Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?

Jag, en tjej på 26, ointresserad av relationer, vill aldrig ha en man (eller kvinna för den delen). Jag älskar att bo själv, vara själv, mysa ensam framför tv:n. Jag pysslar med eget flera timmar varje dag, på jobbet brukar jag längta hem till ensamheten.

... trots allt det där har jag alltid viljat ha barn. Varför? Jag förstår det inte riktigt själv. Jag gillar barn, men det känns som att det skulle vara en garanti till flera år av att aldrig må helt bra. Jag lyckas inte slå bort tanken, för kroppen och hjärnan beter sig som att den vill ha barn.

Hur intalar man sig själv till att man inte vill ha barn??

• Svar på tråden Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?
  • Anonym (Jenny)
    Meriall skrev 2017-10-18 18:04:02 följande:
    Du kanske kan prova vara avlastningsfamilj/barnvakt. Antingen gillar du inte grejen och då blir det nog lättare att släppa tanken eller så gör du det och då kan du skaffa barn.
    Hur enkelt är det att bli avlastningsfamilj? Kan man vara ensam på det? Jag antar att jag kan googla.

Jag bor på landet så jag är inte speciellt lättillgänglig för andra om det är bara över dagen eller så.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-18 18:42:59 följande:
    Du kan ju ändra dig men om inte kan man ju faktiskt skaffa barn själv nu. Kanske inte när en är så ung dock men du kan ju lugnt vänta med detta med barn till du är 30-35.
    Det är ju just det som är problemet, att om jag vill så kan jag. Jag vill inte vilja ha barn! Jag vill släppa tanken helt, jag vill känna att det inte är för mig.
  • Anonym (Jenny)

Kanske finns någon som har lyckats med det själv? Att gå från att vilja ha barn till att inte vilja ha barn?

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-18 20:48:33 följande:
    Alltså, va? Antingen vill en väl ha barn och då försöker man skaffa det eller så vill en inte ha barn. Om du inte vill ha barn men ha någon att ta hand om, skaffa hund eller något. 
    helveteeeee skrev 2017-10-18 20:49:15 följande:
    skaffa hund

Gillar inte hundar.

Jag känner att jag vill ha barn, men logiken säger att jag skulle avsky att ha barn, att aldrig ha egentid etc, jag skulle gå under.
    Jag ville främst ha råd om hur man vänder tankarna, hur man blir av med barnlängtan.
  • Anonym (Jenny)
    annabellelee skrev 2017-10-18 20:50:19 följande:
    Inse att det till 90% är en socialt konstruerad önskan, eftersom samhället vill tvinga in alla i samhällsnormen av heterosexuella seriemonogama förhållanden med 2
    barn. Inse att världen knappast blir en bättre plats med ännu fler barn.

Hitta något som gör att ditt liv känns meningsfullt.
    Tyvärr är min bild av det hela mest uppbyggd av min egen fantasi, jag har aldrig viljat ha ett förhållande, men barn har jag tyckt om och viljat ha sedan jag var barn, någon som var hälften jag, någon att lära om livet osv.
    Jag är fullt medveten om att världen är överbefolkad, att jag inte är en person som skulle hantera 0 egentid speciellt bra samt att det skulle kosta massa pengar att insemineras om och om igen tills det tar sig. Trots allt det där så säger hjärnan fortfarande "oj, vad fint att ha ett barn, det måste jag ha någon dag".

Jag har försökt tänka ut något som skulle fylla mitt liv på ett lika intensivt vis, eller hur man nu ska uttrycka det, men hittills verkar det inte riktigt ha någon effekt. Har du några förslag på något som skulle fylla det "rummet i själen"?

Tack för ditt svar, du är nog den första som faktiskt svarade helt på det jag frågade om :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-18 21:01:36 följande:
    Du kommer ångra dig om du inte skaffar barn, eftersom att du vill ha det. Det behöver inte kosta pengar, jag vet en kvinna som fick x antal försök gratis. Om en bara är över en viss ålder tror jag det är. Du är ju bara 26 år, varför inte släppa tanken på barn ett par år och så får du se om du fortfarande vill ha barn när du är runt 30 år.
    Det är ju just därför jag vill bli av med tankarna helt! Vissa lyckas ju, hur gör dom?

Att det skulle kosta pengar är mer bara ett litet faktum som jag tog upp för att det känns som att jag borde veta bättre, det finns verkligen ingen bra anledning till varför jag skulle skaffa barn, mer än att "min hjärna verkar vilja det". Även om det skulle ge något trevligt så skulle väldigt mycket annat bli mycket sämre.

En anledning till att jag vill bli av med tanken redan nu är väl för att jag planerar att flytta till min drömort inom kort, och om jag ska ha barn behövs det åtminstone ett extra sovrum, jag är en sådan som helst bor så litet som möjligt, så jag vill bli av med tankarna på barn, jag vill inte känna att jag gör något fel när jag köper en liten bostad där jag ska leva och dö.
  • Anonym (Jenny)
    helveteeeee skrev 2017-10-18 20:52:05 följande:
    en vandrande pinne då
    Neje
    helveteeeee skrev 2017-10-18 21:02:24 följande:
    skaffa nu, så hinner du vara fri sen

Nja, nej. Jag vill inte offra mitt liv
  • Anonym (Jenny)

Tack för era svar, trots att ni inte svarar på frågan. Jag vill inte "vänta och se", jag vill bli av med känslan.

Jag gillar att drömma om framtiden, jag vill inte att mitt huvud fylls mer av något jag skulle må bättre utan.

• Anonym (Jenny)
    Mawa skrev 2017-10-22 11:39:07 följande:
    Läs denna artikel i DN från år 2013:

www.dn.se/insidan/inte-sjalvklart-att-barn-go.../
    Man måste logga in för att läsa den, verkar det som. Men att döma av titeln så är det ju vad jag pratar om, jag tror inte att jag skulle bli lycklig med barn, jag tror att jag skulle bli helt utsliten och miserabel, speciellt de första åren.
  • Anonym (Jenny)
    Scooter85 skrev 2017-10-22 12:29:11 följande:
    Intressant dilemma, att vilja bli av med barnlängtan för sin egen skull och inte en ovillig partners.
    Det verkar ts som att det främst är det med egentid som du tänker på när du tvekar? Känner dig ju inte, men det kan ju vara så att du är introvert i din personlighetsläggning? Det mest utmärkande för introverta att får energi företrädesvis internt och inte externt. Ofta trivs introverta som singlar (som jag själv) och många introverta kan uppleva det betydligt mer besvärligt med småbarnstiden än andra föräldrar. Därför är det bra att vara medveten om detta som en del i beslutet. Finns ju såklart många introverta föräldrar, även forum där man kan diskutera och tipsa varandra i frågan.
    Ja, jag är introvert. Jag vet dock inte hur den informationen hjälper i den här situationen.
    Det är dock inte bara det att jag trivs bäst ensam som gör att jag inte vill ha barn, det är också det faktum att jag mår dåligt när jag inte får vara ensam, jag behöver liksom tid för mig själv. Jag behöver kunna koppla bort hjärnan och göra saker för mig själv i några timmar varje dag, om det inte har gjorts en dag känner jag mig helt färdigkörd. Jag klarar det liksom i max någon vecka och sedan känner jag hur det tar på psyket. Jag kan inte ens föreställa mig hur det vore att ha ett litet barn, helt ensam, fast klistrat på mig i flera år på min lediga tid.

Önskar att hjärnan kunde lägga av, varför ska jag ha barn för? Möjligen om jag kunde föda fram en 9-åring med direkten, men det gör man ju inte.
  • Anonym (Jenny)
    Scooter85 skrev 2017-10-22 15:01:40 följande:
    Ja, det låter tycker jag som att du ändå inte vet vad du egentligen vill, eftersom du skriver att du vill, men på ett annat sätt inte vill. Därav mitt inlägg om en potentiellt relevant faktor i beslutet.
    Är adoption aktuell då, om det är småbarnstiden du inte önskar uppleva?
    Min ologiska del av hjärna vill, men utan belägg, för att "barn e mysiga". Jag vet vad jag vill logiskt sett - jag vill ha ett bra liv, jag vill att den ologiska biten av hjärnan hänger på det tänket.

Och nej, jag vill inte köpa mig en mamma-roll, då är jag hellre avlastningshem som någon tipsade om tidigare. :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (M) skrev 2017-10-22 17:03:06 följande:
    Med det stora behov av egentid som du verkar ha så är det ingen bra idé att bli förälder och absolut inte ensamstående förälder!
    Att dina hormoner och din biologiska drift säjer åt dej att du bill ha barn får du bara konstatera och sen strunta i. Det finns kvinnor som blir sugna på bebis varenda ägglossning men de skaffar inte 15 barn för det. Om du har väldigt stort behov av egentid och inte vill ha en relation så skulle barnet bli ivägen och en störning i ditt liv ganska ofta och det är inte rätt mot barnet. Du har ju självinsikt, använd den.
    Absolut! Men det hade ju varit toppen att få den här envisa idiotiska delen av hjärnan att lägga av, det är ju nästan så att jag går omkring och hoppas på att jag är infertil så att hjärnan kunde släppa det.

Kanske inte finns några genvägar till att bli av med tankarna, suck..
  • Anonym (Jenny)
    elyse skrev 2017-10-22 17:39:31 följande:
    Vad är det med barn du verkar gilla då? Som ensamstående mamma kommer du inte att ha tid till eget pyssel på många år. Du vet inget alls om hur det blir med sömn. Och de kostar mycket pengar.
    Jag vet som sagt om allt det där, och jag har nämnt flera gånger att den där tanken som gillar idén av barn är ologisk. Jag tycker om barn, och tanken av att lära upp en människa och se denne växa är häftigt, men det är liksom inte för mig, önskar min hjärna kunde släppa det.

Börjar dock gilla tanken på avlastningsfamilj eller liknande, det kanske jag skulle orka.
    Scooter85 skrev 2017-10-22 17:35:24 följande:
    Men vad är det med tankarna som är så jobbigt, förstår inte riktigt problematiken? Är det att du inte kan bestämma dig, eller du har redan bestämt dig? Antingen vill du väl eller inte?
    Men du är 26 år, varför inte bara lägga det på is, för det är väl inte så att känslan du har säger att du måste ha en unge på studs? Om fem år kanske du tänker helt annorlunda, och har landat mer i det ena eller det andra..
    Jag gillar att planera. Omformulering: jag älskar att planera. Jag drömmer om framtiden, jag sparar pengar till olika saker jag ska ha och göra. Jag avskyr att inte kunna känna mig bekväm i ett beslut med barnfrågan. Även om jag intalar migsjälv att "Nej, jag vill inte ha barn" så försvinner liksom inte känslan, apjobbigt.
Svar på tråden Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?