde få ner honom i varv, och vilka livslånga skador han fick, har aldrig gillat godis, smal, vältränad och aldrig haft karies. Självklart inte varje dag (inte speciellt ofta), men en lösning för att få ett barn lugnt (ammade inte) när inget annat fungerade

• LFF
    Carabellis kusp skrev 2017-10-10 16:44:06 följande:
    Det är bättre att du säger till Bvc som det är, eftersom din man behöver få hjälp med hur man lugnar barn och vad som är bra mat för bebisar. Att trösta med socker är superfint både för vikt och tänder och det man gör under bebistiden hänger kvar senare.
    Fast sjukvården ger ju en sockerlösning till nyfödda bebisar när de ska sticka i fingret och ta ett blodprov eller ge spruta så det ligger ju med från start ändå, att distrahera med något sött. 

Säger inte att det TS man gjort är bra men denna sockerhysteri åt andra hållet är inte bra heller.
  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2017-10-11 12:25:07 följande:

Fast sjukvården ger ju en sockerlösning till nyfödda bebisar när de ska sticka i fingret och ta ett blodprov eller ge spruta så det ligger ju med från start ändå, att distrahera med något sött. 

Säger inte att det TS man gjort är bra men denna sockerhysteri åt andra hållet är inte bra heller.

De flesta barn är ju dock oftare hos sina föräldrar än sjukvården som tur är. Jag belönar/mutar/tröstar med annat och det har gått fint i fem år i alla fall.
  • LFF
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 13:14:40 följande:
    De flesta barn är ju dock oftare hos sina föräldrar än sjukvården som tur är. Jag belönar/mutar/tröstar med annat och det har gått fint i fem år i alla fall.
    Självklart, men att göra det vid enstaka tillfällen är inte som att sälja barnets själ till sockerdjävulen heller. 

Som jag sa, jag säger inte att det pappan gjorde var bra men det var inte startskottet på vägen mot helvetet heller.
  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2017-10-11 13:31:50 följande:

Självklart, men att göra det vid enstaka tillfällen är inte som att sälja barnets själ till sockerdjävulen heller. 

Som jag sa, jag säger inte att det pappan gjorde var bra men det var inte startskottet på vägen mot helvetet heller.

Det påstod jag nog inte helller, bara att maken kan behöva tips om hur barnet kan lugnas på andra sätt.
  • LFF
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 13:34:48 följande:
    Det påstod jag nog inte helller, bara att maken kan behöva tips om hur barnet kan lugnas på andra sätt.
    Så vad menade du då med "Att trösta med socker är superfint för vikt och tänder"? 
  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2017-10-11 13:37:58 följande:

Så vad menade du då med "Att trösta med socker är superfint för vikt och tänder"? 

Autokorrekt ändrade superdumt till superfint och jag hann inte stoppa min tumme från att posta.
  • LFF
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 14:03:50 följande:
    Autokorrekt ändrade superdumt till superfint och jag hann inte stoppa min tumme från att posta.
    Och vad menar du då med "Att trösta med socker är superdumt" om inte att skuldbelägga socker?
Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??