Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Skaffa hund

HenkeUlven skrev 2017-10-16 20:18:27 följande:

Jag tänkte skaffa hund, har bra mark och har fler frågor egentligen. 
    Min första är om man ska skaffa två hundar direkt? Det känns som om det är lika bra att de får en lekkamrat direkt. Vilket kön ska man skaffa. Har kollat på Rottweilers då det är lite för vakt också.

Den andra frågan var om man får man muta in, sin egen, mark för att hundarna ska kunna springa fria och inte bli överkörda, det går en större väg precis i närheten.

Vänligaste Henke

Vad är syftet med hundköpet? Hur mycket erfarenhet och intresse av bruks/vakthundar har du och hur mycket tid tänker du lägga ner på aktivering av hunden/hundarna?
    Visst får du hägna in din mark men att hägna in så det blir 100% rymningssäkert är ju ett jättejobb så hundarna varken kan gräva sig ut eller klättra över.
    Dom flesta hundar med en ägare som jobbar med dom behöver varken stora ytor att springa fritt på ensamma eller en hund till i familjen att leka med. 
  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-17 20:49:36 följande:

Det har inte blivit av än men nu ska det bli två hundar snart. Inom ett år måste ha klart med planeringen. Jobb och sånt går ej med två valpar och det blir Rotweiler eller nån annan hund man kan ha som sällskap men med vaktinstinkter. 

Rotweiler och Shäfer gillar jag båda. Har någon annan förslag på bra hund för en gård / hus med lite tomt.

För att kunna ge dig förslag på raser måste jag veta hur mycket tid på motion och aktivering du tänker lägga dagligen och vilken form av aktivering du tänkt dig ?
  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-18 15:18:03 följande:
    Är osäker på hur man får dem så bra men jag hade en hund som aldrig lämnade min sida hon höll sig alltid inom några meter och sprang hon iväg kom hon när jag ropade. Gissar jag hade lite tur med henne hon var jättesnäll under de 10 år jag hade henne var det inte problem alls med något vill jag minnas. 
    Har fortfarande inte fått något svar ang hur mycket tid du tänker lägga på aktivering och i vilken form? Tänker du inte jobba med hundarna utan bara gå promenader så ska du titta på rasgrupp 9 dvs sällskapshundar. Bruks och vakthundar kräver mycket av sin ägare för att vara balanserade och trevliga.
  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-22 13:05:58 följande:

Ingen erfarenhet alls av två hundar men av en från tidigare. Så långt har vi inte tänkt och det beror på vilken hundras det blir också hur motionen ska se ut .

Även om motion är viktigt så är det ju kravet på den mentala aktiveringen som är viktig när man väljer ras. Är du beredd att lägga tid på spår, lydnad, sök, nosework osv och har du kunskapen eller intresset att gå kurser för att lära dig?
Svar på tråden Skaffa hund