• buskar

några veckor gammal bebis skriker

Min några veckor gamla bebis skriker väldigt mycket i omgångar. Jag förstår att detta är dennes sätt att kommunicera. Anledningen är ofta hunger, önskan att suga på bröstet, trötthet, ont i magen osv.

På senare tid har dock inget jag gjort hjälpt och han fortsätter att skrika hysteriskt

Igår kväll var ett sådant tillfälle där inget hjälpte och till slut satte jag på mig hörlurar och lyssnade på lite musik och lät honom skrika. Ville se vad som hände om jag inget gjorde på ett tag, han slutade då skrika efter ungefär två timmar, och började då jollra för sig själv och blev betydligt lugnare. Efter 10 min satte han sedan igång igen och fortsatte att skrika hysteriskt i en halvtimma för att sedan lugna ner sig i 10 min osv...

Jag förstår att detta inte är optimalt och att jag till varje pris borde försöka förstå varför bebin skriker, men ville se vad som hände om jag lät honom skrika och se hur länge det höll i sig,.om han skulle kunna lugna sig själv mm

Ni som haft skrikande bebisar som ni ibland låtit vara, och som nu är vuxna, har de fått problem senare i livet?

• Svar på tråden några veckor gammal bebis skriker
  • Anonym (Yiop)

Min svärmor gjorde så med sin äldsta som fick psykiska problem senare. Hon anklagade sig själv, men jag tror knappast det var orsaken

Jag har själv blivit frustrerad och låtit barnet gråta i ett par minuter för att jag varit för trött. Men inte i två timmar?! Det låter inte sunt någonstans. Om barnet gråter så länge vill det verkligen något.

• Snuttis2

Förstår att det är fruktansvärt påfrestande för dig när bebisen skriker som han gör, men viktigast för honom/henne är ju att du finns där i det jobbiga ! Okej sätt på lurarna då i värsta fallet men se till att vara där- bär i sjal/sele och sjung i vyssa under tiden så barnet känner tryggheten hos dig!

Skulle råda dig att ta hjälp av någon anhörig om gråten fortgår så du kan få avlastning o kunna göra annat korta stunder och framförallt kontakta bvc och diskutera detta!! Har barnet kolik ? Låter ju så på beskrivningen och vad kan du gå för tips i det!!

Men snälla lämna inte barnet ensam i sin smärta eller oro !!

• Snuttis2

Lyssna gärna på pampers barnvagnpromenader(podd) med Hallin det finns avsnitt som handlar just om små barn, gråt och skrik!! Det finns tydliga kopplingar mellan brist på närhet vid dessa anknytningsperioder och bristande trygghet som större barn!!!

• meicc

Absolut in med hörlurar eller öronproppar om det pågår så länge, men hade aldrig, aldrig lagt ifrån mig barnet utan vyssjat i famnen. De viktigaste för dem är ju att känna att man försöker trösta och att min finns där.

Bvc är jättebra för råd och tips.

• Carambolan

Håller med ovanstående. Lyssna på vad du vill, brusreducerande hörlurar är toppen, men låt inte ett barn vara ledset ensam

• Anonym (M)

Jag hoppas inte du lät bebisen ligga och skrika själv i 2 timmar, det är inte bra och kommer göra barnet otryggt och inte vara en bra grund för utvecklingen när det blir äldre om du fortsätter med det. Stoppa in hörlurar om du inte orkar höra skriket efter att ha gjort allt för att lugna men bär då runt på barnet i sjal/sele eller ha honom i famnen. Känner du en vilja att skada bebisen så kontakta bvc och kalla in allt socialt nätverk du har för stöttning.

• annabellelee

Kan det vara kolik? Eller vanlig magknip? Vi använde magdroppar för att hjälpa matsmältning. Min lille ville bara vara i famnen och skrek om man la ner honom. Inte för att han var hungrig, utan han ville bara ha närhet. Bulla upp i soffan med ett par bra filmer och mycket mys är mitt tips.

Låt inte barnet skrika sig trött. Brist på närhet kan påverka barnet senare. Har du vänner , partner eller släktingar som kan avlasta?

• annabellelee

Kan det vara kolik? Eller vanlig magknip? Vi använde magdroppar för att hjälpa matsmältning. Min lille ville bara vara i famnen och skrek om man la ner honom. Inte för att han var hungrig, utan han ville bara ha närhet. Bulla upp i soffan med ett par bra filmer och mycket mys är mitt tips.

Låt inte barnet skrika sig trött. Brist på närhet kan påverka barnet senare. Har du vänner , partner eller släktingar som kan avlasta?

• Wolfie13
    buskar skrev 2017-10-10 01:34:18 följande:

Min några veckor gamla bebis skriker väldigt mycket i omgångar. Jag förstår att detta är dennes sätt att kommunicera. Anledningen är ofta hunger, önskan att suga på bröstet, trötthet, ont i magen osv.

På senare tid har dock inget jag gjort hjälpt och han fortsätter att skrika hysteriskt

Igår kväll var ett sådant tillfälle där inget hjälpte och till slut satte jag på mig hörlurar och lyssnade på lite musik och lät honom skrika. Ville se vad som hände om jag inget gjorde på ett tag, han slutade då skrika efter ungefär två timmar, och började då jollra för sig själv och blev betydligt lugnare. Efter 10 min satte han sedan igång igen och fortsatte att skrika hysteriskt i en halvtimma för att sedan lugna ner sig i 10 min osv...

Jag förstår att detta inte är optimalt och att jag till varje pris borde försöka förstå varför bebin skriker, men ville se vad som hände om jag lät honom skrika och se hur länge det höll i sig,.om han skulle kunna lugna sig själv mm

Ni som haft skrikande bebisar som ni ibland låtit vara, och som nu är vuxna, har de fått problem senare i livet?

Lät du bebisen ligga ensam och skrika i två timmar?

Närhet kan man alltid ge om man ej vet varför det skriks.
  • viseversa

Du lät alltså en liten bebis som inte har något annat sätt att utrycka sig på ligga och skrika efter uppmärksamhet i TVÅ TIMMAR?! Jag blir arg. Fan inte okej.

Svar på tråden några veckor gammal bebis skriker