• Anonym (ts)

Ensam vårdnad, gravid

Till att börja med vill jag säga att jag inte vill ha massor av påhopp, utan startar den här tråden för att få så konstruktiva råd och svar som möjligt.

I april blev jag gravid med en kille jag dejtat tre ggr. Han ville inte behålla, jag ville. Han drog sig undan, började jävlas med de medel han hade (undvika att svara i telefon osv) vägrade följa med när jag erbjöd honom att hänga med till MVC, vägrade ge info om medicin han åt som kan skada barnet, blockerade och avblockerade mig flera ggr i veckan på Facebook och messenger, allt var på hans villkor. Nu har jag fått veta att han dessutom levt dubbelliv och haft en annan tjej. Han sa också att han inte var redo att bli pappa och att han hade en flytt tre månader senare och därför inte kunde engagera sig.

Jag tänker såhär, jag kommer aldrig att stå i vägen för honom att umgås med sin dotter, MEN vårdnaden behåller jag själv. Detta pga att han tydligt har visat att det inte går att samarbeta med honom.

Om han skulle stämma mig på vårdnaden, hur troligt är det för honom att få igenom det med tanke på hans inställning och att vi inte kan samarbeta alls? Jag skriver återigen för att undvika massa "han har också rättigheter", jag har INGET emot att han träffar sin dotter, men den juridiska vårdnaden vill jag för smidighetens skull behålla själv. Plus att jag behöver föräldradagarna för att kunna ta hand om vår dotter.

Ser fram emot konstruktiva råd.

• Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 13:44:10 följande:

En bekant sa att han kommer få gemensam vårdnad hur lätt somhelst om han inte är narkoman typ. Men det är alltså inte riktigt så enkelt då?

Nej.

Om han startar en process i vårdnadsfrågan kan slutgiltigt beslut från tingsrätten kommer efter ett par månader upp till ett år.

Dyker även umgänget upp går det att få ett tillfälligt snabbeslut kring umgänget efter ett par veckor.

Tumregel
    Vårdnaden - kan föräldrarna samarbete
    Umgänge - lämplighet som förälder
    Boende - där barnet är mest

• Magnus81
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 13:44:10 följande:

En bekant sa att han kommer få gemensam vårdnad hur lätt somhelst om han inte är narkoman typ. Men det är alltså inte riktigt så enkelt då?

Det är att ta kontakt med socialen familje enheten. Där får du hjälp hur du ska göra. Han måste nämligen skriva på papper att han är pappan annars kan du inte få underhåll. Vill han inte skriva på så går det till tinget och där hänger han löst om han inte skriver på frivilligt.
  • Anonym (ts)
    Magnus81 skrev 2017-10-19 13:51:57 följande:

Det är att ta kontakt med socialen familje enheten. Där får du hjälp hur du ska göra. Han måste nämligen skriva på papper att han är pappan annars kan du inte få underhåll. Vill han inte skriva på så går det till tinget och där hänger han löst om han inte skriver på frivilligt.

Jo det är jag med på. Och han har krävt DNA test. Men det jag är orolig för är att han börjar jävlas när han märker att jag har fyllt i ensam vårdnad.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-19 14:37:16 följande:
    Jo det är jag med på. Och han har krävt DNA test. Men det jag är orolig för är att han börjar jävlas när han märker att jag har fyllt i ensam vårdnad.
    Så länge faderskapet inte är fastställt så har han noll att säga till om. Faderskapet kommer att bli faststält för eller senare även om han trilskas. 

Du bör nog mentalt börja förebered dig att han kan ställa till en del bråk och vara elak. Försök förbered ett förhållningsätt mot det. T ex svara inte på dumma email och sms, lägg på om han börjar skälla, gå om han är elak.

• Anonym (js)
    Kjell2 skrev 2017-10-19 14:54:16 följande:
    Så länge faderskapet inte är fastställt så har han noll att säga till om. Faderskapet kommer att bli faststält för eller senare även om han trilskas. 

Du bör nog mentalt börja förebered dig att han kan ställa till en del bråk och vara elak. Försök förbered ett förhållningsätt mot det. T ex svara inte på dumma email och sms, lägg på om han börjar skälla, gå om han är elak.
    Om du får konstigheter på mejl eller sms se till att spara dessa, dom kan du plocka fram om han skulle stämma för gemensam vårdnad. Det är bevis för att ert samarbete inte fungerar. Då minskar hans chanser.
    Är det hot ska du polisanmäla. Sedan sparar du polisanmälningarna.
    Och som skrivs ovan: Svara absolut inte på otrevliga mejl/sms. Du måste ignorera allt otrevligt som kommer från honom. Om du ger dig in i hans bråk kommer det att vara som att hälla bensin på eld.

Men du kanske inte ska ta ut allt i förskott. Kan ju vara en typ som helt enkelt bara vill vara ifred. Låt alla kontakter gå genom myndigheterna.

• Anonym (ts)

En lite ful fråga kanske, men kan jag dra ut på faderskapsutredningen för att förhala allt lite och inte väcka den björn som sover? Blir man uppringd efter förlossningen eller hur funkar det?

• Anonym (ts)
    Anonym (js) skrev 2017-10-19 15:03:52 följande:

Om du får konstigheter på mejl eller sms se till att spara dessa, dom kan du plocka fram om han skulle stämma för gemensam vårdnad. Det är bevis för att ert samarbete inte fungerar. Då minskar hans chanser.

Är det hot ska du polisanmäla. Sedan sparar du polisanmälningarna.

Och som skrivs ovan: Svara absolut inte på otrevliga mejl/sms. Du måste ignorera allt otrevligt som kommer från honom. Om du ger dig in i hans bråk kommer det att vara som att hälla bensin på eld.

Men du kanske inte ska ta ut allt i förskott. Kan ju vara en typ som helt enkelt bara vill vara ifred. Låt alla kontakter gå genom myndigheterna.

Jag har en del sms sparade, blandannat det när han säger att han inte vet vad medicinerna heter (går att ta reda på med ett enkelt samtal) och även där han säger att han inte är redo att bli pappa och att han prioriterar sin flytt. Resten är muntligt tyvärr. Men jag har bestämt mig för att sköta all kontakt med myndigheterna i första hand, eller sms om det är absolut nödvändigt.

Ja, det är ju bättre att han bara vill vara ifred än att han jävlas med barnet och mig :/
  • Anonym (js)

Man kan ju förhala saker genom att ligga lågt, att inte ta initiativ till saker, inte börja prata om det.

• Anonym (Anne)

Jag har varit med om något liknande som dig,blev gravid och dumpad. Han var inte heller beredd på att bli pappa,längre. Han visste att jag inte skulle ta abort ,och inte en enda gång tog han kontakt med mig under graviditeten och undrade ifall jag ännu var gravid ( man kan ju få missfall..) eller hur jag mådde. Jag tog INGEN kontakt överhuvudtaget förrän det var en månad kvar av graviditeten och då jag berättade när barnet var beräknat att komma. Fick då ett sms att han kände dig lurad!! Sedan inget mer. Jag blev kontaktad av familjerätten som alla ogifta föräldrar blir för att fastställa faderskapet,jag ansökte även om enskild vårdnad eftersom han inte ville vara pappa och inte brydde sig om oss. Därefter blev han kontaktad av familjerätten ( man behöver tack och lov inte infinna sig där samtidigt) för att fastställa faderskapet genom DNA. Jag fick ensam vårdnad och vi lever vårt liv lugnt och bekymmersfritt och han har inte gjort något anspråk på att vilja träffa sitt barn som idag är 9 år. Vill han i framtiden ha kontakt med sitt barn så kommer jag inte att neka. Har inget agg mot "pappan" längre,har gått vidare för länge sedan. Så..mitt råd är att du ligger lågt.

• Anonym (js)

Ja ligg lågt.
    Berätta inget för honom. Tala inte om när förlossning beräknas.

Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid