Inlägg från: Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)

Otrohet värre än allt?

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Vet att detta inte är något alla tycker.. men om man verkligen tänker efter.. 

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

• Svar på tråden Otrohet värre än allt?
    Anonym (M) skrev 2017-10-11 23:54:36 följande:

Och din jämförelse med att älska solen är rätt märklig. Även om ens partner inte är så förtjust i att vistas i solen så tar den ju inte skada av att du vistas i solen, solen är ingen faktor i ert förhållande. I ett monogamt förhållande så är en faktor just att man håller sig till varandra och ett villkor för förhållandet att man respekterar monogamin. Såvida ni inte ingick i ett förhållande på premissen att ni båda avskyr solen och vill undvika den så är den jämförelsen helt irrelevant.

Ja jämförelsen är märklig.. men jag tog den för jag tycker det skulle kunna jämföras.. man tar ju inte direkt skada av att ens partner njuter av något,. varken solen eller sex för den delen.. 

Skadan som sker beror ju mer på att normen är att man bara kan älska en människa och att man känner sig värdelös och sviken om ens partner har sex med en annan. 

Det är de jag funderar på och tycker är intressant.. För jag som älskar min sambo så otroligt mycket vill ju ändå ha sex men någon annan eftersom jag inte får det med honom, så varför ska han egentligen bli ledsen om man ser det från ett större perspektiv? Min lust till sex ändrar ju inte mina känslor för honom alls.. Däremot min lust till sex skulle ändra hans känslor för mig? 

Vet att det är så verkligheten funkar.. tycker bara det tåls att fundera på.. känns som onödigt lidande för alla..

Jag vet hur det låter..

Men jag är seriös med att mina tankar går såhär, och inte bara för mig egen skull.. vill min sambo njuta med en annan då han uppenbarligen inte njuter av mig så skulle jag inte neka honom, det vet han om, jag har sagt det till honom. det gör lite ont i själen när jag tänker på det.. men det gör lika ont att han inte vill ha sex med mig heller.. och det får jag ju leva med. Och jag accepterar det.. han är inte mer än människa och han är ju ärlig med hur han känner..respekterar det 

Och i allmänhet ifrågasätter jag monogamin.. har haft det här samtalet med min sambo som förstår mina funderingar.. jag vill inte rättfärdiga otrohet.. jag vill inte att det ska behöva finnas.. min önskan är att man kan se till den man älskar utan att se till sig själv i första hand.. man ger och tar..  men i ett förhållande där den ena partnern måste hålla tillbaka på grund av en norm som samhället skapat, tycker det rimmar dåligt med livet och vad kärlek egentligen är.

Jag benämner det otrohet för att få folk att fundera..

För att jag älskar den människan, älskar vårt liv ihop.. Jag saknar bara sex.. vill inte byta det jag har för endast bra sex.. tycker det är för jävligt att man ska behöva välja.......det är ju bara sex, något härligt och underbart.. varför ska man behöva välja det eller den man älskar? 

Förstår vad du menar.. men jag tänker inte vara otrogen.. det här är seriösa funderingar kring livet vi lever.. sett många förhållanden som tagit slut på grund av av att det är problem med sex på ett eller annat vis. 

Jag skulle aldrig ha tänkt såhär innan jag själv fick känna på hur det faktiskt är att försöka trycka undan en del av sig själv för att man så gärna vill vara där man är. 

Och det var då  jag började fundera kring meningen med det. 

Jag tycker undan det och han är nöjd för han slipper tjat om sex. och dör långsamt inombords, blir bitter. Du slog det mig plötsligt vad det var som jag höll på med. Och jag slogs också av tanken på hur hemskt det skulle vara om min partner gick runt i tystnad och kände som mig bara för mitt egos skull.

Finns det verkligen ingen som kan förstå mina funderingar på riktigt? vad det egentligen är jag försöker väcka för funderingar? 

känns som man reagerar så starkt på det jag skriver för man drar direkt paralleller till hur man skulle känns om ens partner ville ha sex med andra. Försök läs de med ett öppet icke dömande sinne. Strunta i vad ni tror jag har för anledning att skriva detta. se det för vad det är.. funderingar kring kärleken och livet, och vad vi håller på med. Tänkt vad underbart om man skulle kunna leva livet fullt ut, med allt vad det innebär..

fundera en gång till.. han vill inte ha sex med mig, jag vill ha med honom. men får inte. För vems skull ska jag lida? lider han egentligen av att jag njuter? helt ärligt försök se det med ett öppet sinne. Jag ska inte vara otrogen, ta de lugnt.. försök bara se mitt resonemang för vad det är. 

Vill han ha sex med en annan, umgås med en annan, visst det är tråkigt för mig.. men min genuina kärlek till han som människa säger mig att jag hellre ger det av mig själv än att han för min skull ska hålla tillbaka för något han njuter av. Det vore själviskt av mig att lägga skuld på honom för något som han mår bra av. Jag är alltså osjälvisk om jag försöker tänka ur ett större perspektiv och försöker njuta av att den jag älskar mår bra istället för att se det som att han borde vilja ha mig mest eller tycka jag är snyggast osv.. det är inte det kärlek handlar om enligt mig.

Ta det som sagt för vad det är.. enligt mig intressanta tankar och funderingar,, som vill reflektera kring med fler.  Men finns ju ingen som kan se det  mer öppet.. tydligt dömande kommentarer.

Anonym (?) skrev 2017-10-12 00:45:52 följande:
    När jag gick in i denna tråd så tänkte jag "Yeey, nu har jag något att läsa på grund av denna tråd som verkar vara intressant" och när jag gick in i tråden så började jag att läsa och då tänkte jag "Jag har tröttnat för att TS inlägg är för lång" så jag läste den första meningen bara... tips och råd som jag kan ge dig till framtiden. Skriv inte så långa inlägg. Dem är för långtråkiga. Förstår du?

Låååång tråkiga.
    Du kanske läser för Lååååångsamt.. då kan det kännas långt ;) ledsen att tråka ut dig på grund av längden. själv är jag mer för innehåll
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-12 00:47:37 följande:
    Nej det handlade inte om ett knull
    har inte kik.. 
    möjligt skrev 2017-10-12 00:54:49 följande:
    Fast vill du leva i ett polygamiskt förhållande så är det väl ingen som stoppar dig från det?? Det är ju inte ett okänt koncept precis, men du kan ju inte vänta dig att det ska kännas bra för en monogam person.

Ingen av parterna i ett förhållande bör göra våld på sig själv och må dåligt, då är man i fel förhållande. Var går gränserna annars? Ska partnern ställa upp och tvinga sig att ha sex när de inte vill? Om din partner vill ha en kärleksrelation till som är mer än bara sex vid sidan av er relation är det ok? Regeln är enkel, du går med på ett förhållande under vissa premisser, vill du ändra dessa pratar du med din partner. Kan ni inte komma till en lösning ni båda är ok med så går ni skilda vägar. Aldrig enkelt att bryta upp men den ena ska inte må dåligt för den andres skull

Det du säger är mycket rätt.

funderar mer kring dessa frågor i allmänhet.. mer filosoferar om man vill kalla det så. 

Vad betyder det att älska en människa?

för mig betyder det att jag vill ha den människan i mitt liv, men framförallt att jag ger allt jag har till den utan krav att få tillbaka. Jag vill se den människan lycklig, vad det än innebär.

Klart jag skulle bli förkrossad om han ville vara med en annan istället. Inte det jag undrar över..

Anonym (Anonym) skrev 2017-10-12 00:56:09 följande:
    Ok

Skulle va intressant att snacka
    Vad har du för tankar då?
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-12 01:05:58 följande:
    Jag har varit i liknande situationer och själv funderat mycket över förhållanden i allmänhet
    Vore intressant att höra hur dina tankar går, folk reagerar så starkt på det här ämnet utan att egentligen ta in det jag försöker diskutera kring. Hör gärna från någon som själv har erfarenheter kring samma situation.
    möjligt skrev 2017-10-12 01:08:18 följande:
    Men alla har sina gränser för vad de är ok med, bara för att du är ok med något behöver din partner inte dela den känslan. Skulle din partner Tex. vilja ha intima kärleksförhållande med tre andra kvinnor och dela sin tid jämnt mellan dessa så kanske du inte skulle må bra i den situationen? Eller tycker du att kärlek måste vara att acceptera att må dåligt för partnerns lycka? Borde inte kärlek vara att se till att båda mår bra, tillsammans eller isär?

Det skulle förmodligen inte funka för mig, men jag skulle ju inte sluta älska honom för det. Men det skulle vara en sorg om han valde bort mig. 

Däremot om man bara diskuterar kring just sex. Det har han ju valt att neka mig om man ser det så, låter drastiskt men ändå. Jag kan inte tvinga honom och vill verkligen inte ha sex med någon som inte vill ha de med mig, så jag skulle kunna ge honom frihet att njuta på annat håll, av sex. Skulle han vilja dela sitt liv med andra på samma sätt som vi gör, hade jag backat, men det beror ju på att det vi har skulle ta skada.. sex har vi ju knappt? Så att ha sex på var sitt håll skulle ju fylla det behovet.

Även om min önskan är att han vill ha sex med mig,. jag lovar att jag skulle vara så jävla nöjd om jag kände bara en uns av att han ville försöka tillfredsställa mig, då skulle de inte spela någon roll om det inte var så ofta. Däremot försöker han inte längre.. vilket gör att jag funderar kring vilka uppoffringar man gör för ett förhållande....

möjligt skrev 2017-10-12 01:18:32 följande:

Just FYI

Jag har varit i nästan exakt din situation, för lite sex I förhållandet och valde då i samråd med min partner att öppna upp förhållandet och tillåta sex med andra.

Härligt för er!

min sambo och jag har också pratat om det, han var inte helt stängd för det. Vi har bara inte pratat färdigt ännu. Men det får väl ta tid.

Hur gick det för er då?

Olga1924 skrev 2017-10-13 00:12:16 följande:

Jag tror att trohet är viktig för att det är symbolen för exklusivitet. Tidigare i livet var ju ett äktenskapet mer som en affärsuppgörelse.
    Sex är ofta det är det som är specifikt för oss som par. Om du nu vill ligga med andra. Vad skulle ni ha som var specifikt för er. Som ni inte gör med andra? Vilken symbol skulle känneteckna just er? Ni bor ihop men det gör man med vänner också.
    Du skulle dessutom inte ligga med någon annan som du inte är attraherad av.
    Och attraktion är ju mer än sex. Man vet aldrig innan vad det leder till. Ofta blir det en förälskelse. Jag tänker mig dig komma hem och dela den med din pojkvän. Eller skulle du mörka det?

Sex är egentligen två saker. Dels fysiskt som när man stimulerar receptorer i kroppen som känns väldigt bra. Det skall vara skönt att göra barn.
    Men det handlar också om psykologisk positiv förstärkning. Någon vill göra något väldigt intimt med mig och jag är utvald. Men det är en impulsdriven kortsiktig förstärkning och de brukar ofta leda till fler. Tänk tanken att du en fredag kväll säger till din pojkvän att i helgen skall jag knulla med X. I din värld skull han ge dig en high
    five och önska dig ett bra knull, eller? Skulle du mörka det också.

Om du blir gravid skulle din pojkvän jubla och säga " Så bra att du knullat med någon annan och blivit gravid. Jag vill vara pappan" Och vad skulle ev andra barn säga. För du tänker väl dig att man skall vara oegoistiskt tjusig hela livet. Och skulle du presentera din pojkvän som pappa till eventuella barn eller älskaren?

Som du ser finns det många praktiska problem som uppstår när man filosoferar som du gör. Och vi människor är praktiska varelser. Vi vill ha så lite komplikation i vår liv som möjligt. För övrigt är jag lite fundersam över att sex blivit så enormt viktigt. Kanske är det bara här på FL. Många verkar ju ha sex som hobby. Och för dig verkar det vara ett orsaken till att du ev lämnar någon du påstår dig älska.

Man har sin egen syn på saker och ting, din bild av detta är inte fel, men den är inte min bild av det.

Om sex är något man har som par, varför saknar jag det då? 

Och att påstå att jag inte skulle älska människan jag lever med bara för jag har sexuell lust är bara korkat faktiskt.. 

tycker faktiskt du verkar lite fyrkantig i ditt tänk.. och framförallt uppstår inga graviditeter eller andra saker du nämner av att filosofera om detta.....

Det låter inte som du har något större intresse av sex, med tanke på det du nämner. eller så vet du inte hur det är att verkligen sakna något som är en stor del av livet, som faktiskt sex är för många, inget man väljer. Har försökt trycka undan det flera år men blir som sagt bara mer bitter av det. 

Ingen verkar heller riktigt förstå vad det är jag filosoferar om, alla drar direkta paralleller till sig själva och deras egen rädsla att bli bedragna.. och sen responderar utefter det..

Svar på tråden Otrohet värre än allt?