Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

Druvbörd / MA ..:(

Tmvh skrev 2017-10-11 13:05:27 följande:

Jag har inte riktigt förstått varför man får förbud att bli gravid?

Kommer du ihåg hur ditt hcg värde låg på och hur lång tid tog de att få din dotter? Förlåt för så många frågor men fick aldrig chansen och fråga läkaren :(

För att graviditetshormonet (hCG) stimulerar tillväxten av molan och dess celler vilket kan göra att det kommer tillbaka om man blir gravid för snabbt, och att man mår metastaser på andra ställen i kroppen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 14:02:06 följande:

Därför man måste vänta på att bli gravid, så man inte växlar ihop den nya graviditeten med molan?

Vet du på ett ungefär hur mycket hcg man ska ha i kroppen vid druvbörd ?

ja, för att man inte kan hålla koll på tillväxten av molan/metastaser om man är gravid för då stiger hCG pga det också.

Nej det finns ingen gräns så men det stiger snabbt! Brukar typ tripplas snarare än fördubblas.
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 14:37:57 följande:

Mitt har inte stigit nånting, 100 bara på två dagar. Är de då troligt MA eller vad kan de vara? Har nu 12.3**

Ja det låter mer sannolikt!
  • EpicNurse

Nej, tror inte det faktiskt.

Ja det gör dom!

• EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 16:21:47 följande:

Tack för att du ställer upp och svarar <3

Är de skillnad på MA och druvbörd förutom hcg ? Med tanke på att mitt hcg är " lågt " men ändå hittat blåsor, så får inte jag detta och gå ihop. Får ångest för de står inget i mina journaler heller

Ja alltså missed abortion är ju som vilket missfall som helst bara att man inte har börjat blöda. Antingen för att man upptäcker det snabbt eller för att kroppen är långsam på att fatta att graviditeten avstannat. Alltså inget som är farligt och väldigt vanligt.

Mola är ju mer en sjukdom, och något som kan vara dödligt om man inte behandlar det. Ofta har man mycket symtom/kraftigt illamående pga den höga hormonnivån. Man kan också börja störtblöda helt plötsligt.

Man kan ha partiell mola (då finns det nästan alltid ett foster också), eller komplett mola (då är livmodern oftast helt fylld med blåsor och det brukar vara lätt att se det vid ultraljud).
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 16:49:23 följande:

Har inte blött nånting, mår inte illa, men de sa att enligt beräkningen på vul så va jag 6+2.

Kan man ha dessa blåsor med MA också?

För jag får inte detta och gå ihop..

Kan inte riktigt svara på det eftersom jag inte vet riktigt hur bilden såg ut. Men det kan ju vara den blivande moderkakan som dom såg. Ibland ser den lite konstig ut. Men den ska ju inte se ut som tydliga blåsor...

Man får helt enkelt invänta PAD-svaret (vävnadsprovet) från skrapningen
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 18:27:23 följande:

Hur ofta har du haft patienter där man trott missfall och sen visat att de finns en liten pyre?

Inte för att jag tror de händer mig.

Orkar inte med proceduren igen, börja ta äl tester, ha koll på cirkeln för de tog tid för mig nu

Inte så ofta för vi dömmer aldrig ut en graviditet innan mn gjort det andra ultraljudet efter en vecka. Men väldigt ofta har vi patienterna som bara är kortare gångna än de räknat och då finns ofta en levande graviditet vid uppföljningsultraljudet.

Hur stort var ditt foster? Om är det större än 6,0mm så ska det ha hjärtaktivitet. Annars är det missed ab.
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-13 09:41:51 följande:

Hej igen. Sitter och försöker förstå mig på allt det här.

Dom hade inte hittat något foster alls. Jag ringde och kollade igår. Men de misstänkte druvbörda. Men mitt hcg stiger ju inte som de ska om man har det, de ska väl tripplas och att livmoder och de där ska växa för fort eller har jag fel?

De finns ingen annan orsak som kan få blåsor att uppstå?

Aha! Det måste inte tripplas eller fördubblas egentligen med det har, alla gånger jag har varit med om det på jobbet (kanske 20/år), ökat väldigt snabbt. Det är karaktäristiskt för mola att man har väldigt höga värden. Så därför känns det osannolikt att det skulle vara det när det bara Steg med mindre än 1% när det borde ha fördubblats. Men jag vet tyvärr ingen annan förklaring till varför där skulle vara blåsor.
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-16 20:18:11 följande:

Nu är dagen över. Bedövningen gjorde inte så ont som jag trodde, men däremot när de precis skrapat ut allt, fy fasiken vilken smärta.

Den här dåliga dagen fick mig att bli glad, då de upptäckte att mina missfall berodde på att jag var rh - negativt. Så nu fick jag spruta för att förhindra missfall nästa gång ( eller de kommer inte vara lika enkelt och få ett mf )

Skönt att något positivt kom från denna upplevelsen i alla fall!
Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(