• HenkeUlven

    Skaffa hund

    Jag tänkte skaffa hund, har bra mark och har fler frågor egentligen. 
    Min första är om man ska skaffa två hundar direkt? Det känns som om det är lika bra att de får en lekkamrat direkt. Vilket kön ska man skaffa. Har kollat på Rottweilers då det är lite för vakt också.

    Den andra frågan var om man får man muta in, sin egen, mark för att hundarna ska kunna springa fria och inte bli överkörda, det går en större väg precis i närheten.

    Vänligaste Henke


    Hunden är mer lojal än någon människa någonsin kan va!
  • Svar på tråden Skaffa hund
  • moaguuun

    Lika bra att skaffa två direkt? Vet du hur mycket jobb det är att ha hund? Göra en valp rumsren? Det är ett heltidsarbete. 

  • lissaaaaa

    Rottweilersär bra om du inte vill träna så mycket.
    vaktbolag och liknande har bytt då rottweilersär bekväma av sig.
    Visst lite vakt när någon knackar på sen lägger dom sig igen när folket gått in.

  • Jemp

    Nej, en i taget. Ingen rottweiler om du inte vill jobba med den. Ingen hund med äkta vakt (dvs utöver larmande) om du inte är medveten om vilket ansvar det är.

  • Betty Boop

    Har du någon hundvana? Har du haft hund förut? Är du ensamstående eller är ni ett par/familj som ska skaffa hund?

  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2017-10-16 20:18:27 följande:

    Jag tänkte skaffa hund, har bra mark och har fler frågor egentligen. 
    Min första är om man ska skaffa två hundar direkt? Det känns som om det är lika bra att de får en lekkamrat direkt. Vilket kön ska man skaffa. Har kollat på Rottweilers då det är lite för vakt också.

    Den andra frågan var om man får man muta in, sin egen, mark för att hundarna ska kunna springa fria och inte bli överkörda, det går en större väg precis i närheten.

    Vänligaste Henke


    Vad är syftet med hundköpet? Hur mycket erfarenhet och intresse av bruks/vakthundar har du och hur mycket tid tänker du lägga ner på aktivering av hunden/hundarna?
    Visst får du hägna in din mark men att hägna in så det blir 100% rymningssäkert är ju ett jättejobb så hundarna varken kan gräva sig ut eller klättra över.
    Dom flesta hundar med en ägare som jobbar med dom behöver varken stora ytor att springa fritt på ensamma eller en hund till i familjen att leka med. 
  • Lönnsirap

    Du bör inte skaffa två valpar samtidigt. Det blir två lekkamrater som inte kommer vara lätta att uppfostra. Det finns en anledning till att folk inte tar två hundar samtidigt.

    När du hägnar in tomten tänk på att den genomsnittliga hunden hoppar 2-3 gånger sin egna höjd och att hundar är uppfinningsrika med att gräva...

  • HenkeUlven

    Bra att veta. Tänka skaffa två så den ena inte blev ensam. Hur långt intervall ska man skaffa den andra om man vill ha två hundar för det är tanken och det har inte blivit av än men nu är det dags har vi tänkt. 

    Exempel på raser? Har ganska stor yta för dem? 

    Tackar på förhand. 

  • Jemp
    HenkeUlven skrev 2017-11-27 18:18:46 följande:

    Bra att veta. Tänka skaffa två så den ena inte blev ensam. Hur långt intervall ska man skaffa den andra om man vill ha två hundar för det är tanken och det har inte blivit av än men nu är det dags har vi tänkt. 

    Exempel på raser? Har ganska stor yta för dem? 

    Tackar på förhand. 


    Marken har inte så stor betydelse. Om du inte ska jaga dvs. De ska ju ändå ha promenader dagligen.

    Du har inte svarat på vad du ska ha hunden/hundarna till, hur de ska aktiveras osv så det går inte att föreslå nån ras. Det är inga bur/hagdjur.
  • HenkeUlven
    Betty Boop skrev 2017-10-16 20:34:44 följande:

    Har du någon hundvana? Har du haft hund förut? Är du ensamstående eller är ni ett par/familj som ska skaffa hund?


    Vi är ett par och har haft hund hela livet och har god hand med dem, men har aldrig haft två och inte så stora jag tänkte skaffa nu. 
Svar på tråden Skaffa hund