• mk0x55

    Underredsbehandling

    Det finns olika firmor som erbjuder olik behandling, men tyvärr även i olik kvalitet och med olikt kundbemötande. Jag provade olika, men till slut hittade en som jag är riktigt nöjd med och kan varmt rekommendera. Läs gärna nedan min rostskyddshistoria.

    Under de sista åren lät jag två använda bilar rostskyddas och besökte tre olika verkstäder för detta i Stockholms område - för att testa nytt och jämföra.

    En firma där min förra bil rostbehandlades var proffsiga överlag, men tog inte bort gammal rost från underredet (utom de grövsta delar) utan använde ett penetreringsmedel för att bara bromsa in det (som de själva uttryckte det). Livslängden på tjocklagret som täcker underredet var också kort - ca 4 år, vilket innebar relativt kostsamma återbesök med drygt ett års mellanrum och i olik prisklass (enkel uppföljning vs. större bättringar av rostskyddet). Kanske priset att betala för lite mer miljövänlighet? (Tänk dock på mängd bilutsläpp från körningen samt att själva våra vägar är gjorda av en oljeprodukt...)

    En annan firma jag besökte skulle blästra bilen och behandla med en välkänd produkt, och lovade gratis uppföljningar - allt till ett ganska dyrt, men inte helt svidande dyrt pris. Resten av denna kapitel blev mindre ljust. Raketsnabbt genomgång av underredets läge, utan att ens lyfta upp bilen (NB: jag var då fortfarande blind till denna viktiga signal). Bokningstiderna hölls inte (behövde bokas om pga. platsbrist i verkstan) och det blev så lång väntan efter att bilen lämnades in att jag behövde ta tillbaka bilen efter en jobbig vecka då min billösa tillvaro snabbt blev ohållbar pga. mycket förlängda pendlingstiden. Till slut blev det ingenting utom en rejäl ansträngning och en sur, resultatlöst historia. Oseriöst... vill inte spekulera i varför.

    Till sist lät jag min nuvarande bil behandlas av en tredje firma, bilrost.com utanför Uppsala (Fiby, Smedsbo) och blev riktigt nöjd. Glad att jag hittade dem. Vänligt och proffsigt bemötande, snabb inbokning, grundlig genomgång av bilens skick, grundliga val om vad som ska behandlas och hur, ersättningsbil under behandlingen, och till slut ett kvalitetsarbete som finns dokumenterat på tiotals foton tagna på bilen och dess delar under behandlingens olika steg. Kvalitet hela vägen.

    Denna behandling kändes speciell i ordets positiva mening. Dels har firman väldigt goda referenser. Dels fick jag som kund en grundlig genomgång med förklaringar och rekommendationer, men kunde fortfarande välja vilken typ och nivå av behandling som skulle göras (t.ex. på befintlig rost). Utifrån vad jag valde landade jag på en prisnivå som jag var redo att acceptera med kännedom om vad det innebär kvalitetsmässigt och långsiktigt. Vid sidan av denna process hade jag en proffs på sidan som delade av sig med sin erfarenhet så att jag både valde rätt och lärde mig nytt.

    Under behandlingen, vilken tog en vecka, fick jag billigt en ersättningsbil så att jag kunde fortsätta leva och fungera som vanligt. Skulle någon till skillnad från denna erbjuda mig en behandling som bara tar två-tre dagar skulle jag verkligen tveka om behandlingens kvalitet.

    Nu har jag en bil som är konserverad för många år framöver (8 års garanti), och framför mig billiga uppföljningar som snarare behövs i undantagsfall än som i regel. Dessutom har ljudnivån i bilen sjunkit och blivit märkbart bekvämare tack vare de roststkyddslagren som täcker underredets olika delar.

    Bilda dig en egen uppfattning om rostskydd, men tänk att för billiga saker kan till slut bli rätt dyra. Rostskydd handlar om långsiktig konservering av värdet som en bil innebär för dess ägare.

Svar på tråden Underredsbehandling