• Tuggben

    Hjälp min ibs-mage, stressmage

    Jag har varit hos läkaren och gjort flera prover i olika omgångar under åren, inget hittades sist som vanligt och jag fick då diagnosen IBS.

    Jag får kramp, diarré och blir ibland även svettig och trött. Oftast efter intag av föda /vätska.

    Jag har ingen aning vad magen reagerar på och i perioder är det lugnare för att sen bli kaos och jag vågar knappt äta då för jag reagerar negativt på allt helt utan samband.

    I princip är jag alltid lös i magen och kan bli akut nödig på några sekunder, ursäkta den intima informationen. Någon gång har det hänt att magen är lugn och jag slipper vara lös men för det mesta kan jag göra nr 2 typ 5-6 ggr/dag, 15 gånger en dålig dag.

    Har provat fodmap lite halvt men det var så krångligt och jag märkte ingen skillnad men kanske borde prova helhjärtat. Har provat Imodium, det hjälper lite men jag får fortfarande ont. Har provat surkål/mjölksyrade grönsaker, kombucha, lactobaciller, hearing osv utan egentlig skillnad.

    Har provat Lchf, funkade ok men jag blev rätt illamående och lite ätstörd. Rawfood var visserligen gott men magen blev sjukt lös. Kör laktosfritt och ibland sockerfritt, ibland funkar det hyfsat ibland kan jag äta socker i mängder utan problem så jag vet inte om det gör skillnad egentligen.

    Det blir värre när jag har ångest eller stressar. Jag har en bakgrund med utbrändhet och äter stämningsstabiliserande medicin, vet inte om den kan paja magen?

    Är så less på att vara så styrd av min jädra mage!!

    Hjälp! Alla tips tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Hjälp min ibs-mage, stressmage
  • tvillingmammaVastmanland

    Mi n erfarenhet är att stressen måste bort , då fungerar magen. Meditation, yoga, midfulness, massage, lugna promenader......

  • Ibs kille

    Hej.
    Vet precis vad du går igenom. Har samma problem som du i ca 10års tid och fick en liten dos saroten utskriven och det fick dom högsta pikarna att minska och hjälpte mycket på vägen till vart jag är idag.
    slutade även att äta lök, paprika och minskade MYCKET på mitt socker intag.
    Tar idag endast en 1/4 dels imodium för att få magen i balans på morgnar som jag känner att det är något på G. att ta mer imodium än så gjorde bara att jag sköt och ökade problemet till nästa dag.

    En sak jag nästan glömde är att försök att visa din mage att det är du som bestämmer, börja hemma med att när de akuta problemen kommer försök att låta bli att gå på toa funkade bra på mig. ibs verkar vara mer psykiskt än fysiskt.

    Hopas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, om du förstår vad jag har skrivit är rätt kass på att formulera mig och ovan att skriva på forum.

    Mvh 

  • Snuttis2

    Hade defenitivt diskuterat med läkare om din nuvarande medicin och om den kan påverka magen negativt , kanske byta preparat ?

    Äter du granulat eller något annat som på ett snällt sätt hjälper tarmarna ? Anbars kan jag rek det finns receptfritt på apoteket.

    Äter du några hormoner ex preventivmedel ?

    Jag har själv ibs o haft mkt bekymmer med magen i perioder. Men konstaterat att majoriteten av besvären med smärta, kramper o toabesök försvinner när jag äter minipiller typ cerazette!

    Så jag tror faktiskt att jag har mer hormon mage än ibs.

    Mini piller innehåller progresteron i någon form och det har en lugnande verkan på glatt muskulatur vilket magen är uppbyggd av.

  • poppy19

    Min pappa har IBS, Gör såhär
    Uteslut följande:


    Kaffe
    Svart te
    Starka kryddor
    Grön paprika
    Bananer
    Alkohol (drick som mest 1 glas vin i veckan)

    Ät mindre kött, byt ut det du kan mot veggo alternativ.

    Stressa ned, ta minst 30 minuter att äta och 15 att smälta maten. Good luck!Skrattande
  • Swed123

    När jag började äta vegetariskt varje dag samt lite yoga på det så helt plötsligt började mina symptomer försvinna efter ca 2-4 månader kommer ej ihåg exakt hur lång tid det tog, så nu fortsätter jag med det :)

Svar på tråden Hjälp min ibs-mage, stressmage