Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

Hur mycket? Hur ofta?

Sophan skrev 2017-10-11 10:38:05 följande:

Jag fick samma råd om var 4e timme, men ärligt talat - de äter när de är hungriga. Du behöver inte väcka för matning. Barnet kommer inte ta skada av att inte få mat exakt var 4e timme. Det enda som händer är att man stör sömnen. 

När jag låg på BB så ställde jag väckarklockan så jag skulle vakna 4h efter sista matningen på kvällen. När jag kom hem insåg jag hur bisarrt det var och slutade med det. Min kille vaknade av sig själv när han ville ha mat, jag behövde inte väcka honom. 

Och ibland äter de mindre, ibland äter de mer. Är hon nöjd och inte vill ha mer så är det ok. Det behöver inte vara en exakt mängd. Du träffar ju BVC så ofta nu i början och mäter och väger och ser att flickan går upp i vikt som hon ska. 

Det här är ett ganska farligt råd att ge över internet

Jovisst vaknar barnet av sig själv var 3:e-4:e timme så behöver man ju självklart inte väcka det, säger sig självt.

MEN om barnet inte vaknar på 6-7 timmar så kan det vara på grund av lågt blodsocker och medföljande trötthet/slöhet och det kan bli riktigt farligt.

Klart att det finns såna små som sover 6-7 h I sträck men det tillhör inte normen direkt. När de är så små får man räkna med att gå upp ett par gånger på natten

Och angående att störa sömnen på barnet så somnar de flesta om ganska lätt igen och har man the så kan de till och med fortsätta sova medans de äter
  • möjligt
    Sophan skrev 2017-10-11 12:39:05 följande:

Fast nu skrev jag inget om att man ska låta barnet sova hur länge som helst utan att reagera, utan att man inte prompt måste mata precis var 4e timme. Det är överdrivet. 

Men de flesta 1 veckors bebisar äter ungefär var tredje timme, ammar de så är det tom oftare i början så var fjärde timme är inte hysteriskt ofta. Det handlar ju egentligen bara om att ha koll på, just det, att det inte går för länge det är därför BVC ger rekommendationen. Sätter man klockan så tappar man aldrig bort tiden så att man plötsligt ser att det gått 6 timmar istället, framförallt på natten blir det ju viktigt. Kan garantera att BVC skiter fullständigt i om det blir 3h och 45min till nästa matning eller 4h och 20 min, iden är ju bara att ha en maxgräns I tid som inte överstigs. Men som sagt blir de flesta 1 veckors nog hungriga innan 4 h de flesta gånger och då blir ju klockan aldrig använd, problem solved.
  • möjligt

Däremot tror jag inte alls du behöver oroa dig så mycket för mängden så länge hon får i sig lite och ofta.

Ätandet kan gå långsamt ibörjan och om man ammar så tar det ju några dagar innan produktionen ens kommer igång ordentligt. Det finns en anledning att de flesta bebis tappar lite i vikt första veckan, upp till 10% är helt normalt. Sen har BVC så många viktuppföljningar så de kommer att se fort om hon inte får i sig tillräckliga mängder. Lågt blodsocker är en större fara eftersom det kan ske över mindre än en dag och det kan då bli nästan omöjligt att få i bebisen mat eftersom den är trött och slö och inte orkar suga.

Angående mängder så kan du kika i länken nedan, finns ingen referens för de första 7 dagarna men det är ju inte mer än den andra veckan, och då kan tydligen 3,5 dl per dygn räcka för vissa bebisar.

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/

Svar på tråden Hur mycket? Hur ofta?