• Kaptenen

Min fru vill inte längre

Tanta Anna skrev 2017-10-14 13:11:47 följande:

Nej du kära Anders, att vi inte vill ligga beror på hur relationen ser ut i sin helhet. Bra relation: lust till sex. Brister i relationen: färre sex. Ganska logiskt. Sen brukar vi kvinnor komma in i olika perioder där sexet kan avta som ofta är kopplat till barnafödande, hormonförändringar och preventivmedel. Men detta. Rukar vara övergående (inte preventiv medlens sexlust minskande dock, men där kan man ju byta).

Tycker ofta jag ser sådana här trådar från män som tar upp att det är brist på sex som är problemet, men när man skrapar lite så kommer det snart fram att kvinnan inte mår bra eller är speciellt lycklig. Men fokuset verkar vara bristen på sex och inte bakomliggande orsaker till att hon inte har lust till sex.

I det här fallet vill inte frun prata om hon mår med son man och hon vill först prata själv med familjeterapeuten innan de pratar tillsammans. Så uppenbarligen är det något som tynger henne. Och däri ligger det stora problemet! Hon mår inte bra och det ska vara det största fokuset här. För sexet kommer när hon/relationen ordnat upp sig. Sexbrist är bara en biverkning på ett djupare problem.

Detta stämmer inte alltid. Min fru vill inte ha sex och det har pågått i 7 år. Samtidigt talar hon ofta om hur mycket hon älskar mig och att hon ser fram emot att åldras med mig och att vi aldrig ska skiljas. Jag har tagit upp problemet många gånger och hon erkänner att det är ett problem, men jag tror inte hon förstår vidden av det. Hon tycker att det är en liten komponent i en i övrigt sund relation. Själv umgås jag ofta med skilsmässotankar däremot.
  • Kaptenen
    Anonym (kommunikation) skrev 2017-10-14 19:43:39 följande:

Har du berättat det för henne?

Jag har varit tydlig med att det inte är ok och att det inte kan fortsätta så här. Senast i somras hade vi ett allvarligt snack och hon lovade att söka hjälp. Det har hon inte gjort. Jag har dock inte ställt det så på sin spets att jag vill skilja mig om det inte löser sig. Det blir nästa steg.
  • Kaptenen
    Anonym (Vill inte heller) skrev 2017-10-14 19:59:11 följande:

Hur gamla är ni?

Åldern (klimakteriet) kan påverka lusten.

Då har klimakteriet pågått länge. Min fru är nu 46 år.
  • Kaptenen
    Anonym (Vill inte heller) skrev 2017-10-14 20:08:44 följande:

Kan mycket väl vara det som spökar.

Mitt klimakterie pågick i fem år och lusten försvann som ett brev hos Postnord och har aldrig kommit tillbaka.

Jag har inte haft sex på... 5-6 år och kommer troligen aldrig mer ha det.

Är du i en relation?
  • Kaptenen
    Anonym (Vill inte heller) skrev 2017-10-14 20:27:37 följande:

Ja, jag lever med en man.

Han är helt insatt i situationen.

Jag hjälper honom på andra sätt så länge jag inte behöver vara aktiv mer än med händerna.

Och ni är båda nöjda med upplägget?
Svar på tråden Min fru vill inte längre