Inlägg från: Söderomslottsskogen |Visa alla inlägg
  • Söderomslottsskogen

Min fru vill inte längre

Du och din fru befinner er i en demand-withdrawl-spiral.

Du har ett behov som du inte får uppfyllt, du upplever att det är ett problem och vill redan ut det. (Demand)

Din fru tycker att själva diskussionen är olustig och har ingenting emot att fortsätta som ni gör nu, därför vägrar hon att prata om det hela. (Withdrawl)

Det här är ett av de vanligaste och mest problematiska mönster som finns i kärleksrelationer. Det återkommer i alla tider, i alla kulturer. Positionerna blir låsta och det är svårt att ta sig vidare på egen hand. Ett första steg kan vara att känna igen och prata om själva mönstret, och varför man fastnar i det. Ofta blir man rekommenderad parterapi för att kunna börja kommunicera om själva grundfrågan, iallafall i USA. Det finns också olika samtalsmetoder för att ta sig vidare på egen hand som man kan googla sig fram till.

Fastnat i samma problematiska mönster i min egen relation, men angående en annan fråga. Finns forskning som tyder på att ömsesidigt uttrycka tacksamhet och uppskattning till varandra kan motverka den negativa effekt demand/withdrawl annars har på en relation. Det funkar hyfsat för oss.

Svar på tråden Min fru vill inte längre