• Mamma123456

HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??

Hej. Det är så att min man stannade hemma med vår 5 veckors bebis idag och jag skulle ut på ett ärende. Han doppade nappen lite i honung en gång och gav vår son, han visste inte att detta var farligt för barnet eftersom detta är normalt i hans kultur att barnet får honung.. Det var bara en liten dopp bebisen fick men tror ni att det kan utvecklas till botulism? Jag är livrädd och väntar bara på symptom. Har läst att det till och med kan ta upp till 30 dagar innan symptomen visar sig ska jag verkligen ha det så här i en månad om inget visar sig tidigare? Jag kommer ju att dö av oro... Vet ni någon som har haft spädbarnsbotulism isåfall hur gick det för barnet? Hur lång tid tog det innan symptomen kom? Snälla hjälp jag är så orolig att jag springer på toaletten hela tiden .. Ringde till 1177 men dom ber ringa senare eftersom telefonkön är så lång nu. Jag vill inte ha några onödiga komentarer eftersom jag redan mår tillräckligt dålig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-09 20:44

• Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??
  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2017-10-11 14:35:41 följande:

Och vad menar du då med "Att trösta med socker är superdumt" om inte att skuldbelägga socker?

Ja, för att jag anser att man ska trösta med andra medel. Socker är verkligen något som skadar både barn och vuxna.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 14:42:27 följande:
    Ja, för att jag anser att man ska trösta med andra medel. Socker är verkligen något som skadar både barn och vuxna.
    Självklart ska sötsaker inte första hand vara tröst. Men om ett litet spädbarn är otröstligt och man testat det man kan testa och tar lite sött på nappen, så är det ingen katastrof. Det är ju inte så att man häller i barnet socker.

Socker skadar inte i mindre mängder (det är inte samma sak som att det skulle vara nyttigt) då och då. Om det sedan är som tröst, som belöning, bara för att man känner för det, är egentligen ointressant, så länge det inte bli i för stora mängder.
    Själv tillhör jag den generationen som fick saft, bullar, efterätt på söndagar, till jul åts det kakor varje dag (flera gånger om dagen tom) och vi är inte den generationen som har övervikt och faktiskt den friskaste generationen, dvs vi håller oss mer friska än generationen innan (och som det verkar generationerna efteråt). Vi har fått äta sötsaker i lagom dos, inga mängder.
    Numera är det antingen eller, massor eller ingenting, lagom verkar ha försvunnit
  • LFF
    Carabellis kusp skrev 2017-10-11 14:42:27 följande:
    Och ibland får man panik för att barnet/bebisen är otröstlig och tar till gamla husmorsknep som funkat i tidigare generationer, tex att ge barnet/bebisen något sött.

Allt skadar i överdrivna mängder. Problemet är att det är en "allt eller inget" mentalitet med väldigt mycket. Vad hände med att man bara åt lite sötsaker på lördagar (eller valfri dag i veckan)? Vad hände med att äta med måtta? Vad hände med de små godispåsarna och chipspåsarna? 
  • hannanilsson72

Hej TS. 
    Undrar om du ammar barnet? Om ja, så har jag läst att risken är mindre att få biverkning av honung. 
    Mängden spelar också roll, det är mycket mindre risk med några droppar än flera matskedar.  Sedan är det så att honung KAN innehålla sporer, inte att all honung gör det. Tror att svensk honung har lägre risk att innehålla sporer.  

• Mamma123456

Hanna Nilsson , nej jag ammar tyvärr inte då det har varit riktigt strul med blodiga bröstvårtor och så .. Jag har också läst detta att det ska vara minde risk med svensk honung men nu var denna honung köpt i en svensk affär men själva honungen kommer inte från Sverige så jag är ännu mera stressad för det här, dels för att honungen är ej svensk och samt för att jag inte ammar utan bara ger ersättning

• Mamma123456

Alla ni som komenterar att socker är dåligt och SI och så ja det vet väl vi alla

Men tänk er en liten 5 veckors bebis som bara skriker och skriker vad man än gör och den är röd som en tomatpuré ansiktet då är jag nästan helt säker på att man gör vad som helst för att få barnet att bli lungt . Att sonen fick honung var inte alls bra och jag mår själv jätte dåligt över detta har dödtsångest snart men

Mannen visste ju inte att detta inte fick ges till barn.. Men att komenterar att man är dålig för att man ger något sött är väldigt dumt om man själv inte varit i en sits där ditt barn skriker hela tiden vad du än gör och då Gunnar och vaggar helt hjälplös usch den känslan är inte trevlig på något sätt kan jag bara säga

• Carabellis kusp
    Mamma123456 skrev 2017-10-11 21:41:08 följande:

Alla ni som komenterar att socker är dåligt och SI och så ja det vet väl vi alla

Men tänk er en liten 5 veckors bebis som bara skriker och skriker vad man än gör och den är röd som en tomatpuré ansiktet då är jag nästan helt säker på att man gör vad som helst för att få barnet att bli lungt . Att sonen fick honung var inte alls bra och jag mår själv jätte dåligt över detta har dödtsångest snart men

Mannen visste ju inte att detta inte fick ges till barn.. Men att komenterar att man är dålig för att man ger något sött är väldigt dumt om man själv inte varit i en sits där ditt barn skriker hela tiden vad du än gör och då Gunnar och vaggar helt hjälplös usch den känslan är inte trevlig på något sätt kan jag bara säga

Men till en så liten så är det för mig helt otänkbart att ge sött. Även brännvin skulle säkert lugna barnet, men det gör du ju inte? Alltså finns det gör oss alla en gräns och min går absolut vid socker för någon som är under ett år. Eller att trösta med socker skulle jag nog aldrig göra. Be Bvc om råd vad ni ska göra istället.
  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2017-10-11 15:19:51 följande:

Och ibland får man panik för att barnet/bebisen är otröstlig och tar till gamla husmorsknep som funkat i tidigare generationer, tex att ge barnet/bebisen något sött.

Allt skadar i överdrivna mängder. Problemet är att det är en "allt eller inget" mentalitet med väldigt mycket. Vad hände med att man bara åt lite sötsaker på lördagar (eller valfri dag i veckan)? Vad hände med att äta med måtta? Vad hände med de små godispåsarna och chipspåsarna? 

Jag predikar lördagsgodis i min dagliga verksamhet som tandläkare för att ha en ventil för suget och lusten. I nästa andetag påminner jag om allt som innehåller socker som inte syns för att hjälpa patienterna(barn) att inte äta för ofta och skada tänderna.

Att ge sött innan barnet ber om det anser jag helt onödigt.
  • EpicNurse
    Dementoria skrev 2017-10-10 20:22:21 följande:

Men bröstmjölk förstör inte tänderna.

Carabellis kusp skrev 2017-10-10 20:45:13 följande:

Med den lilla skillnaden att det ej ger karies eller övervikt.

Jo det gör det visst! Inte lika mycket som rent socker såklart, men det skadar.

Barn (som har tänder) som ammas flera gånger per dygn får oftare karies än de som inte ammas. Precis som att man oftare får karies om man småäter mycket vs om man äter regelbundet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Carabellis kusp
    EpicNurse skrev 2017-10-13 14:43:59 följande:

Barn (som har tänder) som ammas flera gånger per dygn får oftare karies än de som inte ammas. Precis som att man oftare får karies om man småäter mycket vs om man äter regelbundet.

Nej, det får de inte. Laktos bryts inte ner i munnen, eftersom inget laktas finns. Förvisso har man laktobaciller i munnen, men den främsta cariogenen, S mutans behöver glukos. Dessutom finns det gott om antikroppar i bröstmjölken som stimulerar till en frisk bakterieflora i munnen.

När blev sjuksköterskor mer kunniga inom cariologi än tandläkare...?
  • nevermind
    Mamma123456 skrev 2017-10-09 23:33:11 följande:

Elyse , ja han åkte till jobbet för han tyckte inte alls att det var något farligt eftersom han och hela hans omgivning fick honung när dom var små så han tycker att jag överdriver i onödan men jag har sagt att han aldrig mera får ge och det accepterade han..

Varför ger dom honung till bebisar?
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-13 16:06:33 följande:
    Varför ger dom honung till bebisar?
    Honung är ett vanligt sötningsmedel i stora delar i världen och alla länder har inte samma restriktioner vad man ska ge/inte ge spädbarn.
    Så att man ger honung är inte alls konstigt
  • nevermind
    sextiotalist skrev 2017-10-13 16:39:25 följande:
    Honung är ett vanligt sötningsmedel i stora delar i världen och alla länder har inte samma restriktioner vad man ska ge/inte ge spädbarn.
    Så att man ger honung är inte alls konstigt
    Jo, men varför?
  • EpicNurse
    Carabellis kusp skrev 2017-10-13 16:03:00 följande:

Nej, det får de inte. Laktos bryts inte ner i munnen, eftersom inget laktas finns. Förvisso har man laktobaciller i munnen, men den främsta cariogenen, S mutans behöver glukos. Dessutom finns det gott om antikroppar i bröstmjölken som stimulerar till en frisk bakterieflora i munnen.

När blev sjuksköterskor mer kunniga inom cariologi än tandläkare...?

Det är den informationen jag har hört från flera tandläkare. Men jag har även hört att den skulle kunna verka skyddande.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-13 17:08:43 följande:

Jo, men varför?

För att man i stora delar av världen inte ser sött som djävulens påfund.
  • Carabellis kusp
    EpicNurse skrev 2017-10-13 17:23:03 följande:

Det är den informationen jag har hört från flera tandläkare. Men jag har även hört att den skulle kunna verka skyddande.

Vad bra att du nyanserade dig, för du lät väldigt tvärsäker. Det finns idag ganska klent underlag, men det är ett mycket större problem om en bebis äter välling på natten än ammar. Ersättning ligger nånstans mitt emellan.
  • nevermind
    sextiotalist skrev 2017-10-13 17:50:27 följande:
    För att man i stora delar av världen inte ser sött som djävulens påfund.
    Det jag frågar är alltså: Vad finns det för anledning till att ge så små barn honung?
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-10-14 09:25:52 följande:

Det jag frågar är alltså: Vad finns det för anledning till att ge så små barn honung?

Troligen för att man inte funderar i de banorna.
  • Dementoria
    EpicNurse skrev 2017-10-13 14:43:59 följande:
    Carabellis kusp skrev 2017-10-10 20:45:13 följande:

Med den lilla skillnaden att det ej ger karies eller övervikt.

EpicNurse skrev 2017-10-13 17:23:03 följande:
    Det finns tyvärr gott om dåligt pålästa tandläkare också. Här finns en hel del bra information: sagogrynet.wordpress.com/2014/10/18/amning-och-karies/
  • 98Emelie98

Vet att tråden är gammal nu men vill bara säga till alla som tycker att det är onödigt att ge sitt barn socker att ja det tycker jag med, men tycker även det är ett smart drag om bebis är otröstlig. Sen är det kanske inte en metod att använda hela tiden.

Min son har blivit stucken på sjukhus väldigt mycket och ändå sen han var nån dag gammal har han fått sockervatten av personal på sjukhus i samband med sticket. Så att det är idiotiskt vet jag inte.

Svar på tråden HJÄLP 5 VECKORS BEBIS FÅTT HONUNG I SIG??