Otrohet värre än allt?
Jag tror att trohet är viktig för att det är symbolen för exklusivitet. Tidigare i livet var ju ett äktenskapet mer som en affärsuppgörelse.
Sex är ofta det är det som är specifikt för oss som par. Om du nu vill ligga med andra. Vad skulle ni ha som var specifikt för er. Som ni inte gör med andra? Vilken symbol skulle känneteckna just er? Ni bor ihop men det gör man med vänner också.
Du skulle dessutom inte ligga med någon annan som du inte är attraherad av.
Och attraktion är ju mer än sex. Man vet aldrig innan vad det leder till. Ofta blir det en förälskelse. Jag tänker mig dig komma hem och dela den med din pojkvän. Eller skulle du mörka det?
Sex är egentligen två saker. Dels fysiskt som när man stimulerar receptorer i kroppen som känns väldigt bra. Det skall vara skönt att göra barn.
Men det handlar också om psykologisk positiv förstärkning. Någon vill göra något väldigt intimt med mig och jag är utvald. Men det är en impulsdriven kortsiktig förstärkning och de brukar ofta leda till fler. Tänk tanken att du en fredag kväll säger till din pojkvän att i helgen skall jag knulla med X. I din värld skull han ge dig en high
five och önska dig ett bra knull, eller? Skulle du mörka det också.
Om du blir gravid skulle din pojkvän jubla och säga " Så bra att du knullat med någon annan och blivit gravid. Jag vill vara pappan" Och vad skulle ev andra barn säga. För du tänker väl dig att man skall vara oegoistiskt tjusig hela livet. Och skulle du presentera din pojkvän som pappa till eventuella barn eller älskaren?
Som du ser finns det många praktiska problem som uppstår när man filosoferar som du gör. Och vi människor är praktiska varelser. Vi vill ha så lite komplikation i vår liv som möjligt. För övrigt är jag lite fundersam över att sex blivit så enormt viktigt. Kanske är det bara här på FL. Många verkar ju ha sex som hobby. Och för dig verkar det vara ett orsaken till att du ev lämnar någon du påstår dig älska.