• Anonym (ts)

Ensam vårdnad, gravid

Till att börja med vill jag säga att jag inte vill ha massor av påhopp, utan startar den här tråden för att få så konstruktiva råd och svar som möjligt.

I april blev jag gravid med en kille jag dejtat tre ggr. Han ville inte behålla, jag ville. Han drog sig undan, började jävlas med de medel han hade (undvika att svara i telefon osv) vägrade följa med när jag erbjöd honom att hänga med till MVC, vägrade ge info om medicin han åt som kan skada barnet, blockerade och avblockerade mig flera ggr i veckan på Facebook och messenger, allt var på hans villkor. Nu har jag fått veta att han dessutom levt dubbelliv och haft en annan tjej. Han sa också att han inte var redo att bli pappa och att han hade en flytt tre månader senare och därför inte kunde engagera sig.

Jag tänker såhär, jag kommer aldrig att stå i vägen för honom att umgås med sin dotter, MEN vårdnaden behåller jag själv. Detta pga att han tydligt har visat att det inte går att samarbeta med honom.

Om han skulle stämma mig på vårdnaden, hur troligt är det för honom att få igenom det med tanke på hans inställning och att vi inte kan samarbeta alls? Jag skriver återigen för att undvika massa "han har också rättigheter", jag har INGET emot att han träffar sin dotter, men den juridiska vårdnaden vill jag för smidighetens skull behålla själv. Plus att jag behöver föräldradagarna för att kunna ta hand om vår dotter.

Ser fram emot konstruktiva råd.

• Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anne) skrev 2017-10-19 18:40:43 följande:

Jag har varit med om något liknande som dig,blev gravid och dumpad. Han var inte heller beredd på att bli pappa,längre. Han visste att jag inte skulle ta abort ,och inte en enda gång tog han kontakt med mig under graviditeten och undrade ifall jag ännu var gravid ( man kan ju få missfall..) eller hur jag mådde. Jag tog INGEN kontakt överhuvudtaget förrän det var en månad kvar av graviditeten och då jag berättade när barnet var beräknat att komma. Fick då ett sms att han kände dig lurad!! Sedan inget mer. Jag blev kontaktad av familjerätten som alla ogifta föräldrar blir för att fastställa faderskapet,jag ansökte även om enskild vårdnad eftersom han inte ville vara pappa och inte brydde sig om oss. Därefter blev han kontaktad av familjerätten ( man behöver tack och lov inte infinna sig där samtidigt) för att fastställa faderskapet genom DNA. Jag fick ensam vårdnad och vi lever vårt liv lugnt och bekymmersfritt och han har inte gjort något anspråk på att vilja träffa sitt barn som idag är 9 år. Vill han i framtiden ha kontakt med sitt barn så kommer jag inte att neka. Har inget agg mot "pappan" längre,har gått vidare för länge sedan. Så..mitt råd är att du ligger lågt.

Tack för att du delar med dig. Får man inte alltid ensam vårdnad som kvinna, om man inte bor ihop?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anne) skrev 2017-10-19 18:40:43 följande:

Jag har varit med om något liknande som dig,blev gravid och dumpad. Han var inte heller beredd på att bli pappa,längre. Han visste att jag inte skulle ta abort ,och inte en enda gång tog han kontakt med mig under graviditeten och undrade ifall jag ännu var gravid ( man kan ju få missfall..) eller hur jag mådde. Jag tog INGEN kontakt överhuvudtaget förrän det var en månad kvar av graviditeten och då jag berättade när barnet var beräknat att komma. Fick då ett sms att han kände dig lurad!! Sedan inget mer. Jag blev kontaktad av familjerätten som alla ogifta föräldrar blir för att fastställa faderskapet,jag ansökte även om enskild vårdnad eftersom han inte ville vara pappa och inte brydde sig om oss. Därefter blev han kontaktad av familjerätten ( man behöver tack och lov inte infinna sig där samtidigt) för att fastställa faderskapet genom DNA. Jag fick ensam vårdnad och vi lever vårt liv lugnt och bekymmersfritt och han har inte gjort något anspråk på att vilja träffa sitt barn som idag är 9 år. Vill han i framtiden ha kontakt med sitt barn så kommer jag inte att neka. Har inget agg mot "pappan" längre,har gått vidare för länge sedan. Så..mitt råd är att du ligger lågt.

Hur lång tid efter förlossningen blev du kontaktad av familjerätten?
  • nevermind
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 12:56:11 följande:
    Nej jag har ju sträckt ut handen flera gånger men han har ju betett sig som ett as. Bara en sån sak som att säga"jag äter mediciner som kan skada barnet" och sen vägra ge info om vilka mediciner. Så tyvärr ser jag det som omöjligt att kunna samarbeta med honom , som jag känner nu har jag absolut ingen tillit till honom men tänker ändå för barnets skull aldrig stå ivägen.
    Har du skriftligt på det?

Tänk på att OM han får vårdnad så får han hälften av föräldradagarna. Ha lite framförhållning angående det.
  • Anonym (ts)
    nevermind skrev 2017-10-20 23:14:10 följande:

Har du skriftligt på det?

Tänk på att OM han får vårdnad så får han hälften av föräldradagarna. Ha lite framförhållning angående det.

JA det har jag sms på. Där han skriver att han inte vet vad medicinerna heter, att HAN hör av sig när hans flytt är klar (det gjorde han aldrig) och att han inte är redo att bli pappa. Jag vet :/ det är därför jag funderar på olika alternativ OM han skulle börja jävlas. Förhoppningsvis vill han bara vara ifred som någon skrev. Funderar på hur länge man kan dra ut på faderskapstestet? Hur snabbt går en vårdnadstvist? Hamnar man direkt i tingsrätten eller har man samtal innan? Han är så instabil och oberäknelig att jag måste ha alla scenarion i åtanke.
  • 1234568

När barnet föds får du vårdnaden. (endast om man är gifta så är den delad från början). Ganska snabbt kommer kallelsen för att fastställa faderskapet. Du går dit, ger hans namn och skriver under. Dom gör ett faderskapstest eller så erkänner han faderskapet utan test.

Efter det ska underhållet och umgänget fastställas. Om han vägrar betala så måste du ta ärendet till tingsrätten. Om han vill ha delad vårdnad,så måste han ta saken till tingsrätten (förutsatt att du inte vill dela den).

Högst troligt så får han inte delad vårdnad. Dock så får han ju umgänge. Om saken går till tingsrätten så tror jag det tar minst 1 år innan ni är där.

Om han vill ha umgänge så föreslå att han träffar bebisen hemma hos dig (det är ändå det man rekommenderar för bebisar. Korta regelbundna besök). Om det skulke visa sig att han vill vara en del av barnets liv och allt fungerar bra, skönt så. Om han inte sköter sig regelbundet, så lär han knappast få någon delad vårdnad heller.

Om du motsätter dig delad vårdnad så kommet han nog ha svårt att få halva vårdnaden. En annan sak att man inte enkelt tar vårdnaden från någon som har den delad, än att någon som aldrig haft den får den. Umgänge får han dock alltid.

• sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 22:11:39 följande:
    Tack för att du delar med dig. Får man inte alltid ensam vårdnad som kvinna, om man inte bor ihop?
    Stämmer
  • sextiotalist
    1234568 skrev 2017-10-21 07:48:46 följande:

När barnet föds får du vårdnaden. (endast om man är gifta så är den delad från början). Ganska snabbt kommer kallelsen för att fastställa faderskapet. Du går dit, ger hans namn och skriver under. Dom gör ett faderskapstest eller så erkänner han faderskapet utan test.

Efter det ska underhållet och umgänget fastställas. Om han vägrar betala så måste du ta ärendet till tingsrätten. Om han vill ha delad vårdnad,så måste han ta saken till tingsrätten (förutsatt att du inte vill dela den).

Högst troligt så får han inte delad vårdnad. Dock så får han ju umgänge. Om saken går till tingsrätten så tror jag det tar minst 1 år innan ni är där.

Om han vill ha umgänge så föreslå att han träffar bebisen hemma hos dig (det är ändå det man rekommenderar för bebisar. Korta regelbundna besök). Om det skulke visa sig att han vill vara en del av barnets liv och allt fungerar bra, skönt så. Om han inte sköter sig regelbundet, så lär han knappast få någon delad vårdnad heller.

Om du motsätter dig delad vårdnad så kommet han nog ha svårt att få halva vårdnaden. En annan sak att man inte enkelt tar vårdnaden från någon som har den delad, än att någon som aldrig haft den får den. Umgänge får han dock alltid.

Det heter gemensam vårdnad. Delad vårdnad finns inget som heter, men brukar användas  när barnen bor växelvist
  • Anonym (Anne)
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 22:13:23 följande:
    Hur lång tid efter förlossningen blev du kontaktad av familjerätten?
    Jag tror att jag blev kontaktad ett par veckor efter förlossningen. Det var väldigt väldigt möra i tid i alla fall.
  • Anonym (ts)
    1234568 skrev 2017-10-21 07:48:46 följande:

Ok det var lite ny information här. Vad jag har förstått så kan vi åka dit var för sig och göra faderskapsutredningen. Jag kommer ju inte att fylla i gemensam vårdnad. Hur går det till att fastställa underhållet och umgänget? Görs det alltid samtidigt som faderskapstestet eller när gör man det?Ansöker jag inte om underhållsstöd hos FK sen?

Ja det bästa hade ju varit om han sköter sig och beter sig bra men allt som har hänt hittills pekar på motsatsen tyvärr, så jag har verkligen inga höga förväntningar :/ är mer inställd på att han vill jävlas.
  • 1234568
    sextiotalist skrev 2017-10-21 07:54:58 följande:

Det heter gemensam vårdnad. Delad vårdnad finns inget som heter, men brukar användas  när barnen bor växelvist

Ber om ursäkt. Jag bor i Finland, och här heter det delad vårdnad. Och jag tror budskapet gick fram. Men alltid bra med en språk polis..
Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid