• Anonym (Husägare)

Köpa in sig i huset

Bor i hus och har nu träffat en kvinna där det är aktuellt att hon flyttar in i mitt hus. Vi har barn båda två, men inga gemensamma.

Hur har det gått för er som blivit sambos på detta vis?

Har ni löst ekonomin med hyra eller har partnern köpt in sig?

Mitt hus är värderat till ca 3,5 mkr så det blir ju en slant att betala. Det blir lite speciellt då hon skulle behöva låna ca 1,3 mkr (resten är vinst från brf lägenhet) och jag skulle då helt plötsligt ha 1,75 mkr minus skatt på mitt konto. Blir lite märkligt. För hennes del blir ekonomin ungefär samma som nu men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Intressant att höra hur ni andra löst det.

• Svar på tråden Köpa in sig i huset
  • Anonym (Husägare)
    Tom Araya skrev 2017-10-19 21:23:24 följande:

Har du huset betalt, inga lån? Annars är det väl vettigt att ta de 1,75 milj och betala av lån med.

Säger som andra här, hyra kommer inte på fråga vid samboskap baserat på känslor, man delar kostnaderna, om hon eller du inte vill att hon köper in sig.

Jag har ungefär exakt 1,75 mkr i lån så jag kan också göra mig skuldfri om jag vill. Men jag ser ingen större anledning till det, men sannolikt skulle jag betala av delar av lånet.

Angående hyran förtydligade jag det ovan, bara dåligt uttryckt av mig.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-10-19 21:27:43 följande:

Jag håller inte med om att räntan ska delas eftersom ränta är en slags hyra för lånade pengar och de lånade pengarna finns ett motsvarande värde till, nämligen huset. Den som äger huset och har lån på det ska också betala räntan, för det är ju den personen som också har ut värdet vid försäljning.
    Hyr man ut huset blir saken en helt annan, jag talar enbart om samboskap/äktenskap.

Menar du inte amorteringen?
  • Anonym (Husägare)
    Tom Araya skrev 2017-10-19 21:27:43 följande:

Jag håller inte med om att räntan ska delas eftersom ränta är en slags hyra för lånade pengar och de lånade pengarna finns ett motsvarande värde till, nämligen huset. Den som äger huset och har lån på det ska också betala räntan, för det är ju den personen som också har ut värdet vid försäljning.

Hyr man ut huset blir saken en helt annan, jag talar enbart om samboskap/äktenskap.

Nja, tycker nog att rent principiellt att räntan räknas som löpande utgifter. Sen kanske jag inte gör så i just detta fall då huset stiger i värde med flera tusenlappar varje månad. Men om räntan stiger och ökningen avtar kanske jag får överväga det.
  • Anonym (Husägare)
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 21:38:12 följande:

Amortering kan jag förstå att man inte betalar till sin partner, men jag amorterar inte idag så det är inga stora problem.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 21:38:12 följande:
    Nej, jag menar räntan. Amortering är ju avbetalningen av lånet, räntan är avgiften, en slags hyra på lånade pengar kan man säga.

Låt oss säga att hon kan betala för halva huset utan att ta lån. Ska hon då ändå betala halva räntan du har på dina lån för huset? Motivera ditt svar.
  • Tom Araya
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-19 21:43:26 följande:
    Nja, tycker nog att rent principiellt att räntan räknas som löpande utgifter. Sen kanske jag inte gör så i just detta fall då huset stiger i värde med flera tusenlappar varje månad. Men om räntan stiger och ökningen avtar kanske jag får överväga det.
    Man an tycka att ränta är löpande utgifter, men för vad? Rent principiellt kan man ju äga sitt hus, bil, båt (eller vad folk brukar ta banklån till) utan lån.
    Du har ju lånat pengar för att köpa ett hus. Banken tar ut en avgift för lånet= ränta. Du står som ägare på huset som är värt 3,5 miljoner. Den avgift du betalar till banken ger dig alltså möjlighet till att äga ett värde på 3,5 miljoner. Tycker du då att det är rimligt att med sin partner dela avgiften för något som inte ger samma värde tillbaka till båda, d.v.s. att om ni säljer så får du 3,5 miljoner och hon ingenting, fast hon betalat hälften av kostnaden du haft för lånen som givit dig möjlighet att äga huset?!

Visst blir det så att hon bor billigare genom att slippa betala ränta för lån på huset och det kan ses som orättvist. Men det går inte att uppnå en fullständig rättvisa i kostnader för ett ägt boende om man inte också delar ägandet eftersom ägandet ger pengar tillbaka vid försäljning.

• Marre22

Vi hade en liknande situation. Jag ägde huset och min sambo flyttade in. Efter ett tag som bestod av delade löpande utgifter så skulle huset byggas ut. Då blev det naturligt att göra något åt ägandet. Vi tog hjälp av en jurist och det var helt klart värt dessa tusenlappar för att komma åt kryphålen i sambolagen osv (då huset för min sambos del förvärvas under samboskapet och således ska ingå om man inte förhandlar bort sambolagen)

Hur som, han blev medlåntagare på de lån som fanns, tog över halva huset och skillnaden däremellan skrev vi en revers på.

• Anonym (Husägare)
    Tom Araya skrev 2017-10-20 01:21:31 följande:

Nej, jag menar räntan. Amortering är ju avbetalningen av lånet, räntan är avgiften, en slags hyra på lånade pengar kan man säga.

Låt oss säga att hon kan betala för halva huset utan att ta lån. Ska hon då ändå betala halva räntan du har på dina lån för huset? Motivera ditt svar.

Om hon köper in sig i huset och betalar sin del kontant behöver hon naturligtvis inte betala ränta för min del. Räntan för henne blir väll då ca 6-8%, dvs det hon kunde tjänat på börsen om pengarna var där istället. Min ränta är 1,2% minus ränteavdraget.

Man kan också se det som om hon inte köper in sig så behöver hon endast betala 25% av den potentiella räntan istället för 50%. Detta då jag bara har lån på ca halva husvärdet.

Men, i vårt fall kommer det inte fungerar så att jag kräver henne för hyra för specifika utgifter. Hon vill alltid göra rätt för sig och betalar hellre mer än vad som är rimligt. Jag får nog kämpa rätt hårt om hon inte ska betala halva räntekostnaden.

Hade det varit omvänt hade jag iaf tyckt det var rimligt att vi delade på räntekostnaderna. Utan dessa kan vi inte bo i huset. Amorteringen är en annan sak då du i princip kan plocka ut dessa pengar igen, bara lite bökigare än om de ligger på börsen eller på ett sparkonto.
  • Anonym (Husägare)
    Marre22 skrev 2017-10-20 06:52:13 följande:

Vi hade en liknande situation. Jag ägde huset och min sambo flyttade in. Efter ett tag som bestod av delade löpande utgifter så skulle huset byggas ut. Då blev det naturligt att göra något åt ägandet. Vi tog hjälp av en jurist och det var helt klart värt dessa tusenlappar för att komma åt kryphålen i sambolagen osv (då huset för min sambos del förvärvas under samboskapet och således ska ingå om man inte förhandlar bort sambolagen)

Hur som, han blev medlåntagare på de lån som fanns, tog över halva huset och skillnaden däremellan skrev vi en revers på.

Intressant! Det kanske är en tanke att provbo som sambos ett tag innan man gör hela lånebiten. Kanske kan hon hyra ut sin lägenhet i andrahand denna tid. Jag gillar egentligen inte fegislösningar men det kanske finns en poäng när det gäller så här stora beslut. Rent krasst så har vi båda tidigare misslyckats med relationer som vi hoppades skulle vara livslånga...

Vad är en revers?
  • Anonym (Husägare)
    Tom Araya skrev 2017-10-20 01:43:59 följande:

Man an tycka att ränta är löpande utgifter, men för vad? Rent principiellt kan man ju äga sitt hus, bil, båt (eller vad folk brukar ta banklån till) utan lån.

Du har ju lånat pengar för att köpa ett hus. Banken tar ut en avgift för lånet= ränta. Du står som ägare på huset som är värt 3,5 miljoner. Den avgift du betalar till banken ger dig alltså möjlighet till att äga ett värde på 3,5 miljoner. Tycker du då att det är rimligt att med sin partner dela avgiften för något som inte ger samma värde tillbaka till båda, d.v.s. att om ni säljer så får du 3,5 miljoner och hon ingenting, fast hon betalat hälften av kostnaden du haft för lånen som givit dig möjlighet att äga huset?!

Visst blir det så att hon bor billigare genom att slippa betala ränta för lån på huset och det kan ses som orättvist. Men det går inte att uppnå en fullständig rättvisa i kostnader för ett ägt boende om man inte också delar ägandet eftersom ägandet ger pengar tillbaka vid försäljning.

Du får justera till att ägandet KAN ge pengar tillbaka. De som hade hus/brf lägenheter på 90-talet kan vittna om att ägandet även kan ge kraftiga förluster, iaf om man inte har ekonomiska muskler att reda ut stormen.
Svar på tråden Köpa in sig i huset