• Tmvh

    Druvbörd / MA ..:(

    Känns som att jag skriver här hela tiden.

    Men jag orkar inte diskutera med de i min omgivning, de är för tungt och prata med dom om de här.

    Mitt hcg steg bara 100 på 2 dagar, ja där fick jag nu svaret på att jag inte kommer få min maj bebis.

    Ena läkaren säger till mig " du väntar missfall " sen idag säger en annan läkare samma sak, sen kommer överläkaren och talar om att vi bör avvakta för hon vart osäker. Men efter många om och men, så upptäckte hon att det var något som tickade, sen säger hon " det är blodkärl som tickar " och vi har hittat små blåsor i livmodern, dock var min livmoder bara i vecka 6+2 och jag skulle vart 7+3 , så antar att den dog i vecka 6, rätta mig om jag har fel.

    De misstänker MA / Mola..

    Okej, MA Kan jag ta, men Mola?! Nej , alltså påfrestningen och veta att jag inte får bli gravid då mellan 6-12 månader förstör mig..

    skrapning nu på måndag, kommer ej bli sövd utan ska enbart få lokalbedövning och lite annat.

    Hade tusen frågor till läkaren, men hon hade såklart inte tid.

  • Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(
  • Anonym (A)

    Har ochså haft det där .Tur att dom upptäckte det så tidigt.Jag fick graviditetsförbud i 1 år.Sen lite senare blev jag gravid igen och födde en dotter utan problem.Jobbigt att få det där,men skönt sen när allt ordnar sig.

  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 12:56:16 följande:

    Har ochså haft det där .Tur att dom upptäckte det så tidigt.Jag fick graviditetsförbud i 1 år.Sen lite senare blev jag gravid igen och födde en dotter utan problem.Jobbigt att få det där,men skönt sen när allt ordnar sig.


    Jag har inte riktigt förstått varför man får förbud att bli gravid?

    Kommer du ihåg hur ditt hcg värde låg på och hur lång tid tog de att få din dotter? Förlåt för så många frågor men fick aldrig chansen och fråga läkaren :(
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 13:05:27 följande:

    Jag har inte riktigt förstått varför man får förbud att bli gravid?

    Kommer du ihåg hur ditt hcg värde låg på och hur lång tid tog de att få din dotter? Förlåt för så många frågor men fick aldrig chansen och fråga läkaren :(


    För att graviditetshormonet (hCG) stimulerar tillväxten av molan och dess celler vilket kan göra att det kommer tillbaka om man blir gravid för snabbt, och att man mår metastaser på andra ställen i kroppen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 13:31:59 följande:

    För att graviditetshormonet (hCG) stimulerar tillväxten av molan och dess celler vilket kan göra att det kommer tillbaka om man blir gravid för snabbt, och att man mår metastaser på andra ställen i kroppen.


    Därför man måste vänta på att bli gravid, så man inte växlar ihop den nya graviditeten med molan?

    Vet du på ett ungefär hur mycket hcg man ska ha i kroppen vid druvbörd ?
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 14:02:06 följande:

    Därför man måste vänta på att bli gravid, så man inte växlar ihop den nya graviditeten med molan?

    Vet du på ett ungefär hur mycket hcg man ska ha i kroppen vid druvbörd ?


    ja, för att man inte kan hålla koll på tillväxten av molan/metastaser om man är gravid för då stiger hCG pga det också.

    Nej det finns ingen gräns så men det stiger snabbt! Brukar typ tripplas snarare än fördubblas.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 14:33:43 följande:

    ja, för att man inte kan hålla koll på tillväxten av molan/metastaser om man är gravid för då stiger hCG pga det också.

    Nej det finns ingen gräns så men det stiger snabbt! Brukar typ tripplas snarare än fördubblas.


    Mitt har inte stigit nånting, 100 bara på två dagar. Är de då troligt MA eller vad kan de vara? Har nu 12.3**
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 14:37:57 följande:

    Mitt har inte stigit nånting, 100 bara på två dagar. Är de då troligt MA eller vad kan de vara? Har nu 12.3**


    Ja det låter mer sannolikt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 15:08:07 följande:

    Ja det låter mer sannolikt!


    Men har du varit med om mola när nån haft 12000 i hcg innan skrapning?

    Ska göra en med bara lokalbedövning på måndag.. men är de också vanligt att blodkärl " tickar " ?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:16:21 följande:

    Nej, tror inte det faktiskt.

    Ja det gör dom!


    Tack för att du ställer upp och svarar <3

    Är de skillnad på MA och druvbörd förutom hcg ? Med tanke på att mitt hcg är " lågt " men ändå hittat blåsor, så får inte jag detta och gå ihop. Får ångest för de står inget i mina journaler heller
Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(