Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Köpa in sig i huset

Anonym (Husägare) skrev 2017-10-19 20:59:16 följande:

Bor i hus och har nu träffat en kvinna där det är aktuellt att hon flyttar in i mitt hus. Vi har barn båda två, men inga gemensamma.

Hur har det gått för er som blivit sambos på detta vis?

Har ni löst ekonomin med hyra eller har partnern köpt in sig?

Mitt hus är värderat till ca 3,5 mkr så det blir ju en slant att betala. Det blir lite speciellt då hon skulle behöva låna ca 1,3 mkr (resten är vinst från brf lägenhet) och jag skulle då helt plötsligt ha 1,75 mkr minus skatt på mitt konto. Blir lite märkligt. För hennes del blir ekonomin ungefär samma som nu men jag blir ju helt plötsligt miljonär.

Intressant att höra hur ni andra löst det.

Har du huset betalt, inga lån? Annars är det väl vettigt att ta de 1,75 milj och betala av lån med.

Säger som andra här, hyra kommer inte på fråga vid samboskap baserat på känslor, man delar kostnaderna, om hon eller du inte vill att hon köper in sig.
  • Tom Araya

Jag håller inte med om att räntan ska delas eftersom ränta är en slags hyra för lånade pengar och de lånade pengarna finns ett motsvarande värde till, nämligen huset. Den som äger huset och har lån på det ska också betala räntan, för det är ju den personen som också har ut värdet vid försäljning.
    Hyr man ut huset blir saken en helt annan, jag talar enbart om samboskap/äktenskap.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 21:38:12 följande:
    Menar du inte amorteringen?
    Nej, jag menar räntan. Amortering är ju avbetalningen av lånet, räntan är avgiften, en slags hyra på lånade pengar kan man säga.

Låt oss säga att hon kan betala för halva huset utan att ta lån. Ska hon då ändå betala halva räntan du har på dina lån för huset? Motivera ditt svar.
  • Tom Araya
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-19 21:43:26 följande:
    Nja, tycker nog att rent principiellt att räntan räknas som löpande utgifter. Sen kanske jag inte gör så i just detta fall då huset stiger i värde med flera tusenlappar varje månad. Men om räntan stiger och ökningen avtar kanske jag får överväga det.
    Man an tycka att ränta är löpande utgifter, men för vad? Rent principiellt kan man ju äga sitt hus, bil, båt (eller vad folk brukar ta banklån till) utan lån.
    Du har ju lånat pengar för att köpa ett hus. Banken tar ut en avgift för lånet= ränta. Du står som ägare på huset som är värt 3,5 miljoner. Den avgift du betalar till banken ger dig alltså möjlighet till att äga ett värde på 3,5 miljoner. Tycker du då att det är rimligt att med sin partner dela avgiften för något som inte ger samma värde tillbaka till båda, d.v.s. att om ni säljer så får du 3,5 miljoner och hon ingenting, fast hon betalat hälften av kostnaden du haft för lånen som givit dig möjlighet att äga huset?!

Visst blir det så att hon bor billigare genom att slippa betala ränta för lån på huset och det kan ses som orättvist. Men det går inte att uppnå en fullständig rättvisa i kostnader för ett ägt boende om man inte också delar ägandet eftersom ägandet ger pengar tillbaka vid försäljning.

• Tom Araya
    Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 07:54:34 följande:
    Du får justera till att ägandet KAN ge pengar tillbaka. De som hade hus/brf lägenheter på 90-talet kan vittna om att ägandet även kan ge kraftiga förluster, iaf om man inte har ekonomiska muskler att reda ut stormen.
    Det ger alltid pengar tillbaka. Även om du skulle förlora 10% så har du ju fått tillbaka 90%.

Jag känner en som gått med förlust på en BR och de köpte dyrt och sedan separerade efter kort tid och sålde när marknaden tillfälligt var lite sval, det var förövrigt på 2000-talet.
  • Tom Araya
    Anonym (tål att tänka) skrev 2017-10-20 18:01:08 följande:
    Jag känner de som tvangs sälja med mer än 10% förlust... Nästan 50% under inköpspris fick en bekant sälja för på nittiotalet, och hon hade köpt med lån, som hon sedan hade kvar några hundratusen på. Klen tröst då att lägenheterna där hon bodde gått upp 1500% sedan hon sålde...
    Det säger väl också en del om vilken exceptionell tid 90-talet var vad det gäller bostadsmarknaden.
Svar på tråden Köpa in sig i huset