Anonym (Kaos) skrev 2017-10-13 16:54:23 följande:
LFF skrev 2017-10-12 16:52:33 följande:
Bara för att mamman är omyndig så betyder inte det att hon kan ha vårdnaden om sitt barn. Det är en paradox i det hela (du är ansvarig lagligt för ett barn men du har föräldrar som är ansvariga för dig själv).
Självklart ska den som står som pappa idag få göra ett DNA-test om han så önskar och självklart ska du ta ditt ansvar för barnet om det visar sig vara ditt. Det betyder inte att du kommer att kastas in i ett varannanveckasliv med ett litet barn. Det kommer att ske succesivt så du och barnet lär känna varandra och umgängesformen växer fram med tiden.
Antog att killen som är över 18 hade det lagliga ansvaret för barnet typ. Med tanke på att hon inte är myndig över sig själv eller vad man ska säga. Som sagt inte insatt i ämnet för fem öre vilket jag ju dock behöver bli...
Hur fungerar det om jag inte vill ha någon kontakt med barnet? Kan jag skriva över hela vårdnaden på henne då?Verkar på honom som att han inte vill ha med varken henne eller barnet att göra om det visar sig vara mitt vilket suger, vill inte att hon ska bli ensam med barnet samtidigt som jag inte känner att jag vill involvera mig i barnet typ vilket är ett sjukt svårt läge
Mamman har redan vårdanden. Det spelar ingen roll om hon är myndig. Om mamman har enskild vårdnad eller om hon och den nu utpekade fadern har gemensam vårdnad det vet vi inte. Det får du fråga dem om du är intresserad.
Det handlar inte om att du ska skriva över någon vårdnad eftersom du inte har någon vårdnad. Eftersom du i dagsläget inte ens är skriven som pappa är vårdnad i juridisk mening uteslutet.
Om du inte vill ha något med barnet att göra ligger det ju närmast tillhands att du inte gör någonting. Om det blir frågan om någon faderskapsutredning kommer du att bli kontaktad. Du kan inte motsätta dig den. Att du blir fastställd som fader innebär inte att du får vårdnad. Vårdnaden kommer du får strida för i tingsrätten.