• Mackan87

    Eksem eller vad?! (Bild)

    Har ett problem som håller på att göra mig galen. Jag är medveten om att jag bor söka läkarhjälp men fick ingen telefontid idag och jag vill ha mer fakta innan jag går dit eftersom jag tidigare bara har fått rådet att inte duscha ofta.

    För drygt ett år sedan började jag få klåda på armbågarna. De kliar fortfarande men med div krämer är det ändå under kontroll. Det var vid detta läkarbesök jag fick rådet att duscha mer sällan.

    Jag är nu gravid i vecka 17 och strax efter att jag fick veta att jag var gravid började jag få klåda på utsidan höger lår. Pga min ökade propprisk började jag några veckor in i graviditeten ta fragminsprutor. Där jag tar dem i magen syns inga märken och jag har ingen klåda men på låren (tar sprutorna högt upp) har jag haft klåda sedan några veckor tillbaka och huden har nu fått utslag där. Blåmärken och knölar vid injektionsställena har jag där men det är ju normalt.

    Pratade på telefon med min BM ang klådan och hon ordnade Tavegyl till mig, antihistamintabletter som skulle lindra klådan men det gjorde de inte.

    På bilderna är det dels utslaget på mitt lår. Som ni ser är det stort med en röd kant. Det kan klia över hela området men mest i kanterna och jag tycker det blir större.

    På den andra bilden är det huden vid injektionsstället uppe på låret. Ser annorlunda ut men kliar mycket.

    Vad kan detta vara?! Har i grunden inte torr hud men smörjer mig nu dagligen med babyolja samt fet kräm på de utsatta områdena.

  • Svar på tråden Eksem eller vad?! (Bild)
  • Mackan87

    Kan det vara borrelia? Jag bor på ett ställe med mycket fästingar men har inte märkt av att ha blivit biten.

    Har vissa dagar haft en väldig huvudvärk under graviditeten och har kopplat det med just bebisen men kanske har haft fel. Ligger just nu däckad i en rejäl förkylning med feber och samma huvudvärk. Igår var värst då jag mest låg i ett tyst mörkt rum.

  • Anonym (A)

    Köp och smörj med Sheasmör, om det kliar. Det är fantastisk!!

  • Mackan87
    Anonym (A) skrev 2017-10-10 18:13:14 följande:

    Köp och smörj med Sheasmör, om det kliar. Det är fantastisk!!


    Funkar det mot eksem alltså? Vart köper jag det?
  • Anonym (A)

    Hälsokost eller Ekoaffär, har köpt det 2 Gånger denna veckan, är så glad att jag har det. Billigt med, 50 -100kr, jämfört med kortison, som Inte fungerar.

  • Mackan87
    Hagström skrev 2017-10-10 18:42:54 följande:

    Det är borrelia åk vårdcentralen ett blodprov

    Visar detta, kan bli allvarligt om man väntar

    Mvh Per


    Läkaren var inne på det också men tvekade då utslaget inte var varmt. Men ett test fick jag ta iaf så om tre dagar vet jag!

    Om det inte är borrelia sa han att jag skulle smörja med Miniderm. Nån som har erfarenhet av detta?
  • Mackan87
    Anonym (A) skrev 2017-10-10 18:50:41 följande:

    Hälsokost eller Ekoaffär, har köpt det 2 Gånger denna veckan, är så glad att jag har det. Billigt med, 50 -100kr, jämfört med kortison, som Inte fungerar.


    Tack för tipset! Kanske ska testa detta innan Miniderm som läkaren sa. Får se.
  • Anonym (A)

    Nöjet är helt på min sida, läs om Miniderm Side effects! Jag skulle Inte använda den.

  • Anonym (Sjuksköterska på hud)

    Miniderm är en återfuktande hudkräm som fungerar bra på eksem. Biverkningar kan vara en lokal irritation med sveda i huden, detta kan komma om huden är väldigt torr. Rekommenderade läkaren det så smörj med den, gärna 2-3 gånger per dag och hela området du smörjer ska bli ordentligt vitt av kräm innan du masserar in det. Du kan aldrig ta för mycket kräm dock är det väldigt vanligt att man tar för lite då man inte vill bli kladdig och då får man inte rätt effekt.

  • Anonym (ringorm?)

    Ringorm då? Ifall man bildgooglar ser det inte exakt ut som det du visar, men med tanke på ringformen och klådan. Ser mer ut som borrelia, men då skulle det väl bara vara kring ett fästingbett?

  • Mackan87

    Det visade sig vara borrelia så jag har just avslutat en tio dagar lång penicillinkur. Ringmärket har nu försvunnit men klådan kvarstår och jag håller på att bli galen.

    Det kliar dock över hela benen, ländryggen, rumpan, brösten, armhålorna. Får väl testa med miniderm som jag fick tips om men har även fått höra att Elucon (??) som är en starkare salva med kortison kan hjälpa. Den är dock som sagt väldigt stark och jag vill ju inte utsätta barnet i magen för nåt onödigt.

    Graviditetsklåda har jag googlat på men det verkar som att det mest sitter i handflator och fotsulor???

Svar på tråden Eksem eller vad?! (Bild)