• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Sopp
    ostbågen skrev 2018-07-28 16:31:32 följande:

Ja det är nog väldigt individuellt hur länge man vill stanna (och får) har tänkt stanna tills jag känner att det känns okej att faktiskt åka hem och att amningen funkar bra. Hoppas på att kunna amma men man vet ju aldrig hur det går.

Nej har varit oerhört lite känningar idag, inte för att jag haft så mycket annars men nu är det verkligen ingenting. Blir nästan besviken när jag måste på toan och inte är lös i magen (känns som att alla nämner att de blivit det när det närmar sig?). Min slempropp har inte ens lossnat... Hoppas det kan dra igång ändå utan dessa saker. Ja jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dig om jag känner som jag gör i bf+5. Har slutat svara alls när folk skriver och frågar nu, orkar inte med hur jobbiga dom kan vara. Konstigt att de inte fattar själva. :D

Jag är inte ens lös i magen längre. Så less! Om det är någon ?tröst? blev jag aldrig lös i magen med andra, men då kom bajset ut när jag skulle krysta istället ... ska nog be om lavemang denna gång om jag inte vart lös innan, min BM hävdade att jag då absoluuuuut inte skulle bry mig om lite bajs på förlossningen men jag tyckte verkligen att det var förnedrande att ligga där o bli torkad i rumpan mitt i allt
  • ostbågen
    Sopp skrev 2018-07-28 18:53:15 följande:

Jag är inte ens lös i magen längre. Så less! Om det är någon ?tröst? blev jag aldrig lös i magen med andra, men då kom bajset ut när jag skulle krysta istället ... ska nog be om lavemang denna gång om jag inte vart lös innan, min BM hävdade att jag då absoluuuuut inte skulle bry mig om lite bajs på förlossningen men jag tyckte verkligen att det var förnedrande att ligga där o bli torkad i rumpan mitt i allt

Har tänkt på det där med lavemang och ska be om det när jag kommer in, känner att det sista jag behöver är att bajsa i den situationen. Sen så visst kommer det säkerligen lite för många som de inte ens vet om själva men det är ju skillnad på lite och att verkligen bajsa. Min bm sa självmant "lavemang får man när man kommer in om man vill ifall man varit förstoppad" så ska hävda en veckas förstoppning haha.
  • Längtar17
    ostbågen skrev 2018-07-28 19:13:34 följande:

Har tänkt på det där med lavemang och ska be om det när jag kommer in, känner att det sista jag behöver är att bajsa i den situationen. Sen så visst kommer det säkerligen lite för många som de inte ens vet om själva men det är ju skillnad på lite och att verkligen bajsa. Min bm sa självmant "lavemang får man när man kommer in om man vill ifall man varit förstoppad" så ska hävda en veckas förstoppning haha.

Det här har jag inte ens tänkt på. Men blir det inte ännu värre med lavemang? Eller tar en det då så pass tidigt att en hinner tömma?
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 19:34:26 följande:
    Det här har jag inte ens tänkt på. Men blir det inte ännu värre med lavemang? Eller tar en det då så pass tidigt att en hinner tömma?
    Jag har aldrig tagit det men vet att det dröjer 10-20(?) min innan man behöver springa på toan och har jag förstått det rätt så kommer det mesta ut då. Så om man kommer in och det konstateras att hela förloppet kommer gå superfort kanske det inte är någon idé men förhoppningsvis ska man väl inte vara med om en sån raketförlossning.
    Man kan ju annars köpa så man har hemma och ta innan man åker in om man känner sig mer bekväm med det. 
    Där jag ska föda finns det inga förlossningsrum med eget badrum/toa så man delar ute i "korridoren" annars kör de in en toastol på rummet, känns ju sådär att lösbajsa i en sån... känner nu att jag kanske ska överväga att köpa hem ändå.
  • Sopp

Man kan ju köra lite laktulos hemma, om man tar lite på morgonen bara så blir det lite lagom fart på tarmarna :) som jag förstått det så är det ett naturligt preparat, typ koncentrerat plommonjuice

• Längtar17
    ostbågen skrev 2018-07-28 19:49:27 följande:

Jag har aldrig tagit det men vet att det dröjer 10-20(?) min innan man behöver springa på toan och har jag förstått det rätt så kommer det mesta ut då. Så om man kommer in och det konstateras att hela förloppet kommer gå superfort kanske det inte är någon idé men förhoppningsvis ska man väl inte vara med om en sån raketförlossning.

Man kan ju annars köpa så man har hemma och ta innan man åker in om man känner sig mer bekväm med det. 

Där jag ska föda finns det inga förlossningsrum med eget badrum/toa så man delar ute i "korridoren" annars kör de in en toastol på rummet, känns ju sådär att lösbajsa i en sån... känner nu att jag kanske ska överväga att köpa hem ändå.

Har bara tagit microlax en gång och upplever att jag blev lite okontrollerad i magen nåt dygn efter så blir lite rädd att det skulle göra det värre i mitt fall. Vågar nog inte ta nåt utan chansar på att personalen får stå ut helt enkelt...
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 19:57:42 följande:
    Har bara tagit microlax en gång och upplever att jag blev lite okontrollerad i magen nåt dygn efter så blir lite rädd att det skulle göra det värre i mitt fall. Vågar nog inte ta nåt utan chansar på att personalen får stå ut helt enkelt...
    Men oj... så vill man ju inte att det ska bli heller. Nu blev jag lite kluven, får hoppas att kroppen ser till att tömma sig bäst det går när det hela startar. Ja personalen är så van vid allt möjligt så tror inte att de bryr sig det minsta. :)
  • Perpen

Inför första förlossningen oroade jag mig lite över bajs också. Och mycket riktigt så kom det lite. Men det var innan krystfasen och jag märkte det inte ens förrän barnmorskan nämnde det. Inget kritiskt eller så alls utan hon bara berättade det (antagligen så att jag skulle förstå varför de torkade mig i rumpan). Men det var ingen pinsam situation och det var över på mindre än en minut. Helt odramatiskt. Dessutom brydde jag mig inte om det ändå för det enda jag brytt mig om är att uthärda värkarna.

Vid andra förlossningen kom det inget alls. Men hade det gjort det hade jag nog inte brytt mig ändå. Eller ens märkt det för värkarbetet var så galet intensivt att jag var knappt medveten om något annat än värkarna. Tänker inte göra något förebyggande åt magen denna gång heller. Vill inte reta upp den med lavemang i onödan. Om inte jag hinner bli galet förstoppad i typ en vecka då kan det ju behövas förstås. :)

• Längtar17
    ostbågen skrev 2018-07-28 20:04:44 följande:

Men oj... så vill man ju inte att det ska bli heller. Nu blev jag lite kluven, får hoppas att kroppen ser till att tömma sig bäst det går när det hela startar. Ja personalen är så van vid allt möjligt så tror inte att de bryr sig det minsta. :)

Kanske ta förebyggande redan nu om det är trögt? Inte meningen att komplicera, min mage funkar ibland lite konstigt.

Har haft mycket sammandragningar idag och tryck ned mot ljumskarna. Men la mig en stund och nu verkar det lagt sig.
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 20:26:15 följande:

Kanske ta förebyggande redan nu om det är trögt? Inte meningen att komplicera, min mage funkar ibland lite konstigt.

Har haft mycket sammandragningar idag och tryck ned mot ljumskarna. Men la mig en stund och nu verkar det lagt sig.

Ja jag ska nog göra det, iaf äta sånt som kan hjälpa till lite osv.

Jag hade lite känning i ländryggen förut men borta nu och sammandraningar har jag nästan konstant sedan en tid tillbaka men de gör inte ont eller så bara jobbigt att ha en stenhård boll till mage. Känt i ljumskarna men inte så många gånger idag. Nu är det endast SD och det andra är bortblåst.