Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vägrar betala för kläder

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 08:47:01 följande:
    Fritids för två barn är billigare än vinterkläder för fyra barn ja.
    Det har det aldrig varit för oss. Jag undrar verkligen var du köper barnkläder! 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:06:47 följande:
    Han vill inte ha det, det vi har nu är det närmaste jag lyckats få till. Han står för hyra och annat fast (vi har inte bil), jag står för mesta maten, allt till mig själv och det barnen behöver.. Men när mina pengar är slut så är de slut, något som aldrig händer honom.
    Det låter inte direkt som om han betalar för lite. Och hans kostnader är fasta. Du har däremot mycket möjlighet att handla lite billigare. Både när det gäller mat och framför allt kläder. Om man är lite påhittig och kollar runt lite, så kan man spara mycket pengar just när det gäller kläder. Men det verkar som om du inte vill det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:19:57 följande:
    Så du menar att du kan köpa fyra overaller, ev. Jacka och täckbyxor, rejäla skor, vantar, mössa osv för max 1500? Och nu menar jag inte på hm.
    Och varför inte på HM? När mina barn var små hade vi väldigt knappt med pengar. Och vi har också köpt begagnat overall nån gång. Om man har tur och hittar något som knappt är använd, så skulle jag inte köpa nytt för minst 5 gånger så mycket även om jag har pengar. 

Och dina barn behöver overall OCH jacka varje år? Jag har tre barn och också stor åldersskillnad mellan barn 1 och 2, men de har också ärvt en del av varandra och sedan har man bytt/fått kläder av vänner eller grannar någon gång också. Hos äldre barn kan en jacka räcka i två år. Skor satsar man förstås på. Men vantar och mössor brukade jag handla där de var billiga och i god tid. Så att man slipper köpa första bästa dyra grejer. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:25:41 följande:
    Procentuellt (efter inkomst) betalar han otroligt mycket mindre än jag gör.

Barnens vanliga kläder är mest hm, lindex och dyl, köper inga dyra grejer och det mesta i tvillingarnas garderob är syskonens gamla.

Det är han som har mest krav när det gäller maten.
    Okej, jag såg att han har väldigt hög inkomst. Då skulle han kunna betala något mer. Jag kan bara inte se att barnbidrag inte skulle räcka till kläder, jag la mycket mindre på mina barns kläder och de var alltid fint klädda. Då var det en del begagnat med också, men jag ser fördelar med det överhuvudtaget. Även om jag har råd att köpa nytt. Dels slipper man tycka att det är så synt när de sedan växer ur det så snabbt. Och framför allt så kan man vara säker på att kläderna inte bli mycket sämre efter första tvätt eller några få tvättar. Har själv köpt några (märkes-) kläder begagnade som höll hur länge som helst. 

Förresten, jag hoppas att alla dem där pengarna som han sparar, att de inte bara är på hans konto, så att det är hans pengar? Iofs har du ändå rätt till en del, men du bör ha koll på det där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:34:16 följande:
    Jag haf gett upp för länge sen att ha såna diskussioner face2face. Han pratar bort det och jag får aldrig prata till punkt.
    Det där är ganska allvarlig. Det måste ni ändra på om relationen ska hålla i längden. Om han avbryter dig igen - ryt till ordentligt! KRÄV att han låter dig prata till punkt. Om du inte gör det snart så kommer det alltid att vara så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:44:44 följande:
    Jag är 27, han är 38 och vi är gifta.

Äger inte boendet, vi kan köpa loss det om vi vill, men vi har planer på att flytta ändå, så kändes som onödigt mycket jobb..

Sparkontot är i hans namn, men vi är som sagt gifta, så det spelar väl ingen roll?

Hans släkt hade typ korsfäst honom om han lämnade mig, så tror inte den risken är direkt överhängande.. Tanken är ju att jag ska börja jobba när jag pluggat klart, så det är väl min backup antar jag.. Är alltid välkommen hos mina föräldrar om det verkligen skulle köra ihop sig..
    Ta reda på det, om det spelar någon roll! Med sparkontot alltså. Jag vet inte för jag har alltid haft gemensamma konton med mina partners. Även utan att vi haft barn ihop. 

Och du borde inte lita på att släkten blir arg på honom då. Folk gör så ändå, släkten lugnar sig igen. Att du kan bo hos dina föräldrar igen (med fyra barn?) är väl ingen bra plan B? En utbildning är bra, men man måste också komma in i arbetslivet i det yrket. 
  • AndreaBD
    Octavia skrev 2017-10-12 13:05:17 följande:

Annars: köp begagnat. Det går verkligen att fynda på andrahandsmarknaden. Jag köper bara saker som ser i stort sett nya ut och sparar rätt mycket pengar på det.

Precis! De ser ofta nya ut, ibland är de det också. Min äldste son hade en fas där han slet sönder många byxor. Han var väl 9 eller 10, och jag märkte att det fanns en massa dam-jeans i små storlekar som kvinnor uppenbarligen köpt, men aldrig kommit in i.  Och många jeans är ju ganska unisex, framför allt när det gäller barn. Så jag köpte några såna som såg jättefina ut. Fick väl bara göra dem lite kortare.
Svar på tråden Vägrar betala för kläder