• Anonym (Husägare)

Köpa in sig i huset

Bor i hus och har nu träffat en kvinna där det är aktuellt att hon flyttar in i mitt hus. Vi har barn båda två, men inga gemensamma.

Hur har det gått för er som blivit sambos på detta vis?

Har ni löst ekonomin med hyra eller har partnern köpt in sig?

Mitt hus är värderat till ca 3,5 mkr så det blir ju en slant att betala. Det blir lite speciellt då hon skulle behöva låna ca 1,3 mkr (resten är vinst från brf lägenhet) och jag skulle då helt plötsligt ha 1,75 mkr minus skatt på mitt konto. Blir lite märkligt. För hennes del blir ekonomin ungefär samma som nu men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Intressant att höra hur ni andra löst det.

• Svar på tråden Köpa in sig i huset
  • Kjell2

Att ni provbor en period varefter hon köper in sig i huset till halva marknadsvärdet tycker jag låter som en utmärkt lösning. Mycket blir enklare om ni har ett 50/50 ägande i er gemensamma bostad. Inte bara hur ni ska hantera kostnader utan även kring ändrings och inversteringsbeslut.

En sak som kan vara bra att diskutera är hur ni ska sköta er ekonomi och beslut när ni blir sammanboende. Funder också på scenarior som om en av er får drastisk sämre inkomst. 

Hur du ska hantera kapitalet är mycket upp till dig, lösa lånet, spara, köpa något skoj. Bor ni ihop kommer nog på lång sikt pengarna gå till något som ni gemsamt har glädja av.

En revers är en skuldsedel. Om t ex din blivande sambo inte har pengar att köpa in sig med 50% kan du skriva över halvahuset på henne ändå och sen skriver ni en revers att hon är skyldig dig en massa pengar. Den kan sen avbetalas stegvis.

• Rockelina

I och med att ni båda har barn sedan tidigare hade jag provbott ett tag innan jag fattade beslut. Hon kan hyra ut tidigare boende i andra hand.

Hur gamla är era barn? Påverkar också.
    Var i Sverige bor ni? Priset säger mig det är i större stad så det kan bli svårt för kvinnan hitta nytt boende om ni separerar.

Rent krasst hade jag troligen inte blivit sambo om inte barnen verkligen fungerar ihop eller förrän vi köpt något gemensamt när barnen flyttat.

Är ni helt säkra på relationen och att ni och barnen trivs för evigt - sälj halva huset till henne. Surt för dig bara att behöva sälja om ni separerar på ett år. Så provbo först medan hon hyr ut i andra hand.

Hade själv aldrig flyttat hem till någon annans befintliga boende. Har bara köpt gemensamt efter att vi båda sålt tidigare.

• Anonym (Husägare)
    Rockelina skrev 2017-10-20 08:39:29 följande:

I och med att ni båda har barn sedan tidigare hade jag provbott ett tag innan jag fattade beslut. Hon kan hyra ut tidigare boende i andra hand.

Hur gamla är era barn? Påverkar också.

Var i Sverige bor ni? Priset säger mig det är i större stad så det kan bli svårt för kvinnan hitta nytt boende om ni separerar.

Rent krasst hade jag troligen inte blivit sambo om inte barnen verkligen fungerar ihop eller förrän vi köpt något gemensamt när barnen flyttat.

Är ni helt säkra på relationen och att ni och barnen trivs för evigt - sälj halva huset till henne. Surt för dig bara att behöva sälja om ni separerar på ett år. Så provbo först medan hon hyr ut i andra hand.

Hade själv aldrig flyttat hem till någon annans befintliga boende. Har bara köpt gemensamt efter att vi båda sålt tidigare.

Barnen är 8, 8 och 11 och fungerar bra ihop. Men det finns ju ingen garanti för att det är så för evigt, det finns det väll inte för syskon heller? Bor i en villaförort en bit utanför Göteborg och hon bor i utkanten av Göteborg.

Vi har pratat fram och tillbaka om att köpa ett gemensamt boende men det blir så himla dyrt att köpa så det blir bättre än där jag bor idag (sämre vill vi inte bo). Visst skulle vi kunna köpa ett likadant hus i samma område men då blir det mycket jobb för samma sak. Bättre då att de bara flyttar in här.
  • Anonym (Husägare)
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 21:24:47 följande:

Men du kan ju inte realisera de pengrna iallafall, du sparar ju dem till framtiden ifall det kommer en dag du måste losa ut henne ur huset igen.

Nja, lite så är det klart men det känns ändå som en stor skillnad på förutsättningar. Värdestegringen på huset ser jag nästan som fiktiva pengar fram tills jag väljer att sälja. Normalt flyttar man då vinsten till ett nytt dyrare boende men här får jag pengarna in på ett konto istället. Det konstiga är att jag får dessa pengar av min flickvän. Hon i sin tur får betala ränta på lånet för samma pengar.

Vi har idag likvärdig ekonomi om vi exkluderar boendena. För mig känns det inte som om vi har det längre efter hon eventuellt köpt in sig. Jag får förbättrad ekonomi och hon får något sämre ekonomi. Om hon däremot bara blir inneboende kommer vi fortsätta ha liknande ekonomiska förutsättningar just nu. Men på sikt kommer sannolikt mitt husägande öka klyftan då hon då inte får del av värdeutvecklingen på huset.
  • nevermind
    Anonym (hyra??) skrev 2017-10-19 21:12:26 följande:

Vadå hyra?? Ni kommer ju vara sambos, inte hyresvärd och hyresgäst. Det är väl bara att ni delar på driftkostnaderna om hon inte köper in sig?

Och hans ränta.
  • Anonym (.)
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 09:39:34 följande:

Nja, lite så är det klart men det känns ändå som en stor skillnad på förutsättningar. Värdestegringen på huset ser jag nästan som fiktiva pengar fram tills jag väljer att sälja. Normalt flyttar man då vinsten till ett nytt dyrare boende men här får jag pengarna in på ett konto istället. Det konstiga är att jag får dessa pengar av min flickvän. Hon i sin tur får betala ränta på lånet för samma pengar.

Vi har idag likvärdig ekonomi om vi exkluderar boendena. För mig känns det inte som om vi har det längre efter hon eventuellt köpt in sig. Jag får förbättrad ekonomi och hon får något sämre ekonomi. Om hon däremot bara blir inneboende kommer vi fortsätta ha liknande ekonomiska förutsättningar just nu. Men på sikt kommer sannolikt mitt husägande öka klyftan då hon då inte får del av värdeutvecklingen på huset.

Fast hon har väl en boendekostnad nu? Du kan ju inte exkludera den delen om du vill göra en vettig jämförelse. Vill du säkerställa att ni får exakt likvärdiga villkor ekonomiskt på sikt får du väl gifta dig.

Antingen sätter man ju sina pengar i ett hus, eller något annat som börsen. Att "hyra" i nån form innebär ju att man varken tar några risker, men heller inte får ta del av en värdeökning. Men å andra sidan så innebär ju en hyreslösning att hon inte binder kapital, så hennes kapital kan växa på börsen istället.
  • Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 09:39:34 följande:

Ser ni på hela hushållet ekonomi och inte särskiljer på mitt och ditt går det på ett ut. Men som du säger, ett inköp innebär för er en snedvridning. Å andra sidan skulle en hyreslösning innebära att hon eventuellt kommer känna sig som en gäst i huset och inte vara intresserad att investera pengar och tid i boendet.

Viktigast är att ni snackar igenom inte bara eknomin kring huset utan även annat som hur hantera kostnader kring barnen, om saker händer, långsiktga tankar mm.

• Anonym (mittlillahus)

Mitt hus är inte värt så mycket, ca 700.000 kr. Jag har ytterst lite lån kvar. Jag betalar det lilla lånet och även hemförsäkring. Löpande räkningar som el, vatten, sophämtning etc delar vi på. Nu ska köket renoveras och det lånet tar jag helt i mitt namn. Däremot får sambon betala hälften om vi tex måst köpa ny tvättmaskin eller gräsklippare. Det är ju förbrukningssaker som han nyttjar lika mycket som jag. 
    Visst är det lite tråkigt att han inte har samma engagemang i huset som jag, men jag vill inte att han ska köpa in sig, eftersom jag har gjort det misstaget i ett tidigare förhållande. Huset är mitt och mina barn ärver när jag dör. Min sambo bor väldigt billigt jämfört med då ha bodde i hyresrätt så jag tycker att han har det riktigt bra! 

• AndreaBD
    nnnnnnnn skrev 2017-10-19 21:13:17 följande:

Har ingen egen erfarenhet men hade nog tänkt såhär:

Löpande utgifter som inte bidrar till husets värdeökning = delas. Tex vatten, värme, sophämtning, kanske även mat, tvättmedel osv. Har du lån på huset bör även räntan räknas in här eftersom det då är en kostnad som ni behöver betala för att kunna bo kvar.
    Men inte renoveringar, växter till trädgården och sådant som "stannar i huset" tex gräsklippare mm. Dessa utgifter beslutas och betalas av husägaren. Här kan ni komma överens om olika alternativ. Om du äger hela huset så kanske en viss hyra ska betalas för slitage mm. Men å andra sidan så bör ni ha papper på att det är ditt hus till 100% och att sambon inte har rätt till huset eller ev. värdeökning på huset om ni delar på er, och om det är troligt att värdehöjningen är rejäl så kanske hyran kanske inte behöver bli så stor? För om huset ökar med flera tusen varje månad kanske man kan tänka på det som en slags ersättning för hyran om sambon inte kan ta del av det ifall ni delar på er senare...

Annars får man komma överens om hur mkt sambon köper in sig på tex 20% och du äger 80%, när ni renoverar mm så betalar hon 20% och du 80%, om ni säljer eller delar på er så delas vinsten 20% - 80%.

Man kan också ha ett mellanting tex att sambon betalar en viss hyra som räknas som att denne sakta köper in sig i boendet under lång tid. Tex betalar 3000 kr/mån och då ökar "ägandet" med 1procentenhet varje år. Dvs bor ni ihop i 1 år så äger hon 1% och du 99%, 2 år => 2% och du 98%.
    Då slipper hon ta stora lån, samtidigt som du får extra pengar som en extra inkomst.

Precis! Jag har inget att tillägga. Sedan skulle jag kanske anlita en advokat eller ekonom för detaljerna.

Jag hade också en sån situation. Men det blev så att sambon flyttade in i mitt hus, vi skulle ändå flytta till annat snart, eftersom det var för långt ifrån hans jobb. Så vi köpte nytt efter några år. Tills dess betalade han i princip bara hälften av kostnaderna. Vi tog det inte så noga.
  • Tom Araya
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 07:54:34 följande:
    Du får justera till att ägandet KAN ge pengar tillbaka. De som hade hus/brf lägenheter på 90-talet kan vittna om att ägandet även kan ge kraftiga förluster, iaf om man inte har ekonomiska muskler att reda ut stormen.
    Det ger alltid pengar tillbaka. Även om du skulle förlora 10% så har du ju fått tillbaka 90%.

Jag känner en som gått med förlust på en BR och de köpte dyrt och sedan separerade efter kort tid och sålde när marknaden tillfälligt var lite sval, det var förövrigt på 2000-talet.
  • Anonym (Ekonomen)

Är det inte bättre att ni skriver en revers mellan er istället för att hon lånar på bank? Dvs att hon har en skuld till dig på 1,3 miljoner, ni kan ju även komma överens om att hon betalar ränta och ev amortering till dig? Skulden löser hon vid eventuell försäljning eller om ni separerar så river ni skulden och skriver över ägandet i 100% på dig igen? Prata med jurist som kan hjälpa er med avtal och även se över ev testamente eftersom ni har särkull barn.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-10-20 14:41:36 följande:

Är det inte bättre att ni skriver en revers mellan er istället för att hon lånar på bank? Dvs att hon har en skuld till dig på 1,3 miljoner, ni kan ju även komma överens om att hon betalar ränta och ev amortering till dig? Skulden löser hon vid eventuell försäljning eller om ni separerar så river ni skulden och skriver över ägandet i 100% på dig igen? Prata med jurist som kan hjälpa er med avtal och även se över ev testamente eftersom ni har särkull barn.

Aha såg nu att du också har lån sedan tidigare. Då är det bättre att hon går in som låntagare på det lånet, samt att ni skriver en revers mellan er på mellanskillnaden som hon blir skyldig dig.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (.) skrev 2017-10-20 09:56:08 följande:

Fast hon har väl en boendekostnad nu? Du kan ju inte exkludera den delen om du vill göra en vettig jämförelse. Vill du säkerställa att ni får exakt likvärdiga villkor ekonomiskt på sikt får du väl gifta dig.

Antingen sätter man ju sina pengar i ett hus, eller något annat som börsen. Att "hyra" i nån form innebär ju att man varken tar några risker, men heller inte får ta del av en värdeökning. Men å andra sidan så innebär ju en hyreslösning att hon inte binder kapital, så hennes kapital kan växa på börsen istället.

Våra boendekostnader idag är ungefär lika så det var inte det jag tänkte på. Det är värdet och värdeutvecklingen på resp bostad som skiljer. Hennes boende har ökat med några hundra tusen sen hon köpte, mitt med över miljonen. Det är mer där skillnaden uppstår.
  • Marre22
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 07:51:25 följande:

Intressant! Det kanske är en tanke att provbo som sambos ett tag innan man gör hela lånebiten. Kanske kan hon hyra ut sin lägenhet i andrahand denna tid. Jag gillar egentligen inte fegislösningar men det kanske finns en poäng när det gäller så här stora beslut. Rent krasst så har vi båda tidigare misslyckats med relationer som vi hoppades skulle vara livslånga...

Vad är en revers?

Revers är som ett skuldebrev. I vårt fall står min sambo på 50 % av huset och 50 % av lånen men jag ägde huset innan och huset har ett högre värde.

Så vår revers är på dryga halvmiljonen.

Ett bevis på att han är skyldig mig dom pengarna.

För skulle han ex gå bort så har ju dödsboet rätt till halva huset - och då ska jag ha lite pengar.

En bra lösning för oss, och han slapp låna upp och ge mig pengar.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-10-20 01:21:31 följande:
    Nej, jag menar räntan. Amortering är ju avbetalningen av lånet, räntan är avgiften, en slags hyra på lånade pengar kan man säga.

Låt oss säga att hon kan betala för halva huset utan att ta lån. Ska hon då ändå betala halva räntan du har på dina lån för huset? Motivera ditt svar.
    Betalar hon for halva huset utan att ta lan faller ju syftet med att betala halften av boendekostnaderna, da koper hon ju in sig. Da ska hon ju bara betala halften av driftskostnader (Inga rantor eller amorteringar).

Om hon inte koper in sig anser jag hon aven ska betala halva rantan som husets agare har, eftersom utan lanet skulle det inte finnas nat hus. Da skulle de bada bo i lght och betala nan annans amorteringar och rantor. Rantan ar en kostnad som inte bidrar till vardeokning, det ar bara ett satt att mojliggora att ha huset.
  • Anonym (Husägare)
    Tow2Mater skrev 2017-10-20 15:57:34 följande:

Betalar hon for halva huset utan att ta lan faller ju syftet med att betala halften av boendekostnaderna, da koper hon ju in sig. Da ska hon ju bara betala halften av driftskostnader (Inga rantor eller amorteringar).

Om hon inte koper in sig anser jag hon aven ska betala halva rantan som husets agare har, eftersom utan lanet skulle det inte finnas nat hus. Da skulle de bada bo i lght och betala nan annans amorteringar och rantor. Rantan ar en kostnad som inte bidrar till vardeokning, det ar bara ett satt att mojliggora att ha huset.

Håller med dig!
  • Anonym (tål att tänka)

Tål att tänka på. Lösningen med skuldebrev och "avbetalning" kändes väl spontant bättre än att hon ska hyra av banken för sin halva av huset. De pengar banken går miste om bidrar till en bättre ekonomi för henne och i förlängningen för er nya gemensamma familj, om ni inte tänkt ha helt vattentäta skott mellan era respektive ekonomier (och även om ni tänkt det vill du säkert henne väl). Å andra sidan kan du själv lösa lån och få lägre utgifter med hjälp av en köpepenning. Kan ju bli hugget som stucket om lånen är jämnhöga och räntorna liknande.

Du riskerar givetvis att hon om ett år tvingar fram en försäljning eller att du måste lösa ut henne för mycket mer än vad hon betalat/vad som står i skuldebrevet ifall priserna går upp, men den risken löper du ju även om hon betalar dig nu med lånade pengar. Känns i vilket fall befogat att ta hjälp av jurist för att få det rätt om ni inte är väldigt bevandrade i avtalsrätt.

• Anonym (tål att tänka)
    Tom Araya skrev 2017-10-20 13:02:51 följande:
    Det ger alltid pengar tillbaka. Även om du skulle förlora 10% så har du ju fått tillbaka 90%.

Jag känner en som gått med förlust på en BR och de köpte dyrt och sedan separerade efter kort tid och sålde när marknaden tillfälligt var lite sval, det var förövrigt på 2000-talet.
    Jag känner de som tvangs sälja med mer än 10% förlust... Nästan 50% under inköpspris fick en bekant sälja för på nittiotalet, och hon hade köpt med lån, som hon sedan hade kvar några hundratusen på. Klen tröst då att lägenheterna där hon bodde gått upp 1500% sedan hon sålde...
  • Tom Araya
    Anonym (tål att tänka) skrev 2017-10-20 18:01:08 följande:
    Jag känner de som tvangs sälja med mer än 10% förlust... Nästan 50% under inköpspris fick en bekant sälja för på nittiotalet, och hon hade köpt med lån, som hon sedan hade kvar några hundratusen på. Klen tröst då att lägenheterna där hon bodde gått upp 1500% sedan hon sålde...
    Det säger väl också en del om vilken exceptionell tid 90-talet var vad det gäller bostadsmarknaden.
  • Anonym (.)
    Tom Araya skrev 2017-10-21 01:14:35 följande:

Det säger väl också en del om vilken exceptionell tid 90-talet var vad det gäller bostadsmarknaden.

...eller så säger det något om potentiell fallhöjd om man köper nu.
Svar på tråden Köpa in sig i huset