• ABC73

Skrivläxor årskurs 3

Undrar lite över vilken typ av skrivläxor era barn har/har haft i åk 3.

Sonen ska varje vecka skriva en kort sammanfattning av veckans läsläxa. Den korta sammanfattningen ska dock vara 8-15 meningar (på en text som är ca 6 sidor med en del bilder).
    Utöver det ska han svara på några enkla frågor om texten.

Han ska dessutom göra en annan skrivuppgift som varierar mellan veckorna. Hittills har det bl.a. handlat om att hitta på en berättelse relaterad till kapitlet han läst, att hitta på en saga och att skriva en bokpresentation.

Till saken hör att de enligt honom inte gått igenom hur man skriver en sammanfattning eller en bokpresentation. Tror att de förra året gick igenom lite om hur man skriver en berättelse eller en saga. De har fått en ny lärare, och det känns lite som om den nya läraren ställer betydligt högre krav, utan att se till att eleverna fått med sig allt de behöver för att uppfylla dessa krav.

Kan saga att det är minst sagt kämpigt att få läxan gjord, och tar mycket tid och energi från både oss och sonen. Han får skriva de längre texterna på datorn och sedan skriva av dem i sin skrivbok, och jag har fått leka lärare och förklarat hur man ska tänka när man skriver en sammanfattning eller en bokpresentation.

• Svar på tråden Skrivläxor årskurs 3
  • tvillingmammaVastmanland

Låter avancerat för att vara i tredje klass. Men nyttigt. Mina barn fick inte så avancerade läxor men så fick de det också tufft när de började högstadiet. Det är väl jättebra att du kan hjälpa honom. Det ni gör nu har ni igen senare under skolgången.

• scanmia

Prata med läraren. Hur mycket tid per dag är rimligt att lägga på läxor? Hur självständiga är det meningen att uppgifterna ska vara? Vissa betraktar läxorna som något som ska klaras av helt på egen hand medan andra, helt tvärt emot, ger uppgifter som kräver så mycket hjälp och feedback att de inte platsar i ett klassrum med flera elever.

Det låter som om du och sonen har en konfliktfylld läxsituation just nu. Hur kan du ändra på det? Kan någon annan vara läxhjälp? Kan du inta en mer påhejande och uppmuntrande roll? Ta hjälp av tidtagarur, belöningar, appar...?

Allmänna tips är att se till att sonen har en lugn plats att göra läxan på. Se till att allt material (pennor, papper, suddgummin, etc) finns tillgängliga. Hjälp till att bryta upp läxan in mindre bitar och planera strategiskt. Hjälp sonen att se vad meningen och slutmålet med övningen är - sätt det i ett sammanhang. Hjälp till med saker som stöttar, men som inte tar över inlärningen. Om huvudmålet med skrivövningen är att lära sig berätta och tänka kreativt, så kanske det inte skadar om du låter honom diktera sin berättelse för dig? Om målet är att lära sig skriva läsligt och forma korrekta meningar så kan ni spåna fram en rolig historia tillsammans som han sedan får ta ner på papper för egen maskin.

I åk tre har mina barn bara haft skrivläxor som varit längre än några meningar bara någon gång per månad. 

• ABC73

Vi ska ha utvecklingssamtal snart, och frågade här just eftersom det känns som det är rätt så mycket för åk 3.

I nuläget delar vi upp läxan i mindre bitar, jobbar på datorn för att lätt kunna ändra, jag hjälper till med stödord, anteckningar och mindmaps och avklarade bitar ger extra speltid. Vi sitter med och uppmuntrar och stöttar.

Det är ändå kämpigt för sonen, och en hel del av tiden går åt att hantera frustrationen över att behöva skriva så mycket.

• scanmia

Bara en tanke: kan det vara så att din son har svårt att fokusera och få saker gjorda i klassrummet på skoltid och att det är därför han har så mycket hemläxa? I sådana fall är det ju ett skolproblem mer än ett läxproblem och utvecklingssamtalet kan gälla mer hur man underlätta att få arbetet gjort i skolan. 

Personligen tycker jag inte att en 9-åring regelbundet ska behöva lägga mer än en halvtimme om dagen på läxor. Särskilt med tanke på hur lite läxläsning enligt studier bidrar till god inlärning och akademiska resultat. Ibland får man stå upp mot läraren och säga att du har X minuter läxtid (med engagerad förälder) per dag. Hur vill läraren att ni ska använda den tiden för att få ut det mesta av den?

• tvillingmammaVastmanland

Mmmm håller delvis med er. Men samtidigt tror jag läxor haft stor nytta för vår son. Genom att vi har kunnat hjälpa honom att koncentrera sig och angripa problemet. En lärare med många barn kan ju aldrig ägna sig en halvtimme åt just ditt barn.

• ABC73

Skulle vi slå ut de vanliga läxorna över 5 dagar borde de definitivt inte ta mer än 30 min. per dag.

Själva skrivningen tar ju oftast 0,5-1 h, däremot är det betydligt mer tid som går åt till uppstart, hantering av frustration, förklaringar, peppande etc.

Just skrivläxan han får är en helt separate läxa som de inte arbetar med i skolan. Känns lite som att en hel del av skrivträningen som förra året låg under lektionstid nu hamnar i läxan.

Sonen är ju också lite ojämn i kunskaper och intresse, där skrivning för hand fortfarande kan vara jobbigt, medan matten är för lätt, så han slipper i alla fall matteläxan.

• pigglet

Jag tycker det låter jättemycket.
    I åk 3 har de oftast haft en läxbok där de skulle göra 1 uppslag. Blandade uppgifter, lite räkning, lite skriva, ordlekar osv. Tog ca 10-20 minuter kanske.

Någon gång några engelskaglosor, ibland något arbetsblad i matte. Sällan skriva texter. Sällan tog läxan mer än 30 minuter/vecka. Undantaget är när de har läs-vecka, då ska det läsas minst 15 minuter/dag må-tors, så då blir det minst 1 timme. Men för våra barn har det inte riktigt räknats som läxa, de läser mer än så ändå.

• ABC73

Sonen har varje vecka utöver skrivläxan även läsläxa (läsa kapitlet i läsboken högt för oss), veckans ord och uttryck (ca 10 ord för diktamen) och ca 10 engelska glosor.
    Dessutom har de i läxa att öva på en tabell i veckan, vilket vi skippar då han redan kan multiplikation. Istället ger jag honom några svårare multiplikations- eller divisionstal när vi t.ex. väntar på bussen.
    Måste erkänna att högläsningen också ligger lågt på priolistan. Då och då läser vi lite högt för varandra eller så läser han lite för lillasyster.

Läs- och skrivläxan och veckans ord är fredag-onsdag, glosorna måndag-onsdag.

Då han går på en musikskola övar han också 10-15 min/dag.

Förra helgen skulle han dessutom förbereda fakta och bilder för ett mindre geografiarbete under den kommande veckan. Där hjälpte jag honom med att leta reda på material,  skrev ut det åt honom och gjorde en liten mindmap.

• Duckan

Min dotter hade läs och skrivläxa en gång i veckan i åk 3. De fick även skriva recensioner av böcker, men inte varje vecka.

• ABC73

Förra året hade de också läs- och skrivläxor, men då var skrivläxorna kortare och enklare.

Dessutom fanns det ofta en koppling mellan arbetet de gjort i arbetsboken i svenska under skoltid och skrivläxan. I år verkar de inte använda någon arbetsbok i svenska, och jag vet inte riktigt hur arbetet är upplagt.

• Stårschan

Det låter ju jättebra, för skrivning måste nötas in för att bli bra. Min äldsta dotter hade det upplägget, och skriver nu både läsligt och välformulerat. Den yngre dottern hade oturen att hamna i en klass där lärarna var av den flummiga typen, som vägrade rätta stavfel och som varken gav skrivläxor, läsläxor eller (i mellanstadiet) glosläxor. Hon är hopplöst efter. Det var svårt att motivera henne till studier hemma eftersom "fröken har sagt att vi inte behöver". Hade inte klassammanhållningen och den sociala biten varit så bra hade vi nog bytt skola.

• ABC73

Antagligen är det just "nötningen" lärarna är ute efter Syfte och mål med just skrivläxan har inte förmedlats till oss föräldrar. Hade dock varit bra om de gick igenom och gjorde en del övningar i skolan för att faktiskt lära sig hur de ska skriva sammanfattningar, bokpresentationer, sagor m.m., och fick med "teorimaterial" med tillhörande skrivläxa hem.

Helt OK att förstärka och nöta vissa moment hemma, men alla barn har inte föräldrar som kan hjälpa dem med grunderna. De lärandemodeller jag sett har oftast gått ut på "genomgång- träning- repetition/förbättringar/utökningar". Skulle gärna se mer av genomgång och viss träning i skolan innan träningen hemma.

Svar på tråden Skrivläxor årskurs 3