• Meriall

Måste man doktorera två gånger?

Om man har dubbla masters och doktorerat i ena området men sedan vill forska i det andra, måste man läsa en hel till forskarutbildning då? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Måste man doktorera två gånger?
  • Jamesdio

Det beror ju på vad du tänkt forska i och om du har den kompetens som krävs? Är det två närliggande utbildningar eller har du doktorerat i franska och vill forska i biologi? Och hur du menar med att forska. Ska du söka en forskartjänst måste du ju uppfylla kraven de har eller ska du söka eget forskningsanslag måste du ju kunna visa ett trovärdigt forskningsprojekt och kanske lite pilotresultat? Eller tänker du göra en post-dok? Isåfall kan ju en breddning av din kompetens vara bra, om dina områden är närliggande.

• Meriall

Första är i neuropsykologi och andra i astrobiologi. Så inte jätterelaterat men mer än ditt exempel... kanske. Ja jag tänkte att kan jag på något sätt komplettera i astrobiologi för att slippa göra en till doktorstjänst på 4 år... jag har ju läst massa kurser i tex statistik och random allmänna forskargrejer och visat att jag kan få saker publicerade under doktorandtiden i psykologi. Tänkte på en postdoc i nya ämnet ja. Funderar både på hur relaterat ämnet måste vara (astrobiologi är ganska brett) och ifall jag kan räknas som behörig? Kanske mest det andra. För även om jag vrider det till att det finns en koppling i ansökan (och det ska ju gå att byta ämne lite till postdocen) så är ju ändå ena i psykologi och andra i biologi som huvudämne. (Jag har alltså en master i molekylärbiologi också).

• Jamesdio

Hm. Ja detta kan nog bara berörd institution svara på!

Astrobiologi? Vad är det? (Har själv en Fil Dr i biologi, inriktning ekotoxikologi och där hade man nog kunnat ta in Postdocs med doktorsexamen i närliggande områden som tex  i molekylärbiologi, mark- och miljövetenskap, veterinär, kemi, apotekare mm om man hade läst grundkurser i toxikologi/ekotoxikologi. 

• Meriall
    Jamesdio skrev 2017-10-17 12:59:37 följande:

Hm. Ja detta kan nog bara berörd institution svara på!

Astrobiologi? Vad är det? (Har själv en Fil Dr i biologi, inriktning ekotoxikologi och där hade man nog kunnat ta in Postdocs med doktorsexamen i närliggande områden som tex  i molekylärbiologi, mark- och miljövetenskap, veterinär, kemi, apotekare mm om man hade läst grundkurser i toxikologi/ekotoxikologi. 

Det handlar om livets uppkomst och evolution på jorden och potentiellt utanför jorden. Även kopplat till ekologi/miljö och sådant. Tror alla naturvetenskaper plus filosofi ingår så det är ju tvärvetenskapligt men just psykologi och samhällsvetenskap har kanske inte så naturlig plats.

Låter ju positivt att ni är öppna för det :) Då kanske fler är öppna för liknande.
  • Iarwain

Det måste nog berörd institution besvara.
    De har totalt ansvar i hur de utser doktorstitlar.

Rent strikt är väl inte en forskartjänst (doktorandtjänst) krav på doktorspromovering. Utan det är avhandlingen(/arna) som räknas.

• Jamesdio
    Iarwain skrev 2017-10-17 19:26:39 följande:

Det måste nog berörd institution besvara.
    De har totalt ansvar i hur de utser doktorstitlar.

Rent strikt är väl inte en forskartjänst (doktorandtjänst) krav på doktorspromovering. Utan det är avhandlingen(/arna) som räknas.

Doktorandtjänst (forskarutbildning) = du studerar till Doktor i ämnet, normalt sett 4 års heltid eller 5 år som då inkluderar 1 års undervisning på institutionen. När du är färdig och har producerat ett antal forskningsartiklar och skrivit din avhandling lägger du fram den för granskning, du doktorerar. När du har blivit godkänd får du ut examensbevis och titeln Filosofie (eller Teknologie, eller Medicine osv) doktor, sedan kan man gå på promovering som endast är en ceremoni om man vill, valfritt.

Post-doc är som det antyder något man gör efter att man har doktorerat och fått en Dr-titel. Detta är en tidsbegränsad anställning (max 2 år har jag för mig) som forskare företrädesvis på en annan institution än där man doktorerade med syfte att bredda och fördjupa sin forskning, samt bli en självständig forskare.

Forskartjänst kan man få om man har en Dr-titel, samt uppfyller alla övriga krav som den som utlyser tjänsten definierar. 
  • Kjell2
    Meriall skrev 2017-10-15 20:48:12 följande:

Om man har dubbla masters och doktorerat i ena området men sedan vill forska i det andra, måste man läsa en hel till forskarutbildning då? Eller hur funkar det?

Hänger väl på om den andra instutionen vill ge dig en tjänst baserat på dina meriter. Forskartjänster är ofta väldigt attraktiva och konkurensen kan vara hård. Du får kolla med instutionen.
  • Kjell2

Jag har bekanta och vänner som disputerat inom ett område och sen fortsatt inom ett angränsande område. T ex kemi och farmakologi, matemetik och teoretisk fysik.

Svar på tråden Måste man doktorera två gånger?