sextiotalist skrev 2017-10-11 10:32:50 följande:
När jag besiktigade bilen, så tyckte han som gjorde besiktningen att bilen var i så fint skick att det kunde vara värt en underredsbehandling.
När jag googlade runt så såg jag priserna för rostskyddsbehandling, som jag tolkade är ett mer omfattande arbete än underredsbehandling.
Nu kunniga får ni hjälpa mig
Är det samma sak?
Och om det inte är det, hur mycket kan då underredsbehandlingen kosta (en mindre bil), jag är fullt medveten om att det är ju inga exakta priser, men mest att ha något att utgå ifrån och en fråga för mig själv, är det värt det?
Och självklart vad ni anser.
Bilen är 14 år gammal och har inte gått 11 000 än
Med reservation för att någon på någon verkstad säger annat, så säger jag att det är samma sak, behandling av underredet i syfte att skydda mot rost.
Hur mycket det kostar har jag ingen aning om, det varierar nog beroende på firma och hur mycket som behövs. Ju sämre rostskydd bilen har från fabrik, ju mer jobb blir det och dyrare såklart.
Kontakta minst två, tre firmor och kolla priser.
Försök också hitta recensioner för de produkter de använder. Oftast kör en firma ett produktsortiment från en och samma leverantör och tillverkare.
Om det är värt det för dig på din bil är omöjligt för mig att svara på. Är det en bil med hyfsat andrahandsvärde och som du inte har planer att byta på många år, kan det vara värt det.
Jag har bara erfarenhet av en firma i Haninge, Rostskyddshallen. Googla gärna dem och vad de använder för metoder och produkter.
Min uppfattning är att de är seriösa och gör ett bra jobb.
Tyvärr sålde jag farsans gamla bil för tidigt, som var behandlad där och nog hade hållt i många år till.
Jag har också kört en Volvo 240 från 1978. Den köptes begagnad av en kompis farfar, som lät rostskyddsbehandla underredet. Den rullade sedan i Värmland i 20 år innan jag köpte den. Få så välanvända 240 från -78 är så friska under som den. Sålde den nybesiktigad för några år sedan.