• Alexi

Fast omfattas man av LSS har man kanske inte förmåga att helt förstå skillnaderna mellan daglig verksamhet och ett riktigt lönearbete. Skillnaderna i krav och förväntan är ju enorma.
    Så jag tycker inte vi ska tolka TS ord som hela bilden.

• Alexi
    Anonym (Jag vill) skrev 2017-10-13 16:54:03 följande:
    Vilka fördomar du har! Jag omfattas av LSS och har högt IQ. Alla inom LSS har inte fel på förstånd och tanke.
    De som har rätt till daglig verksamhet uppfyller en av dessa punkter:

1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
    2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom
  • Alexi

Snacka om att många i den här tråden inte förstår förutsättningarna. TS har sjukersättning, för att få det ska man ha en stadigvarande helt nedsatt arbetsförmåga. Dvs man bedöms inte kunna klara av minsta typ av arbete som är normalt förekommande på arbetsmarknaden, inte ens tio timmar i veckan.

TS har också autism och det faller inom LSS och ger rätt till viss typ av stöd. Stöd, inte rehabilitering alltså. Dessa insatser syftar till att höja livskvaliteten, inte leda till arbete.

Oerhört många i den gruppen som faller inom LSS skulle lätt bli isolerade om de inte erbjöds insatser. Alltså är daglig verksamhet fantastiskt och många trivs jättebra med det. Men det är helt irrelevant att prata om att ersättningen är oskälig osv, eftersom det helt enkelt kan ses som helt ideellt arbete. Dvs något man gör för att man vill och man tycker det är roligt och givande. Man är fullt fri att tacka nej om man vill.

Men sluta påstå att TS blir utnyttjad till den låga ersättningen osv, då har man inte fattat vad det går ut på.

Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?