• Kristinag

Äggdonation 2018

UndrandeSökare skrev 2018-05-01 10:28:49 följande:

Har läst om flera som råkat ut för det ja.

Om de utvecklas långsamt brukar de tyvärr inte duga att frysa, så då kastas de istället.

Fråga kliniken vilken ålder det var på donatorn?

6st ägg är lite. Det vanliga är 10 eller fler.

Vi fick 13 ägg från donstorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8st blastos och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

Jag ska fråga.

5 till frysen hade känts mer ok. Vad är PGS?

Vi hade verkligen inte tur med donatorn och om inte denna går hela vägen så har vi inget i reserv. Känns konstigt att de gick vidare med så få och med så dålig kvalité. Jag får ringa dem imorgon och prata. Ska försöka tänka positivt nu med tanke på att jag är ruvare till en fin 2 dagars :)
  • Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-01 12:12:21 följande:

Satte de in redan på dag 2??? Det är för tidigt. Många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern, så man ska alltid sätta in 5-dagars (blastos) för de är mer levnadskraftiga.

PGS är kromosomtest som görs på embryonas dag 5. Då sållas alla embryon bort som är onormala kromosommässigt och kastas. Sen sätts endast normala embryon in. Onormala blir bara minus eller missfall.

Ja dag 2 satte dem in. 4cellig embryo.

Usch detta känns ju inget bra. Har de andra inte klarat sig så har säkert inte denna heller.

Jag måste prata med sjukhuset. Tror inte jag får några nya försök. Denna var landstingsfinnansierad, vårt sista försök :(

Gör de PGS i Sverige?
  • Kristinag
    Swoosh skrev 2018-05-01 12:46:18 följande:

Så härligt att du är igång! Försök att sålla lite i den feed back du får nu, och stäng öronen för allt som kan oroa eller stressa dig. Jag håller tummarna så hårt jag kan!

Lycka till med ruvandet! Kram

Tack snälla :) jag ska verkligen försöka.

Jag blir så förvirrad av lutinus och progynon biverkningarna också.

Hur går det för dig? Hur mår du?
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-01 17:54:04 följande:

Vårt första ÄD fick vi 9st ägg och alla befruktades men endast ett utvecklades normalt så vid dag 3 fanns bara ett att återföra. Fick några dagar efter ET veta att alla de andra avstannat så att inget gick att frysa. Kände stor besvikelse, nästan som att det gick sämre vid ÄD än våra IVF:er. Tänkte att hur ska det lilla ägg som återfördes klara sig när skörden uppenbarligen va så dålig. Men jag kan peppa dig med solskenshistorien att den lilla kämpen ändå blev min son <3

Åhhhh tack :) det behövde jag höra.

Jag hoppas verkligen på en solskenshistoria här med.

En av våra försök fick jag 2 till frys och jag tänkte direkt på att jag nästan kunde göra det bättre. Dumma tankar man har.

Jag håller tummar och tår på detta.
  • Kristinag

Jag undrar en sak.

Mina tidigare ivf försök så har jag börjat blöda 1 vecka efter återföring.

Hur blir det nu när jag tar progynon? Är på ruvardag 8 och har mensvärk lite då och då precis som jag brukar ha. Beräknad mens imorgon och är helt säker på att den är på väg.

• Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-06 14:32:05 följande:

Ang. PGS !

Livio gör en studie med PGS nu såg jag på deras hemsida ! Kolla där så får du mer info. Eller kontakta dem direkt.

Tack!

Jag ska kolla upp det.
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-06 17:17:09 följande:

Progynon ser ju till att östrogenet förblir högt och inte sjunker som i en naturlig cykel. Jag (som också börjar blöda innan beräknad icke mens efter återföring) kopplar dock främst ihop "uppskjuten" blödning när jag misstänker att försöket misslyckats med det höga tillskottet av progesteron. Vet inte hur stor roll progynonen har i det dock.

Min mens har alltid kommit punktligt både vid färsk och frys återföring. Därför tänkte jag att jag säkert kommer få den imorgon men var osäker för att jag nu fått progynon. Jag tycker man får så lite info av sjukhuset om allt man ska stoppa i sig.
  • Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-07 10:05:21 följande:
    Ja det stämmer, att man får för lite info av sjukvården, du måste själv vara mycket påläst när det gäller detta. Speciellt om det inte fungerar, då MÅSTE DU verkligen vara din egen läkare/detektiv/projektledare Det har jag varit de senaste åren. Annars kommer man ingen vart alls.

Man måste läsa böcker och forskarrapporter på engelska, söka all info själv, kolla upp vilka kliniker som finns, vilken hjälp de erbjuder, vad tidigare patienter har gett för omdöme, själv räkna ut vad nästa steg blir, exakt vad som krävs och vad allt kommer kosta etc Jag och min man har hittills sökt hjälp i Sverige, Grekland, Lettland och England.
    Jag har mest ställt frågor här och sökt information och det verkar som att det är många som gör det också. 
    i ett av våra försök så hoppade jag på en ny stimulering direkt efter varandra och fick ut mest ägg. 6 st, 1 FET och 2 gick till frys. då föreslog jag att vi skulle hoppa på stimulering igen utan paus men enligt forskning så var det inte säkert att det var därför jag fick ut fler ägg. De andra försöken har jag knappt haft några äggblåsor. 
    sedan gjorde vi samma sak när vi sökte privat och då fick jag ut 6 ägg varav två återfördes och 0 till frys. då gjorde dem en annan stimulering som de kallade "stop protokoll" Jag slutade med synarela för att de inte ville att mina äggstockar skulle ligga vilande och två olika typer av hormon. 

Vad ligger donatorförsök på i pris utomlands?  
    måste man betala för övernattning osv?
  • Kristinag

Hej tjejer,

Jag har testdag imorgon och ska åka till Göteborg på kvällen för att jobba. Inatt mådde jag dåligt och tänkte att jag måste testa idag så jag inte åker när jag är ledsen. Hade redan ställt in mig på negativt svar.

Testar idag och jag får ett svagt plus. Kan det verkligen vara svagt när testdag är imorgon?

Har jag gjort fel?

• Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-12 09:24:46 följande:

Först och främst grattis plus även om det är svagt. För att kunna spekulera kring svaret på din fråga behöver jag vet vilken dag du har testdag på, 21 (alltså tre veckor efter återföring) eller tidigare och vad är känsligheten på ditt test? Är det tre veckor efter insättning och du använder ett standardtest med 25mIU/ml så borde det ge ett tydligt plus nu oavsett om du fått tillbaks ett 3- eller 5-dagars embryo. Men det finns såklart omständigheter som kan påverka att du ändå får ett svagt plus. Inte tillräckligt koncentrerad urin (morgonurin?), att du är en låghormonare med långsamt stigande hcg eller ett defekt test. Att du inte fick ett starkare plus behöver således inte betyda att du inte lyckats, samtidigt som det såklart kan betyda just det. Har du tagit ett nytt test, eller ännu hellre kan du ta ett blodprov för att se hur din hcg-nivå ligger och sedan kunna följa utvecklingen? Stegras värdet med ungefär en dubblering varannan dag så tyder det ju på en normal graviditet. Håller tummarna för dig <3

Jag fick testdag 14 dagar efter återföring. 2 dagars embryo. Så idag är det ruvdag 13.

Jag köpte apotekets test så jag vet inte hur de är men ska köpa digitalt senare idag.

Jag testade Inte med morgon urin då jag var uppe nån timme innan för jag var jätte kissig.

Jag får helt enkelt vänta och se till imorgon.

Men första gången jag får två streck även om den är jätte svag.
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-12 10:15:07 följande:

Men vännen, då tycker jag ändå att det låter hoppfullt! 14 dagar efter insättning med 3-dagars är innebär ju att du vid en naturlig graviditet är precis efter bim och en del plussar ju inte direkt vid utebliven mens. Min klinik sätter testdag 3veckor efter insättning tom med blastocyst, så även om jag tycker det är för tok för långt, så borde det ju innebära att de räknar med att vissa plussar så sent. Jag tror att ditt svaga plus beror på att du kissat ganska nära inpå. Heja dig och grattis igen! Köp ett nytt test och håll dig minst tre timmar innan. Min personliga erfarenhet är att rfsu-testat-tidigt inte alltid visar plus tidigare. Testa CB digital med veckoindikator så får du mer info eftersom du kan räkna på om veckorna stämmer med insättning. Men se då till att det är ett koncentrerat urinprov.

Jag hoppas verkligen. Men jag ska göra ett nytt test på morgonurin. Jag får ha en liten kopp redo om jag går upp igen tidig morgon.
  • Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-12 11:09:06 följande:

Kristinag- Jag föreslår att du köper en blodprovsremiss för blodhcg (graviditetstest genom blod, mycket säkrare än urintest) genom Werlabs.se eller Blodkollen.se

Man betalar via hemsidan.Sen nästa vardag går man till labbet man valde och tar blodprovet. Sen får man ett sms när provet är färdigt, man loggar in på sidan och läser provsvaret direkt på skärmen.

Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs.ae så blir det billigare.

Hcg 5 och över betyder gravid, men ska helst vara minst 50-100 i startvärde för att det ska gå vägen.

Sen tar man om provet med några dagars mellanrum, hcg ska dubblera sig varannan dag om allt är normalt.

Lycka till !

Jag ska se vad det visar imorgon. Åker till Göteborg och är borta två dagar så får beställa det när jag är hemma igen.

Betalar man för testet varannan dag eller ingår det i priset?
  • Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-12 14:26:38 följande:

Du kan ta provet på Werlabs i Göteborg på Frejagatan 3 (mitt i stan) eller på Carlanderska sjukhuset. Gå in på www.werlabs.se och kolla under provtagningsorter så hittar du alla adresser där Werlabs finns. Från Malmö i söder till Sundsvall i norr (de kan ha startat upp fler ställen öängre nortut också numer).

Man måste beställa en ny remiss och betala inför varje gång.

Tack för tipset :)

Jag har ingen chans att komma ifrån. Håller i utbildningar från 8-16.30 både måndag och tisdag. Tisdag tar jag tåget hem 17.40.

Jag tänker att jag kan vänta 3 dagar till. Har ju väntat 3 år på ett plus :)
  • Kristinag
    Swoosh skrev 2018-05-12 15:36:17 följande:

Ett plus är ett plus! Grattis!!!<3

Tack så mycket!

Vill inte riktigt tro på det än så vi får se hur det ser ut imorgon :)

Mina bröst är inte så ömma längre som de var igår så jag är fortfarande lite nervös för ett svagt minus.

Men det är mitt första plus :)
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-21 22:33:05 följande:

Håll tummarna imorrn, FET kl 14. Fungerar det inte nu är pengarna och orken slut.

Håller tummarna!!
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-24 07:08:22 följande:

Återföringen gick bra. Fick tillbaks en fin blastocyst på väg att kläckas. Läkaren var imponerad över slemhinnan och sa efteråt att det var den "vackraste återföringen i hans karriär". Han skrev ut bild både till mig och sig själv :) kändes ju som ett bra betyg, men jag kunde inte låta bli att fundera på hur en "ful" återföring ser ut.... nu väntar någon veckas olidlig ruvning innan jag kommer börja tjuvtesta. Är försiktigt hoppfull. Har för länge sedan slutat tro att det ska gå vägen, men hoppas såklart ändå. Det här var planerat som vårt sista försök då både pengar och embryon är slut, men i och med att de bara behövde Tina ett så finns det en ytte pytte chans till...

Så härligt att allt såg både bra ut och gick bra.

Jag hade nog världens fulaste återföring på 45 min haha. Detta var också vårt sista försök och jag hoppas verkligen att det går hela vägen.

Nu är du en ruvare :) heja heja
  • Kristinag
    UndrandeSökare skrev 2018-05-30 08:13:56 följande:

Hur har det gått för dig? Har du tagit något blodhcgprov nu?

Jo det går bra tror jag. Ska på ultraljud den 13/6 då får vi reda på om där är en liten bebis.

Jag valde att inte ta blodprovet. Är värdet för lågt så hade jag deppat ihop totalt. Det finns inget man kan göra åt det ändå så jag tar det lugnt och hoppas på det bästa :)
  • Kristinag
    Zwillinge86 skrev 2018-05-30 07:26:22 följande:

Svagt streck idag också så lite besviken, men testade med ett annat test som mäter från 25 istället för 5 mIE/L och då fick jag snabbt ett svagt streck och det känns ju hoppfullt ändå.

Åhhhh hoppas hoppas!

När har du testdag?
  • Kristinag
    Swoosh skrev 2018-05-28 16:03:10 följande:

Hmm... det där lugnet känner jag igen! Hoppas hoppas!

Hur går det för dig swoosh?
Svar på tråden Äggdonation 2018