Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

Otrohet värre än allt?

[quote=78092924][quote-nick]Anonym (rationalisering) skrev 2017-10-12 00:35:25 följande:[/quote-nick] /quote]

*tummen upp*

Och du " genuint osjälvisk",

Du skriver "min önskan är att man kan se till den man älskar utan att se till sig själv i första hand.. "

Men det gäller bara åt ena hållet alltså? Din sambo ska se till dig i första hand och leva med att han får må dåligt av att du har sex med andra alternativt att du går bakom ryggen på honom. Känns det verkligen "genuint osjälviskt" I din värld??

Har du någonsin hört uttrycket " Alla andra är såna egoister, det är bara jag som tänker på mig själv..."?

• möjligt
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:44:50 följande:

Förstår vad du menar.. men jag tänker inte vara otrogen.. det här är seriösa funderingar kring livet vi lever.. sett många förhållanden som tagit slut på grund av av att det är problem med sex på ett eller annat vis. 

Jag skulle aldrig ha tänkt såhär innan jag själv fick känna på hur det faktiskt är att försöka trycka undan en del av sig själv för att man så gärna vill vara där man är. 

Och det var då  jag började fundera kring meningen med det. 

Jag tycker undan det och han är nöjd för han slipper tjat om sex. och dör långsamt inombords, blir bitter. Du slog det mig plötsligt vad det var som jag höll på med. Och jag slogs också av tanken på hur hemskt det skulle vara om min partner gick runt i tystnad och kände som mig bara för mitt egos skull.

Finns det verkligen ingen som kan förstå mina funderingar på riktigt? vad det egentligen är jag försöker väcka för funderingar? 

känns som man reagerar så starkt på det jag skriver för man drar direkt paralleller till hur man skulle känns om ens partner ville ha sex med andra. Försök läs de med ett öppet icke dömande sinne. Strunta i vad ni tror jag har för anledning att skriva detta. se det för vad det är.. funderingar kring kärleken och livet, och vad vi håller på med. Tänkt vad underbart om man skulle kunna leva livet fullt ut, med allt vad det innebär..

Fast vill du leva i ett polygamiskt förhållande så är det väl ingen som stoppar dig från det?? Det är ju inte ett okänt koncept precis, men du kan ju inte vänta dig att det ska kännas bra för en monogam person.

Ingen av parterna i ett förhållande bör göra våld på sig själv och må dåligt, då är man i fel förhållande. Var går gränserna annars? Ska partnern ställa upp och tvinga sig att ha sex när de inte vill? Om din partner vill ha en kärleksrelation till som är mer än bara sex vid sidan av er relation är det ok? Regeln är enkel, du går med på ett förhållande under vissa premisser, vill du ändra dessa pratar du med din partner. Kan ni inte komma till en lösning ni båda är ok med så går ni skilda vägar. Aldrig enkelt att bryta upp men den ena ska inte må dåligt för den andres skull
  • möjligt
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:58:05 följande:

Det du säger är mycket rätt.

funderar mer kring dessa frågor i allmänhet.. mer filosoferar om man vill kalla det så. 

Vad betyder det att älska en människa?

för mig betyder det att jag vill ha den människan i mitt liv, men framförallt att jag ger allt jag har till den utan krav att få tillbaka. Jag vill se den människan lycklig, vad det än innebär.

Klart jag skulle bli förkrossad om han ville vara med en annan istället. Inte det jag undrar över..

Men alla har sina gränser för vad de är ok med, bara för att du är ok med något behöver din partner inte dela den känslan. Skulle din partner Tex. vilja ha intima kärleksförhållande med tre andra kvinnor och dela sin tid jämnt mellan dessa så kanske du inte skulle må bra i den situationen? Eller tycker du att kärlek måste vara att acceptera att må dåligt för partnerns lycka? Borde inte kärlek vara att se till att båda mår bra, tillsammans eller isär?
  • möjligt

Just FYI

Jag har varit i nästan exakt din situation, för lite sex I förhållandet och valde då i samråd med min partner att öppna upp förhållandet och tillåta sex med andra.

• möjligt
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:18:59 följande:

Det skulle förmodligen inte funka för mig, men jag skulle ju inte sluta älska honom för det. Men det skulle vara en sorg om han valde bort mig. 

Däremot om man bara diskuterar kring just sex. Det har han ju valt att neka mig om man ser det så, låter drastiskt men ändå. Jag kan inte tvinga honom och vill verkligen inte ha sex med någon som inte vill ha de med mig, så jag skulle kunna ge honom frihet att njuta på annat håll, av sex. Skulle han vilja dela sitt liv med andra på samma sätt som vi gör, hade jag backat, men det beror ju på att det vi har skulle ta skada.. sex har vi ju knappt? Så att ha sex på var sitt håll skulle ju fylla det behovet.

Även om min önskan är att han vill ha sex med mig,. jag lovar att jag skulle vara så jävla nöjd om jag kände bara en uns av att han ville försöka tillfredsställa mig, då skulle de inte spela någon roll om det inte var så ofta. Däremot försöker han inte längre.. vilket gör att jag funderar kring vilka uppoffringar man gör för ett förhållande....

Fast du vill diskutera bara kring sex eftersom det är vad DU skulle vara ok med. Det är ingen skillnad alls att diskutera om kärlek, man kan ha kärleksförhållanden till flera också, om ens relation tar skada av det kan bara de inblandade bestämma. Varför skulle er relation nödvändigtvis ta skada av om han hade känslor för någon annan också? Handlar det kanske snarare om att du inte vill dela honom i det avseendet?

Det handlar återigen bara om individuella gränser och överenskommelser. Det finns monogami, bigami, polygami, polyamori etc. så man kan välja fritt från en hel buffe av väl och leva som man vill bara man är överens.

Angående din andra fråga.

Han är nu mitt ex, av flera anledningar, och vi har en fin vänskapsrelation idag. Men något som jag lärde mig av det var att det är väldigt olika saker att välja att leva i polygami för att det är det man vill eller att använda det som ett verktyg för att fixa problem i ett monogamt förhållande. Det senare var iaf för oss ingen vidare lösning, jag ville ju egentligen ha sex med min partner och känna mig åtrådd av honom, att ha sex med någon annan löste ju bara ett litet symptom. Vi var bara inte redo att släppa det vi hade.
  • möjligt
    Pretorian IV skrev 2017-10-14 12:24:59 följande:

Men alla funkar inte så. Jag har bara haft sex med två kvinnor (en egentligen) där ser varit kärlek inblandat. Alla andra har bara varit ren sex för att det är kul och skönt.

Men TS sambo verkar ju ha en liknande åsikt och det är ju honom TS väljer att ha ett förhållande med
Svar på tråden Otrohet värre än allt?