• Anonym (Husägare)

Köpa in sig i huset

Bor i hus och har nu träffat en kvinna där det är aktuellt att hon flyttar in i mitt hus. Vi har barn båda två, men inga gemensamma.

Hur har det gått för er som blivit sambos på detta vis?

Har ni löst ekonomin med hyra eller har partnern köpt in sig?

Mitt hus är värderat till ca 3,5 mkr så det blir ju en slant att betala. Det blir lite speciellt då hon skulle behöva låna ca 1,3 mkr (resten är vinst från brf lägenhet) och jag skulle då helt plötsligt ha 1,75 mkr minus skatt på mitt konto. Blir lite märkligt. För hennes del blir ekonomin ungefär samma som nu men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Intressant att höra hur ni andra löst det.

• Svar på tråden Köpa in sig i huset
  • Anonym (.)

Fast om du säljer en sak till marknadspris så blir du inte miljonär. Du har bara realiserat en tillgång. Du är ju varken rikare eller fattigare än dagen innan du sålde. Egentligen är du faktiskt fattigare efter försäljningen eftersom du löst ut en skatt.

Personligen tycker jag samägande är mycket bättre än hyra. Då blir det ju ett projekt tillsammans. Annars kan det vara svårt att motivera varför hyresgästen ska lägga tid och pengar på underhåll av fastigheten med mera. Och vad är rimlig hyra etc. Man slipper många problem om man samäger. Men visst, kämmer ni knte varansra så väl kan väl en hyreslösning vara bra under en övergångsperiod.

• Anonym (963)

Har aldrig varit i den situationen, men det hade blivit inköp helt klart.

• Anonym (hyra??)

Vadå hyra?? Ni kommer ju vara sambos, inte hyresvärd och hyresgäst. Det är väl bara att ni delar på driftkostnaderna om hon inte köper in sig?

• Anonym (T)

Jag har inte köpt in mig i sambons hus. Till viss del för att jag varken skulle vilja eller ha råd att bo kvar ensam om vi skulle gå skilda far eller om han skulle avlida.

Men jag betalar inte heller något på huset eller hyra för den delen han tjänar mer än mig och ser det som en självklarhet att han betalar mer och jag betalar andra saker efter min förmåga och att jag prioriterar mitt pensionssparande då jag tjänar lite och är den som tar mest vab

• nnnnnnnn

Har ingen egen erfarenhet men hade nog tänkt såhär:

Löpande utgifter som inte bidrar till husets värdeökning = delas. Tex vatten, värme, sophämtning, kanske även mat, tvättmedel osv. Har du lån på huset bör även räntan räknas in här eftersom det då är en kostnad som ni behöver betala för att kunna bo kvar.
    Men inte renoveringar, växter till trädgården och sådant som "stannar i huset" tex gräsklippare mm. Dessa utgifter beslutas och betalas av husägaren. Här kan ni komma överens om olika alternativ. Om du äger hela huset så kanske en viss hyra ska betalas för slitage mm. Men å andra sidan så bör ni ha papper på att det är ditt hus till 100% och att sambon inte har rätt till huset eller ev. värdeökning på huset om ni delar på er, och om det är troligt att värdehöjningen är rejäl så kanske hyran kanske inte behöver bli så stor? För om huset ökar med flera tusen varje månad kanske man kan tänka på det som en slags ersättning för hyran om sambon inte kan ta del av det ifall ni delar på er senare...

Annars får man komma överens om hur mkt sambon köper in sig på tex 20% och du äger 80%, när ni renoverar mm så betalar hon 20% och du 80%, om ni säljer eller delar på er så delas vinsten 20% - 80%.

Man kan också ha ett mellanting tex att sambon betalar en viss hyra som räknas som att denne sakta köper in sig i boendet under lång tid. Tex betalar 3000 kr/mån och då ökar "ägandet" med 1procentenhet varje år. Dvs bor ni ihop i 1 år så äger hon 1% och du 99%, 2 år => 2% och du 98%.
    Då slipper hon ta stora lån, samtidigt som du får extra pengar som en extra inkomst.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (hyra??) skrev 2017-10-19 21:12:26 följande:

Vadå hyra?? Ni kommer ju vara sambos, inte hyresvärd och hyresgäst. Det är väl bara att ni delar på driftkostnaderna om hon inte köper in sig?

Dåligt uttryckt av mig men exakt såsom du skriver menar jag med hyra. Dvs hennes del av driftskostnaderna blir hyran samt då kanske lite räntekostnader.
  • Tom Araya
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-19 20:59:16 följande:

Bor i hus och har nu träffat en kvinna där det är aktuellt att hon flyttar in i mitt hus. Vi har barn båda två, men inga gemensamma.

Hur har det gått för er som blivit sambos på detta vis?

Har ni löst ekonomin med hyra eller har partnern köpt in sig?

Mitt hus är värderat till ca 3,5 mkr så det blir ju en slant att betala. Det blir lite speciellt då hon skulle behöva låna ca 1,3 mkr (resten är vinst från brf lägenhet) och jag skulle då helt plötsligt ha 1,75 mkr minus skatt på mitt konto. Blir lite märkligt. För hennes del blir ekonomin ungefär samma som nu men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Intressant att höra hur ni andra löst det.

Har du huset betalt, inga lån? Annars är det väl vettigt att ta de 1,75 milj och betala av lån med.

Säger som andra här, hyra kommer inte på fråga vid samboskap baserat på känslor, man delar kostnaderna, om hon eller du inte vill att hon köper in sig.
  • Anonym (Husägare)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-19 21:13:17 följande:

Har ingen egen erfarenhet men hade nog tänkt såhär:

Löpande utgifter som inte bidrar till husets värdeökning = delas. Tex vatten, värme, sophämtning, kanske även mat, tvättmedel osv. Har du lån på huset bör även räntan räknas in här eftersom det då är en kostnad som ni behöver betala för att kunna bo kvar.

Men inte renoveringar, växter till trädgården och sådant som "stannar i huset" tex gräsklippare mm. Dessa utgifter beslutas och betalas av husägaren. Här kan ni komma överens om olika alternativ. Om du äger hela huset så kanske en viss hyra ska betalas för slitage mm. Men å andra sidan så bör ni ha papper på att det är ditt hus till 100% och att sambon inte har rätt till huset eller ev. värdeökning på huset om ni delar på er, och om det är troligt att värdehöjningen är rejäl så kanske hyran kanske inte behöver bli så stor? För om huset ökar med flera tusen varje månad kanske man kan tänka på det som en slags ersättning för hyran om sambon inte kan ta del av det ifall ni delar på er senare...

Annars får man komma överens om hur mkt sambon köper in sig på tex 20% och du äger 80%, när ni renoverar mm så betalar hon 20% och du 80%, om ni säljer eller delar på er så delas vinsten 20% - 80%.

Man kan också ha ett mellanting tex att sambon betalar en viss hyra som räknas som att denne sakta köper in sig i boendet under lång tid. Tex betalar 3000 kr/mån och då ökar "ägandet" med 1procentenhet varje år. Dvs bor ni ihop i 1 år så äger hon 1% och du 99%, 2 år => 2% och du 98%.

Då slipper hon ta stora lån, samtidigt som du får extra pengar som en extra inkomst.

Intressanta tankar, tack för input!

Kanske ska tillägga att både hon och jag har god ekonomi idag. Hon har inga problem att låna det som behövs om vi väljer den lösningen. Dock blir skillnaden att det på mitt konto kommer finnas ett par miljoner medans detta ganska tomt på hennes.
  • Tow2Mater
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-19 20:59:16 följande:

men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Men du kan ju inte realisera de pengrna iallafall, du sparar ju dem till framtiden ifall det kommer en dag du måste losa ut henne ur huset igen.
  • Tom Araya

Jag håller inte med om att räntan ska delas eftersom ränta är en slags hyra för lånade pengar och de lånade pengarna finns ett motsvarande värde till, nämligen huset. Den som äger huset och har lån på det ska också betala räntan, för det är ju den personen som också har ut värdet vid försäljning.
    Hyr man ut huset blir saken en helt annan, jag talar enbart om samboskap/äktenskap.

Svar på tråden Köpa in sig i huset