Inlägg från: ABC73 |Visa alla inlägg
  • ABC73

    Skrivläxor årskurs 3

    Undrar lite över vilken typ av skrivläxor era barn har/har haft i åk 3.

    Sonen ska varje vecka skriva en kort sammanfattning av veckans läsläxa. Den korta sammanfattningen ska dock vara 8-15 meningar (på en text som är ca 6 sidor med en del bilder).
    Utöver det ska han svara på några enkla frågor om texten.

    Han ska dessutom göra en annan skrivuppgift som varierar mellan veckorna. Hittills har det bl.a. handlat om att hitta på en berättelse relaterad till kapitlet han läst, att hitta på en saga och att skriva en bokpresentation.

    Till saken hör att de enligt honom inte gått igenom hur man skriver en sammanfattning eller en bokpresentation. Tror att de förra året gick igenom lite om hur man skriver en berättelse eller en saga. De har fått en ny lärare, och det känns lite som om den nya läraren ställer betydligt högre krav, utan att se till att eleverna fått med sig allt de behöver för att uppfylla dessa krav.

    Kan saga att det är minst sagt kämpigt att få läxan gjord, och tar mycket tid och energi från både oss och sonen. Han får skriva de längre texterna på datorn och sedan skriva av dem i sin skrivbok, och jag har fått leka lärare och förklarat hur man ska tänka när man skriver en sammanfattning eller en bokpresentation.

  • Svar på tråden Skrivläxor årskurs 3
  • ABC73

    Vi ska ha utvecklingssamtal snart, och frågade här just eftersom det känns som det är rätt så mycket för åk 3.

    I nuläget delar vi upp läxan i mindre bitar, jobbar på datorn för att lätt kunna ändra, jag hjälper till med stödord, anteckningar och mindmaps och avklarade bitar ger extra speltid. Vi sitter med och uppmuntrar och stöttar.

    Det är ändå kämpigt för sonen, och en hel del av tiden går åt att hantera frustrationen över att behöva skriva så mycket.

  • ABC73

    Skulle vi slå ut de vanliga läxorna över 5 dagar borde de definitivt inte ta mer än 30 min. per dag.

    Själva skrivningen tar ju oftast 0,5-1 h, däremot är det betydligt mer tid som går åt till uppstart, hantering av frustration, förklaringar, peppande etc.

    Just skrivläxan han får är en helt separate läxa som de inte arbetar med i skolan. Känns lite som att en hel del av skrivträningen som förra året låg under lektionstid nu hamnar i läxan.

    Sonen är ju också lite ojämn i kunskaper och intresse, där skrivning för hand fortfarande kan vara jobbigt, medan matten är för lätt, så han slipper i alla fall matteläxan.

  • ABC73

    Sonen har varje vecka utöver skrivläxan även läsläxa (läsa kapitlet i läsboken högt för oss), veckans ord och uttryck (ca 10 ord för diktamen) och ca 10 engelska glosor.
    Dessutom har de i läxa att öva på en tabell i veckan, vilket vi skippar då han redan kan multiplikation. Istället ger jag honom några svårare multiplikations- eller divisionstal när vi t.ex. väntar på bussen.
    Måste erkänna att högläsningen också ligger lågt på priolistan. Då och då läser vi lite högt för varandra eller så läser han lite för lillasyster.

    Läs- och skrivläxan och veckans ord är fredag-onsdag, glosorna måndag-onsdag.

    Då han går på en musikskola övar han också 10-15 min/dag.

    Förra helgen skulle han dessutom förbereda fakta och bilder för ett mindre geografiarbete under den kommande veckan. Där hjälpte jag honom med att leta reda på material,  skrev ut det åt honom och gjorde en liten mindmap.

  • ABC73

    Förra året hade de också läs- och skrivläxor, men då var skrivläxorna kortare och enklare.

    Dessutom fanns det ofta en koppling mellan arbetet de gjort i arbetsboken i svenska under skoltid och skrivläxan. I år verkar de inte använda någon arbetsbok i svenska, och jag vet inte riktigt hur arbetet är upplagt.

  • ABC73

    Antagligen är det just "nötningen" lärarna är ute efter Syfte och mål med just skrivläxan har inte förmedlats till oss föräldrar. Hade dock varit bra om de gick igenom och gjorde en del övningar i skolan för att faktiskt lära sig hur de ska skriva sammanfattningar, bokpresentationer, sagor m.m., och fick med "teorimaterial" med tillhörande skrivläxa hem.

    Helt OK att förstärka och nöta vissa moment hemma, men alla barn har inte föräldrar som kan hjälpa dem med grunderna. De lärandemodeller jag sett har oftast gått ut på "genomgång- träning- repetition/förbättringar/utökningar". Skulle gärna se mer av genomgång och viss träning i skolan innan träningen hemma.

Svar på tråden Skrivläxor årskurs 3