• Äldre 11 Oct 10:21
    8455 visningar
    19 svar
    19
    8455

    Hur mycket? Hur ofta?

    Är nybliven mamma till världens sötaste tjej som nu är en vecka.

    På grund av många olika faktorer så beslutade jag bara efter några dagar att flasmata och det fungerar hyfsat.

    Men hon äter inte alltid så mycket. Har fått råd från bvc att mata var 4:e timme och väcka henne då om hon sover. Ger 90 ml men oftast äter hon efter några rappauser och blöjbyten runt 75-80 ml sen vill hon inte ha mer eller somnar.

    Precis nu fick jag bara i henne ca 45-50 ml innan hon somnade.

    Hur gör/gjorde ni när era var så här små?

    Är väldigt nojig att hon inte ska få i sig tillräckligt!

  • Svar på tråden Hur mycket? Hur ofta?
  • Äldre 11 Oct 10:38
    #1

    Jag fick samma råd om var 4e timme, men ärligt talat - de äter när de är hungriga. Du behöver inte väcka för matning. Barnet kommer inte ta skada av att inte få mat exakt var 4e timme. Det enda som händer är att man stör sömnen. 

    När jag låg på BB så ställde jag väckarklockan så jag skulle vakna 4h efter sista matningen på kvällen. När jag kom hem insåg jag hur bisarrt det var och slutade med det. Min kille vaknade av sig själv när han ville ha mat, jag behövde inte väcka honom. 

    Och ibland äter de mindre, ibland äter de mer. Är hon nöjd och inte vill ha mer så är det ok. Det behöver inte vara en exakt mängd. Du träffar ju BVC så ofta nu i början och mäter och väger och ser att flickan går upp i vikt som hon ska. 

  • Äldre 11 Oct 11:13
    #2

    Det är ju egentligen så enkelt, det vet jag innerst inne. Det är alldeles för lätt att bli påverkad av vad många (speciellt bvc) säger när man är förstföderska.

    Men jag ska försöka följa ditt råd (och min egen känsla) så hoppas jag att matsituationen kommer bli lite mindre ångestfylld.

    Tack!!

  • Äldre 11 Oct 11:31
    #3
    Moonlight921 skrev 2017-10-11 11:13:24 följande:

    Det är ju egentligen så enkelt, det vet jag innerst inne. Det är alldeles för lätt att bli påverkad av vad många (speciellt bvc) säger när man är förstföderska.

    Men jag ska försöka följa ditt råd (och min egen känsla) så hoppas jag att matsituationen kommer bli lite mindre ångestfylld.

    Tack!!


    Jag förstår precis! Speciellt när man är 1a-gångsförälder och inte vet, så lyssnar man ju på "experterna". Problemet är att även experterna kan säga olika saker beroende på vem man frågar. Det beror på hur erfarna de är, vad de läser, vad de får för riktlinjer... Glöm inte bort att riktlinjer ändras titt som tätt så inget är hugget i sten och inget är den enda sanningen. Ta allt du får höra med en nypa salt och känns efter vad du själv tycker känns rimligt. Alla barn är olika och du känner ditt barn bättre än vad någon annan gör, så inget råd du får behöver vara det bästa rådet för just ditt barn. 

    Det tog några veckor (eller kanske ett par månader) för mig innan jag började tänka "är det här så viktigt? Kommer mitt barn ta skada om jag inte gör så här". Om svaret är nej, så är det antagligen inte så farligt. 
  • Anonym (M)
    Äldre 11 Oct 11:47
    #4

    OM man fått  rådet av BVC att väcka för att mata så ska man göra det, bebisen är så liten än. De kan ha svårt att vakna av att blodsockret går ner. Det är senare man kan släppa det. Det finns en anledning att man ger det rådet.
    Däremot tycker jag att du ska försöka att inte känna stress! Äter barnet 45 så gör hon, försök ge igen sen när hon vaknar. Det går ju inte att tvinga i mer, men man kan försöka uppmuntra. Det kommer att lösa sig för er men det kan ju ta någon vecka innan ni har kläm på det och fått igång rutinerna.

  • Äldre 11 Oct 12:00
    #5
    Sophan skrev 2017-10-11 10:38:05 följande:

    Jag fick samma råd om var 4e timme, men ärligt talat - de äter när de är hungriga. Du behöver inte väcka för matning. Barnet kommer inte ta skada av att inte få mat exakt var 4e timme. Det enda som händer är att man stör sömnen. 

    När jag låg på BB så ställde jag väckarklockan så jag skulle vakna 4h efter sista matningen på kvällen. När jag kom hem insåg jag hur bisarrt det var och slutade med det. Min kille vaknade av sig själv när han ville ha mat, jag behövde inte väcka honom. 

    Och ibland äter de mindre, ibland äter de mer. Är hon nöjd och inte vill ha mer så är det ok. Det behöver inte vara en exakt mängd. Du träffar ju BVC så ofta nu i början och mäter och väger och ser att flickan går upp i vikt som hon ska. 


    Det här är ett ganska farligt råd att ge över internet

    Jovisst vaknar barnet av sig själv var 3:e-4:e timme så behöver man ju självklart inte väcka det, säger sig självt.

    MEN om barnet inte vaknar på 6-7 timmar så kan det vara på grund av lågt blodsocker och medföljande trötthet/slöhet och det kan bli riktigt farligt.

    Klart att det finns såna små som sover 6-7 h I sträck men det tillhör inte normen direkt. När de är så små får man räkna med att gå upp ett par gånger på natten

    Och angående att störa sömnen på barnet så somnar de flesta om ganska lätt igen och har man the så kan de till och med fortsätta sova medans de äter
  • Äldre 11 Oct 12:01
    #6

    tur inte the????

  • Äldre 11 Oct 12:39
    #7
    möjligt skrev 2017-10-11 12:00:19 följande:
    Det här är ett ganska farligt råd att ge över internet

    Jovisst vaknar barnet av sig själv var 3:e-4:e timme så behöver man ju självklart inte väcka det, säger sig självt.

    MEN om barnet inte vaknar på 6-7 timmar så kan det vara på grund av lågt blodsocker och medföljande trötthet/slöhet och det kan bli riktigt farligt.

    Klart att det finns såna små som sover 6-7 h I sträck men det tillhör inte normen direkt. När de är så små får man räkna med att gå upp ett par gånger på natten

    Och angående att störa sömnen på barnet så somnar de flesta om ganska lätt igen och har man the så kan de till och med fortsätta sova medans de äter
    Fast nu skrev jag inget om att man ska låta barnet sova hur länge som helst utan att reagera, utan att man inte prompt måste mata precis var 4e timme. Det är överdrivet. 
  • Anonym (M)
    Äldre 11 Oct 12:40
    #8
    Sophan skrev 2017-10-11 12:39:05 följande:
    Fast nu skrev jag inget om att man ska låta barnet sova hur länge som helst utan att reagera, utan att man inte prompt måste mata precis var 4e timme. Det är överdrivet. 
    Men där är det bättre att lita på BVC som faktiskt träffat barnet och har mer information och kan göra en korrekt bedömning, än vi som sitter på internet och inte har en aning om de specifika förutsättningarna för denna situationen. 
  • Äldre 11 Oct 12:44
    #9

    Framförallt kan man få det rådet om barnet är väldigt litet eller det av annan anledning finns anledning att inte det ska gå för långt tid.

    Generellt håller jag med att det inte finns anledning att ställa klockan men vi vet inget om TS barn.

  • Äldre 11 Oct 13:22
    #10

    Hade inte oroat mig om bebis inte äter fulla mål varje gång om de flesta andra målen går bra. Kanske orkar hon äta mer än 90 vid andra tillfällen.

    Att frångå tipset om 4 h hade jag däremot inte gjort med mer än någon h tills du faktiskt märker att det blir bättre med maten. Du har ju fått rådet av en anledning. Lycka till!

  • Äldre 11 Oct 14:03
    #11

    Här fick jag rådet att väcka var 3e timme. Ibland när de äter och håller på att somna så får man reta dom lite,så de inte glömmer bort att äta. Just i början är de viktigt för alla att se till att äta ofta inom en viss tid,sen hur mycket de äter per gång gör inte så mycket då de iallafall får i sig något. Men de är viktigt att påminna barnet. För lågt Blodsocker kan göra dom trötta också

  • Äldre 11 Oct 14:11
    #13

    Har en nu 10 veckors bebis som vi försa två veckorna kopp matade (stöd till amningen ) för oss var det mat var 3/e timma dygnet runt som gällde för att garantera stabilt blodsocker o till viktuppgången var stabil! Sen när han blev äldre styr han ju mattiderna själv ca var 3 e timma nattetid och varannan vaken : )

  • Äldre 11 Oct 14:35
    #14

    BVC har inte träffat barnet ännu, vi har första hembesöket imorgon, så de vet ju inget om mitt barn ännu.
    Det är klart att det inte ska gå för långt emellan målen och tror säkert att hon kommer visa hunger ungefär på de tiderna som innan, men just att verkligen ställa klockan och försöka truga i henne mat känns väldigt fel. Vill ju att hon ska visa mig vad hon vill så jag kan följa det och inte hon följa mig. Istället för att jag ska väcka henne prick 14.00, så kanske hon visar hunger vid 14.30 istället och äter då bättre än hon skulle gjort en halvtimme tidigare.
    Jag har gärna var 4:e timme som riktlinje, men inte ett måste.

    Hon svälter inte på ett dygn så känns som jag kan prova lite till besöket imorgon.
    Jag vill bara få till matrutiner som inte är ångestfyllda utan mysiga och härliga för båda (eller alla tre då min sambo matar med).

  • Äldre 11 Oct 14:55
    #15
    Sophan skrev 2017-10-11 12:39:05 följande:

    Fast nu skrev jag inget om att man ska låta barnet sova hur länge som helst utan att reagera, utan att man inte prompt måste mata precis var 4e timme. Det är överdrivet. 


    Men de flesta 1 veckors bebisar äter ungefär var tredje timme, ammar de så är det tom oftare i början så var fjärde timme är inte hysteriskt ofta. Det handlar ju egentligen bara om att ha koll på, just det, att det inte går för länge det är därför BVC ger rekommendationen. Sätter man klockan så tappar man aldrig bort tiden så att man plötsligt ser att det gått 6 timmar istället, framförallt på natten blir det ju viktigt. Kan garantera att BVC skiter fullständigt i om det blir 3h och 45min till nästa matning eller 4h och 20 min, iden är ju bara att ha en maxgräns I tid som inte överstigs. Men som sagt blir de flesta 1 veckors nog hungriga innan 4 h de flesta gånger och då blir ju klockan aldrig använd, problem solved.
  • Äldre 11 Oct 15:08
    #16

    Däremot tror jag inte alls du behöver oroa dig så mycket för mängden så länge hon får i sig lite och ofta.

    Ätandet kan gå långsamt ibörjan och om man ammar så tar det ju några dagar innan produktionen ens kommer igång ordentligt. Det finns en anledning att de flesta bebis tappar lite i vikt första veckan, upp till 10% är helt normalt. Sen har BVC så många viktuppföljningar så de kommer att se fort om hon inte får i sig tillräckliga mängder. Lågt blodsocker är en större fara eftersom det kan ske över mindre än en dag och det kan då bli nästan omöjligt att få i bebisen mat eftersom den är trött och slö och inte orkar suga.

    Angående mängder så kan du kika i länken nedan, finns ingen referens för de första 7 dagarna men det är ju inte mer än den andra veckan, och då kan tydligen 3,5 dl per dygn räcka för vissa bebisar.

    www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/

  • LFF
    Äldre 11 Oct 15:34
    #17

    Vi körde var tredje timma med våra tvillingar när vi gick över på mer flaskning, när de sen blev äldre blev det "fri flaskning" precis som de hade fått fri amning om de ammats. Det är ingen fara om hon inte får i sig hela mängden som ni gjort. Mina "koppades" på BB och till en början hemma och då var det väl en 60ml som max slank ner vid ett och samma tillfälle. Det tog ett par veckor innan vi var uppe i 90ml åt gången.

  • Äldre 13 Oct 01:00
    #18

    Hej!

    Jag tycker om att hon äter som hon behöver. Du behöver inte bli oroligt när det går några veckor då börjar hon äta allt och vänta bara hon ska börja äta mer och mer. När min son var 2 månader då började vi 90 ml varje 4 timmar. Jag tycker att 60 ml är räcker för henne

  • Äldre 15 Oct 04:31
    #19

    90 ml är väldugt mycket för en så liten att dra i sig på ett mål om jag förstått det rätt. Vi har en som är 3,5 vecka gammal som både ammas och får ersättning. Det var först för någon vecka sedan som han första gången kunde få i sig så mycket som 90ml i ett svep. Första veckan drack han inte mer än kanske 30-40 ml per gång när han fick flaska. På bvc var det inget konstigt. De har ju så pytteliten magsäck när de föds (som en valnöt tror jag) och det tar tid att tänja ut. Och ser man till amning tar det ju även tid innan mjölken rinner till ordentligt så det följs så att säga åt lite.

Svar på tråden Hur mycket? Hur ofta?