• sextiotalist

    Underredsbehandling

    När jag besiktigade bilen, så tyckte han som gjorde besiktningen att bilen var i så fint skick att det kunde vara värt en underredsbehandling.
    När jag googlade runt så såg jag priserna för rostskyddsbehandling, som jag tolkade är ett mer omfattande arbete än underredsbehandling.
    Nu kunniga får ni hjälpa mig
    Är det samma sak?
    Och om det inte är det, hur mycket kan då underredsbehandlingen kosta (en mindre bil), jag är fullt medveten om att det är ju inga exakta priser, men mest att ha något att utgå ifrån och en fråga för mig själv, är det värt det?
    Och självklart vad ni anser.
    Bilen är 14 år gammal och har inte gått 11 000 än

  • Svar på tråden Underredsbehandling
  • Rabarbapuppa

    En underredsbehandling är snarare samlingsnamn för skyddande av underredet och deras komponenter, inklusive hjulhus, hålrum och ibland (insidor av) balkar och liknande. Själva aktiviteten som sker i en underredsbehandling är ju i sin essens en rostskyddsbehandling. Rostskyddet appliceras steg för steg utefter ett så kallat sprutschema. Varje bilmodell har ett eget sprutschema för vad och var som skall rostskyddas. 

    Nu är ju den här artikeln från Vi Bilägare några år gammal (2014) men den ger tycker jag ändå en fingervisning om vad det kan kosta. 
    Jag hade åkt runt till några av de större firmorna (som jobbar efter sprutschema) och begärt in offerter. 

    www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-kostar-en-bra-rostskyddsbehandling

    /Puppa 

  • mk0x55

    Det finns olika firmor som erbjuder olik behandling, men tyvärr även i olik kvalitet och med olikt kundbemötande. Jag provade olika, men till slut hittade en som jag är riktigt nöjd med och kan varmt rekommendera. Läs gärna nedan min rostskyddshistoria.

    Under de sista åren lät jag två använda bilar rostskyddas och besökte tre olika verkstäder för detta i Stockholms område - för att testa nytt och jämföra.

    En firma där min förra bil rostbehandlades var proffsiga överlag, men tog inte bort gammal rost från underredet (utom de grövsta delar) utan använde ett penetreringsmedel för att bara bromsa in det (som de själva uttryckte det). Livslängden på tjocklagret som täcker underredet var också kort - ca 4 år, vilket innebar relativt kostsamma återbesök med drygt ett års mellanrum och i olik prisklass (enkel uppföljning vs. större bättringar av rostskyddet). Kanske priset att betala för lite mer miljövänlighet? (Tänk dock på mängd bilutsläpp från körningen samt att själva våra vägar är gjorda av en oljeprodukt...)

    En annan firma jag besökte skulle blästra bilen och behandla med en välkänd produkt, och lovade gratis uppföljningar - allt till ett ganska dyrt, men inte helt svidande dyrt pris. Resten av denna kapitel blev mindre ljust. Raketsnabbt genomgång av underredets läge, utan att ens lyfta upp bilen (NB: jag var då fortfarande blind till denna viktiga signal). Bokningstiderna hölls inte (behövde bokas om pga. platsbrist i verkstan) och det blev så lång väntan efter att bilen lämnades in att jag behövde ta tillbaka bilen efter en jobbig vecka då min billösa tillvaro snabbt blev ohållbar pga. mycket förlängda pendlingstiden. Till slut blev det ingenting utom en rejäl ansträngning och en sur, resultatlöst historia. Oseriöst... vill inte spekulera i varför.

    Till sist lät jag min nuvarande bil behandlas av en tredje firma, bilrost.com utanför Uppsala (Fiby, Smedsbo) och blev riktigt nöjd. Glad att jag hittade dem. Vänligt och proffsigt bemötande, snabb inbokning, grundlig genomgång av bilens skick, grundliga val om vad som ska behandlas och hur, ersättningsbil under behandlingen, och till slut ett kvalitetsarbete som finns dokumenterat på tiotals foton tagna på bilen och dess delar under behandlingens olika steg. Kvalitet hela vägen.

    Denna behandling kändes speciell i ordets positiva mening. Dels har firman väldigt goda referenser. Dels fick jag som kund en grundlig genomgång med förklaringar och rekommendationer, men kunde fortfarande välja vilken typ och nivå av behandling som skulle göras (t.ex. på befintlig rost). Utifrån vad jag valde landade jag på en prisnivå som jag var redo att acceptera med kännedom om vad det innebär kvalitetsmässigt och långsiktigt. Vid sidan av denna process hade jag en proffs på sidan som delade av sig med sin erfarenhet så att jag både valde rätt och lärde mig nytt.

    Under behandlingen, vilken tog en vecka, fick jag billigt en ersättningsbil så att jag kunde fortsätta leva och fungera som vanligt. Skulle någon till skillnad från denna erbjuda mig en behandling som bara tar två-tre dagar skulle jag verkligen tveka om behandlingens kvalitet.

    Nu har jag en bil som är konserverad för många år framöver (8 års garanti), och framför mig billiga uppföljningar som snarare behövs i undantagsfall än som i regel. Dessutom har ljudnivån i bilen sjunkit och blivit märkbart bekvämare tack vare de roststkyddslagren som täcker underredets olika delar.

    Bilda dig en egen uppfattning om rostskydd, men tänk att för billiga saker kan till slut bli rätt dyra. Rostskydd handlar om långsiktig konservering av värdet som en bil innebär för dess ägare.

  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2017-10-11 10:32:50 följande:

    När jag besiktigade bilen, så tyckte han som gjorde besiktningen att bilen var i så fint skick att det kunde vara värt en underredsbehandling.
    När jag googlade runt så såg jag priserna för rostskyddsbehandling, som jag tolkade är ett mer omfattande arbete än underredsbehandling.
    Nu kunniga får ni hjälpa mig
    Är det samma sak?
    Och om det inte är det, hur mycket kan då underredsbehandlingen kosta (en mindre bil), jag är fullt medveten om att det är ju inga exakta priser, men mest att ha något att utgå ifrån och en fråga för mig själv, är det värt det?
    Och självklart vad ni anser.
    Bilen är 14 år gammal och har inte gått 11 000 än


    Med reservation för att någon på någon verkstad säger annat, så säger jag att det är samma sak, behandling av underredet i syfte att skydda mot rost.

    Hur mycket det kostar har jag ingen aning om, det varierar nog beroende på firma och hur mycket som behövs. Ju sämre rostskydd bilen har från fabrik, ju mer jobb blir det och dyrare såklart.

    Kontakta minst två, tre firmor och kolla priser.
    Försök också hitta recensioner för de produkter de använder. Oftast kör en firma ett produktsortiment från en och samma leverantör och tillverkare.

    Om det är värt det för dig på din bil är omöjligt för mig att svara på. Är det en bil med hyfsat andrahandsvärde och som du inte har planer att byta på många år, kan det vara värt det.

    Jag har bara erfarenhet av en firma i Haninge, Rostskyddshallen. Googla gärna dem och vad de använder för metoder och produkter.
    Min uppfattning är att de är seriösa och gör ett bra jobb.
    Tyvärr sålde jag farsans gamla bil för tidigt, som var behandlad där och nog hade hållt i många år till.

    Jag har också kört en Volvo 240 från 1978. Den köptes begagnad av en kompis farfar, som lät rostskyddsbehandla underredet. Den rullade sedan i Värmland i 20 år innan jag köpte den. Få så välanvända 240 från -78 är så friska under som den. Sålde den nybesiktigad för några år sedan.
  • sextiotalist

    Tack för tips, både Uppsala och Haninge är lite långt bort för mig. Men efter övervägande så skippar jag den detta. Jag kommer troligen sälja bilen om något år och tror inte att jag får igen pengarna.

    Den är trots allt välskött och har gått igenom alla besiktningar utan anmärkningar

  • Rabarbapuppa
    Tom Araya skrev 2018-01-17 02:23:59 följande:
    Jag har också kört en Volvo 240 från 1978. Den köptes begagnad av en kompis farfar, som lät rostskyddsbehandla underredet. Den rullade sedan i Värmland i 20 år innan jag köpte den. Få så välanvända 240 från -78 är så friska under som den. Sålde den nybesiktigad för några år sedan.
    Morsans Passt V6, 99'a. Underredsbehandlades direkt efter att den rullade ur nybilshallen samma år - den är än idag TOTALfräsch efter 28 tusen mil. 
    Tyvärr är det andra maskinella fel nu på grund av ålder och mil men just underrede och kaross är fortfarande som nytt. Och det kan man inte säga om alla Passat 3B från den eran.

    /pUppa 
Svar på tråden Underredsbehandling