Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:18:59 följande:
Det skulle förmodligen inte funka för mig, men jag skulle ju inte sluta älska honom för det. Men det skulle vara en sorg om han valde bort mig.
Däremot om man bara diskuterar kring just sex. Det har han ju valt att neka mig om man ser det så, låter drastiskt men ändå. Jag kan inte tvinga honom och vill verkligen inte ha sex med någon som inte vill ha de med mig, så jag skulle kunna ge honom frihet att njuta på annat håll, av sex. Skulle han vilja dela sitt liv med andra på samma sätt som vi gör, hade jag backat, men det beror ju på att det vi har skulle ta skada.. sex har vi ju knappt? Så att ha sex på var sitt håll skulle ju fylla det behovet.
Även om min önskan är att han vill ha sex med mig,. jag lovar att jag skulle vara så jävla nöjd om jag kände bara en uns av att han ville försöka tillfredsställa mig, då skulle de inte spela någon roll om det inte var så ofta. Däremot försöker han inte längre.. vilket gör att jag funderar kring vilka uppoffringar man gör för ett förhållande....
Fast du vill diskutera bara kring sex eftersom det är vad DU skulle vara ok med. Det är ingen skillnad alls att diskutera om kärlek, man kan ha kärleksförhållanden till flera också, om ens relation tar skada av det kan bara de inblandade bestämma. Varför skulle er relation nödvändigtvis ta skada av om han hade känslor för någon annan också? Handlar det kanske snarare om att du inte vill dela honom i det avseendet?
Det handlar återigen bara om individuella gränser och överenskommelser. Det finns monogami, bigami, polygami, polyamori etc. så man kan välja fritt från en hel buffe av väl och leva som man vill bara man är överens.
Angående din andra fråga.
Han är nu mitt ex, av flera anledningar, och vi har en fin vänskapsrelation idag. Men något som jag lärde mig av det var att det är väldigt olika saker att välja att leva i polygami för att det är det man vill eller att använda det som ett verktyg för att fixa problem i ett monogamt förhållande. Det senare var iaf för oss ingen vidare lösning, jag ville ju egentligen ha sex med min partner och känna mig åtrådd av honom, att ha sex med någon annan löste ju bara ett litet symptom. Vi var bara inte redo att släppa det vi hade.