• Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)

Otrohet värre än allt?

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Vet att detta inte är något alla tycker.. men om man verkligen tänker efter.. 

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

• Svar på tråden Otrohet värre än allt?
  • Anonym (M)

Det här med att det är själviskt att neka någon sex om man inte tänkt ge den det... okej, men det är ju ditt val att ingå i detta förhållandet? Hade din partner vart okej med ett öppet förhållande så hade du kunnat lega med andra, absolut. Men nu är han inte det, det är inget man kan ändra på - en del är det, en del är det inte. Det är hans känslor, han känner så och vill vara i ett förhållande med dig. Det är vad du har att förhålla dig till, du kan välja att stanna med honom och respektera hans känslor eller så kan du välja att lämna förhållandet. Du kanske inte kan förlika dig med ett sådant sexliv som ni har, precis som hant inte kan förlika sig med att du träffar andra att ligga med, det är helt okej, men då får du lämna förhållandet.

• Anonym (M)

Och din jämförelse med att älska solen är rätt märklig. Även om ens partner inte är så förtjust i att vistas i solen så tar den ju inte skada av att du vistas i solen, solen är ingen faktor i ert förhållande. I ett monogamt förhållande så är en faktor just att man håller sig till varandra och ett villkor för förhållandet att man respekterar monogamin. Såvida ni inte ingick i ett förhållande på premissen att ni båda avskyr solen och vill undvika den så är den jämförelsen helt irrelevant.

Anonym (M) skrev 2017-10-11 23:54:36 följande:

Och din jämförelse med att älska solen är rätt märklig. Även om ens partner inte är så förtjust i att vistas i solen så tar den ju inte skada av att du vistas i solen, solen är ingen faktor i ert förhållande. I ett monogamt förhållande så är en faktor just att man håller sig till varandra och ett villkor för förhållandet att man respekterar monogamin. Såvida ni inte ingick i ett förhållande på premissen att ni båda avskyr solen och vill undvika den så är den jämförelsen helt irrelevant.

Ja jämförelsen är märklig.. men jag tog den för jag tycker det skulle kunna jämföras.. man tar ju inte direkt skada av att ens partner njuter av något,. varken solen eller sex för den delen.. 

Skadan som sker beror ju mer på att normen är att man bara kan älska en människa och att man känner sig värdelös och sviken om ens partner har sex med en annan. 

Det är de jag funderar på och tycker är intressant.. För jag som älskar min sambo så otroligt mycket vill ju ändå ha sex men någon annan eftersom jag inte får det med honom, så varför ska han egentligen bli ledsen om man ser det från ett större perspektiv? Min lust till sex ändrar ju inte mina känslor för honom alls.. Däremot min lust till sex skulle ändra hans känslor för mig? 

Vet att det är så verkligheten funkar.. tycker bara det tåls att fundera på.. känns som onödigt lidande för alla..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-11 23:43:14 följande:

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

Rent anonymt så tänker jag här ge dig ett råd! Sök dig till en partner du passar bättre ihop med. Du kommer att bli galen till slut.. Hur bra det än är i övrigt!

Som jag ser det så är du ung! Du är faktiskt inte äldre än 24 och ni träffades och blev uppenbarligen ihop när du bara var i artonårsåldern. Du har livet framför dig..

Du förtjänat passionerat sex om du nu vill ha det, men för både din partner och din egen skull va inte otrogen. Taskigt mot din kille och du riskerar att ätas upp av dåligt samvete. Kanske kan ni ta en paus?
  • Anonym (rationalisering)

Hela din trådstart kan sammanfattas som en enda lång monolog för att ge dig själv tillåtelse att göra något du innerst inne vet är fel.

Otrohet är inte fruktansvärt för att man har sex med någon annan, det är fruktansvärt för att man gör de mot sin partners vilja genom att gå bakom ryggen på sin partner och ljuga för sin partner och vad som är värre genom att frånta sin partner rätten att själv välja vilket slags förhållande och vilken slags partner hen vill ha.

Mitt förslag är att du slutar försöka rättfärdiga en otrohet för dig själv för det kommer du garanterat lyckas med till slut, men det kommer smaka lika illa i munnen oavsett hur mycket du ljuger för dig själv. Att utnyttja människors förtroende är inte ok hur du än vrider och vänder på det. Du gjorde ett val och gick med på ett exklusivt förhållande, att det sen inte blev som du önskat betyder inte att det är ok att svika och ljuga, i så fall får du antingen prata med din partner om ett öppet förhållande eller avsluta förhållandet och träffa någon annan som du är mer kompatibel med

Jag vet hur det låter..

Men jag är seriös med att mina tankar går såhär, och inte bara för mig egen skull.. vill min sambo njuta med en annan då han uppenbarligen inte njuter av mig så skulle jag inte neka honom, det vet han om, jag har sagt det till honom. det gör lite ont i själen när jag tänker på det.. men det gör lika ont att han inte vill ha sex med mig heller.. och det får jag ju leva med. Och jag accepterar det.. han är inte mer än människa och han är ju ärlig med hur han känner..respekterar det 

Och i allmänhet ifrågasätter jag monogamin.. har haft det här samtalet med min sambo som förstår mina funderingar.. jag vill inte rättfärdiga otrohet.. jag vill inte att det ska behöva finnas.. min önskan är att man kan se till den man älskar utan att se till sig själv i första hand.. man ger och tar..  men i ett förhållande där den ena partnern måste hålla tillbaka på grund av en norm som samhället skapat, tycker det rimmar dåligt med livet och vad kärlek egentligen är.

Jag benämner det otrohet för att få folk att fundera..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:13:33 följande:

Jag vet hur det låter..

Men jag är seriös med att mina tankar går såhär, och inte bara för mig egen skull.. vill min sambo njuta med en annan då han uppenbarligen inte njuter av mig så skulle jag inte neka honom, det vet han om, jag har sagt det till honom. det gör lite ont i själen när jag tänker på det.. men det gör lika ont att han inte vill ha sex med mig heller.. och det får jag ju leva med. Och jag accepterar det.. han är inte mer än människa och han är ju ärlig med hur han känner..respekterar det 

Och i allmänhet ifrågasätter jag monogamin.. har haft det här samtalet med min sambo som förstår mina funderingar.. jag vill inte rättfärdiga otrohet.. jag vill inte att det ska behöva finnas.. min önskan är att man kan se till den man älskar utan att se till sig själv i första hand.. man ger och tar..  men i ett förhållande där den ena partnern måste hålla tillbaka på grund av en norm som samhället skapat, tycker det rimmar dåligt med livet och vad kärlek egentligen är.

Jag benämner det otrohet för att få folk att fundera..

Varför inte göra slut?

För att jag älskar den människan, älskar vårt liv ihop.. Jag saknar bara sex.. vill inte byta det jag har för endast bra sex.. tycker det är för jävligt att man ska behöva välja.......det är ju bara sex, något härligt och underbart.. varför ska man behöva välja det eller den man älskar? 

• Anonym (Anonym)

Har du KiK?
  • Anonym (rationalisering)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:18:54 följande:

För att jag älskar den människan, älskar vårt liv ihop.. Jag saknar bara sex.. vill inte byta det jag har för endast bra sex.. tycker det är för jävligt att man ska behöva välja.......det är ju bara sex, något härligt och underbart.. varför ska man behöva välja det eller den man älskar? 

Exakt du vill behålla de bitarna du gillar och ersätta bitarna du inte gillar med någon annan. Det man brukar kalla för äta kakan och ha den kvar, det är ju precis vad otrohet går ut på. 

Nej det ÄR inte bara sex, försök få inte det i huvudet. Det är bara sex om du är singel, när du valt vara i ett exklusivt förhållande så är det inte längre bara sex, då har du självmant ingått ett avtal med din partner som säger att ni bara får ha sex med varandra. Om du ångrar ditt val så PRATAR du med din partner om det, du går inte ut och gör som du vill MOT din partners vilja för det är ett väldigt fult svek.

Varför ska man behöva välja? Ja du, det hör liksom till livet att man ibland måste göra tuffa val. Det är den del av att bli vuxen. Dessutom är det enda valet du behöver göra just nu om du ska eller inte ska vara ärlig mot din partner. Det du försöker intala dig själv nu är egentligen inte om du kan eller inte kan ha sex med andra, det valet kommer inte förrän du pratat med din kille om dina känslor. Det du håller på och väljer nu är om du ska eller inte ska vara ärlig med din kille. Om du ska prata med din kille om att ha sex med andra eller om du ska gå bakom hans rygg för att vara säker på att du får både och.
Svar på tråden Otrohet värre än allt?